Is klagen typisch Nederlands?

Ik merk dat veel mensen continu klagen over van alles en nog wat. Het weer, de buren, de overheid en onhandige gebruiksvoorwerpen. In plaats van zelf er iets aan te doen klaagt men steen en been. Is dat typisch Nederlands of zijn er ook nog andere landen waar zo veel geklaagd wordt?

Weet jij het antwoord?

/2500

het zal overal wel zo zijn denk ik.

In mijn korte leventje heb ik het genoegen gehad in maar liefst 8 landen gewoont te hebben (Wonen: Voor meer dan 3 maanden ergens leven & werken met de locale bevolking). Het nivo van klagen is naar verhouding veel hoger dan in de landen waar ik naast Nederland gewoont heb. Blijkbaar hebben nederlanders zo weinig zorgen dat ze voor elke oplossing wel een probleem weten te vinden, en daar dan over gaan mekkeren alsof er geen morgen is.

Er wordt overal geklaagd, want dat schijnt een aantal mensen "lekker"te vinden. En klagen doet men altijd tegen een ander, in de hoop dat er een bevestigend antwoord op komt. En is dat zo, dan voelen wij ons sterk en klagen nog harder. Maar als die ander het nu niet bevestigd, en zegt dat het best meevalt, en er dan nog een goed argument aan toevoegt, zijn we vaak opvallend stil, want we krijgen geen respons. En dan wordt vaak toegegeven : "ja als je het zo bekijkt heb je misschien gelijk". Dus klagen is vaak een reden,om een bevestiging te vinden van iets wat jou niet bevalt, en dat komt over de hele wereld voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100