Waar komt extreme nieuwsgierigheid vandaan, wat is de oorzaak hiervan?

Iedereen is in meer of mindere mate nieuwsgierig, maar sommigen zijn naar mijn idee extreem nieuwsgierig. Ik vraag me altijd af waar de behoefte om alles te weten vandaan komt. Een collega wil alles weten, houdt zich voortdurend met anderen bezig en praat voortdurend hierover. Toch heeft ze wel een heel actief leven, veel contacten en is altijd bezig, dus het is niet dat ze zich verveelt.

Ben je dan bang om er niet bij te horen, of wil je zelf graag interessant gevonden worden door steeds nieuwtjes te vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

Nieuwsgierigheid zit diep in ons geworteld. Soms is nieuwsgierigheid ook positief, bvb als een kind graag leert.

Maar er zijn ook mensen die een ongezonde nieuwsgierigheid hebben, die graag alles willen weten van anderen om er hun voordeel mee te doen. Dat is geen kwestie van iets te doen te hebben. Sommigen hebben dat gewoon nodig om in de belangstelling te staan. Als je iets moet weten, vraag het maar aan haar, want zij weet alles van iedereen. (denkt ze toch)

Ik heb vroeger ook zulke collega's gekend. Maar bij mij vingen ze bot. Ik had vlug door dat ik uitgehoord werd en veranderde dan meteen van onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennis is macht en als je maar genoeg van iemand weet heb je altijd munitie om hem aan de schandpaal te nagelen mocht je zelf in het nauw komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het talent en/of het fenomeen "Nieuwsgierigheid" is bij de ene sterker geactiveerd dan bij de andere.
Het is een natuurlijk fenomeen dat vanzelf stabiliseert als de Nieuwsgierige een x-aantal Noodzakelijke antwoorden heeft vergaard waarmee die op eigen houtje een bepaalde Logica in zijn/haar leven kan vinden.

Iedereen heeft in wezen eenzelfde behoefte aan "willen weten" doch bij de ene valt dat meer op dan bij de andere.
Let daar maar eens op.
Sommigen bevredigen hun nieuwsgierigheid via internet of TV kijken of door heel veel boeken te lezen, enz.
Het lijkt er dan op dat deze mensen met minder vragen zitten dan diegenen die er via de gesproken taal gestalte aan geven, doch nader beschouwd zijn we dus Allemaal even Nieuwsgierig en uiten we dat enkel op een Andere wijze.

Jij stelt deze vraag toch ook uit Nieuwsgierigheid?
De ene Nieuwsgierige is dus Nieuwsgierig naar de Nieuwsgierigheid van de andere!
hahaha
Dat is een goeie hé ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan zijn er de mensen die in andermans spullen snuffelen, deuren openen en laden doorwroeten uit nieuwsgierigheid. Persoonlijk vind ik dat te ver gaan.Net zoals glurende buren die niet begrijpen wat ze zien en er wel over praten.