De vrijmetselarij heeft als organisatie geen maatschappelijke standpunten, religieuze of zakelijke belangen. Die mag ieder lid voor zichzelf hebben, zolang hij die maar buiten de Loge houdt. Een Loge is geen plek voor het bedrijven van politiek of om zaken te doen. het is ook geen geloof, dus is een Loge niet een soort kerk.

Vrijmetselaren en illuminati hebben niets met elkaar te maken. Fanatieke christenen koesteren weerstand tegen de (imaginaire) Illuminati, die zij zien als de grondlegger van de NWO, die macht over de wereld zou zoeken.

De illuminatie van Beieren worden genoemd in de bestseller ‘De slinger van Foucault’ van Umberto Eco en The Illuminatus!-Trilogy van Robert Shea en Robert Anton Wilson.
Daarnaast komen Illuminati voor in de eerste Tomb Raider film, Deus Ex en in het boek Het Bernini Mysterie van Dan Brown, dat verfilmd werd: Angels & Demons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, meer als wat ons verteld wordt kunnen we ook niet weten, he. Tenzij je zelf lid bent...