In hoeverre klopt het adagium (Politiek): "Wie jong is en niet links heeft geen hart, wie oud is en niet rechts heeft geen verstand"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Al ben ik links wil ik niet zover gaan om te zeggen dat links te maken heeft met meer of minder hart. Rechtse politici die gaan meer uit van de kracht van het individu. Iedereen heeft de kracht om zijn eigen positie te bepalen. Ik ben het niet met deze positie eens maar ik ken genoeg jonge rechtse mensen die oprecht hierin geloven en niet vanuit een gebrek van empathie ze leven wel mee. Maar ze denken dat de kracht van het individu de oplossing is van sociale problemen.
Voor het laatste deel van het argument ben ik het ook totaal niet eens. Rechts en of links zijn heeft niets met verstand te maken. Ze hebben beide goed verdedigbare posities maar hebben andere overtuigingen over de uitwerking op de maatschappij. De meeste politieke partijen hebben diep nagedacht over hun standpunten en idealen en er zit veel filosofische gedachtegoed achter het gedachtegoed van zowel linkse als rechtse politici. Kortom Beide delen van dit gezegde zijn naar mijn idee foutief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts denken maakt de gezamelijke koek groter
Links denken verdeelt de koek eerlijker Doe je teveel rechts denken dan zijn *sommigen* heel rijk
Doe je teveel links denken dan ben je heel eerlijk en met zijn allen straatarm Voorbeelden te over:) Zie het oude Latijns Amerika en de USSR. Daarom is een middenpartij die de balans weet te vinden het beste alternatief. Individuele vrijheid om de koek steeds groter te maken, solidariteit met mensen die het minder goed hebben om eerlijk te verdelen.
Om en om, allebei verdient aandacht.

Andere antwoorden (6)

Nou,volgens mij klopt het niet want ik ben 54 jaar,niet echt jong,ook niet echt oud en ik ben niet links of rechts maar van beiden een beetje.Ik ben geen kuddedier die klakkeloos in een politiek hokje te drukken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk niet dat het geheel klopt, maar een kern van waarheid zit er zeker in, er van uitgaande dat je als je jong bent, sociaal afhankelijker bent, en over minder inkomen en kapitaal bezit, dan als je ouder bent.
Als je jong bent heb je dus meer belang (hart) bij het verkiezen van een linkse richting, en als je ouder, onafhankelijker, en kapitaalkrachtiger bent, is het (financieel) verstandiger om de rechterkant op te gaan.

Zo denk ik er over althans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was Churchill die dit ooit (een beetje anders) heeft gezegd, dus wie zou dat willen aanvechten?

"Wie op zijn twintigste geen socialist is, heeft geen hart, wie het op zijn veertigste nog is, heeft geen verstand."
14 jaar geleden
In mijn geval klopt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het wel in grote lijnen klopt.
Jeugdige naïviteit geeft vaak aanleiding tot een linkse politieke overtuiging. Later kom je er achter dat de wereld toch iets anders in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, dat is wel een heel gevaarlijke uitspraak. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor minduimpjes doe ik alles :-)
Bovendien is dit de essentie van het adagium. Het sluit naadloos aan bij de perceptie dat links rechts slecht vindt en dat rechts links dom vindt.
Ik ben minder links dan vroeger.