Wat is populisme en wat is een populist?

Eventueel met het gebruik van voorbeelden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

Een populist is iemand die het vertikt eenvoudige vragen op te zoeken in Wikipedia.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen eenvoudige vraag. Als je zelf op Wikipedia had gekeken zou je dit kunnen lezen: "In de wetenschap bestaat er dan ook een felle discussie over wat populisme nu juist is." Dus ik vraag het op GV.nl
AWM
14 jaar geleden
Je slaat de eerste alinea maar voor het gemak over.
Daar staat: Populisme is eerder een politieke stijl dan een ideologie. Het is een discours waar het volk centraal staat; een communicatiewijze die door eender welke ideologische stroming gebruikt kan worden om haar boodschap over te brengen. Ze gaat uit van de onderdrukking van de bevolking door een elite die de staat beheerst, en wil aldus naar een samenleving waar het volk de staat beheert en de staat zo geen instrument van onderdrukking meer kan zijn. Hierbij refereert ze constant aan de economische en sociale status van de "gewone man". Ook Geert Wilders en zijn partij de Partij voor de Vrijheid (PVV) worden vaak als populistisch gezien. Daar staat toch alles wat je 'wilde weten'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik zou meer geïnteresseerd zijn wat de woorden betekenen in jouw belevenis. Maar als jij hetzelfde denkt als de persoon die dat heeft ingevuld op Wikipedia, dan mag dat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan je bij nieuwe vragen meer uitgebreid je vraag naar voren brengen. Dat geeft meteen de kern aan en er ontstaat direct wezenlijke verdieping in de discussie.
Populisme is een op zo'n manier politiek bedrijven dat het zoveel mogelijk stemmen oplevert. Nadelen die hier bij kleven is dat standpunten vaak worden beoordeeld op het aantal zetels dat het je oplevert in plaats van de merites. Bovendien worden politici dan niet meer gekozen op de kwaliteiten die hij bezit als bestuurder maar op zijn charisma. Elke partij doet het in meer of mindere maten maar sommige partijen springen er toch uit. Voorbeeld hiervan is de SP. Ik was vroeger lid van de SP maar ga mijn lidmaatschap nu opzeggen. Je kan goed met deze partij zien dat na een beetje zetelwinst de partij zijn eigen idealen verliest. Waarom ik fan van de SP was, was omdat ze enorm controversieel waren en ideeën vertegenwoordigden waar slechts weinig het mee eens waren. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld dat de SP wou dat het koningshuis moest worden afgeschaft en dat Nederland uit de NATO moest stappen. Maar na dat de SP wat zetels begon te krijgen werden deze controversiële standpunten langzaam ingeruild voor minder controversiële. Jan Marijnissen is ook steeds meer naar het volk gaan praten in plaat van fatsoenlijke argumenten te bieden. Hij is gaan schreeuwen in de kamer in plaats van debateren. Aan de toon van een aantal politici zoals Wilders, Verdonk en dus ook Marijnissen/Kant is te merken dat dit schijnbaar zetels oplevert. Het is dus het kwaliteit kwantiteit verhaal. Dingen zeggen die veel zetels opleveren maar je eigen principes en eerbaarheid aantasten. Voorbeelden van duidelijke populisten zijn: Wilders, Verdonk, Marijnissen en Fortuyn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij is een populist iemand die dingen zegt die de mensen graag willen horen opdat hij populair wordt.