Waarom zijn zoveel mensen bezig met het verbeteren van hun uiterlijk i.p.v.verbeteren van hun innerlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag

Het beste antwoord

Ik vraag me af of dit waar is.
Misschien valt het jou of anderen sneller op als iets aan het uiterlijk veranderd of verbeterd is. Het is aan de buitenkant, het is te waarnemen en relatief ook snel gebeurd. Het innerlijk is een complex iets en het kost tijd om daar wat aan te veranderen. Dit gebeurt dan ook niet van de ene dag op de andere dag en is voor andere mensen niet altijd waarneembaar, omdat het van binnen gebeurt. En soms kan het zo geleidelijk gebeuren, dat je het als buitenstaander niet altijd opmerkt. Mensen zijn ook vaak gesloten over het innerlijk, zeker als ze daar niet tevreden mee zijn. Niet iedereen verteld aan de buitenwereld bijvoorbeeld dat je in therapie zit bijvoorbeeld.

Dus ik denk dat het zeker wel gebeurt, maar dat dit voor de buitenwereld moeilijker te zien is dan het uiterlijk. Er kan dan ook jaren overheen gaan, inplaats van 30 minuten voor een ander kleurtje in je haar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat je uiterlijk de 1e indruk is die je bij iemand achterlaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is makkelijk om je uiterlijk te verfraaien. Werken aan het veranderen van je innerlijk vergt kracht en de wil om te veranderen. Vaak is dat een onmogelijke opgave.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het veranderen van je 'buikje' in een wasbord is peanuts vergeleken bij het onder ogen willen en kunnen zien van je eigen gebreken en dat is nog maar stap een, daarna moet je er dan nog wat aan gaan doen.
Het zou al heel wat zijn als we de kleine dingen zouden doen; iemand groeten, geen rommel op straat gooien of muziek te hard afspelen en niet meteen de middelvinger omhoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, de basics ontbreken zelfs soms ;)
Omdat de meeste mensen hun innerlijk niet zien als iets dat nog verbeterd dient te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat weldegelijk veel mensen bezig zijn met hun innerlijk, maar het uiterlijk is makkelijker en daarnaast vinden veel mensen het lastig om hun innerlijk zo open en bloot te laten zien. Maar dat betekend niet dat ze daar niet mee bezig zijn. Overigens denk ik dat beiden met elkaar verweven zijn; als je lekker in je vel zit en goed doet je uiteindelijk ook mooier uit ziet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat valt me ook regelmatig op. De meeste mensen bouwen in hun jonge jaren een identiteit, komen van school, krijgen werk, een gezinnetje, gelijkgezinde vrienden, een autootje voor de deur en af en toe een vakantie en blijven hun hele leven op diezelfde manier leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat wil toch niet zeggen dat ze niet aan hun innerlijk werken? Je veroordeelt ze dan op wat je van de buitenkant ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het over sommige mensen die ik ken. Ze werken wel aan hun innerlijk, door bijvoorbeeld zich wat te veranderen als ze kritiek krijgen. Maar ze hebben geen interesse om er echt werk van te maken. Ze hebben bijvoorbeeld geen zin om boeken te gaan lezen, of om er uberhaupt tijd in te steken. In hun ogen zijn ze af, en hebben ze al dit soort dingen niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toerist: dat zijn dan eerder mensen die "gesettled" zijn, misschien geheel tevreden met hun leefwijze. Misschien ook niet, maar dat is van de buitenkant moeilijk te zeggen.
Je uiterlijk is datgene wat het makkelijkst te beïnvloeden is.
Je kunt alles daarvoor in de "winkel" aanschaffen, het verlangd geen diepe, ingrijpende "conversatie" met jezelf.
Sterker nog, je kunt heel lang je innerlijk met je uiterlijk beïnvloeden.
Het moeilijkste is dat het loslaten van uiterlijke zaken een heel groot bewust gevoel vraagt van wat echt waardevol in deze wereld.
En de meeste mensen worden vanaf hun geboorte opgevoed met de wereld van de uiterlijke schijn. Dat is ook niet onlogisch, want het is je eerste camouflage en communicatie naar de buitenwereld, de jas die je aan hebt, het kapsel dat je draagt, de auto die je rijdt, het zegt voor deze wereld vol uiterlijk vertoon wie je bent, wat je doet.
Al die andere zaken komen al snel op een tweede plan.
De meeste mensen weten niet beter, kunnen niet anders, en worden er daarom ook erg goed in. Onze hele maatschappij drijft daarop.
Toch gaat het steeds beter, al veel meer mensen vinden het werken aan hun innerlijk inmiddels heel belangrijk en ook de acceptatie daarover wordt steeds ruimer, kijk maar naar alle prachtige boeken en tijdschriften die daarover verschijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, de maatschappij is er continu mee bezig. Denk alleen maar aan reclame. Vaak geheel gericht op uiterlijk. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, onvoorstelbaar wat er in dat opzicht op de tv voorbijkomt. Ik begrijp trouwens best wel dat sommige mensen zich daar moeilijk aan kunnen onttrekken. Ik vind het echt verschrikkelijk soms, maar als je heel onzeker bent, ben je zo "ingepakt".....
Je leven lang word je al verteld dat een mooi uiterlijk ook mooi innerlijk betekend.
In films is de held knap en de boef lelijk.
De lieve prinses is mooi en de boze heks is lelijk.

Reclame doet er nog een schepje bovenop en speelt in op onze onzekerheden... je móet mooi zijn anders ... en uiteraard bieden ze de oplossingen.

crèmepjes en zalfjes die je jonger maken, smeersels die rimpels weg toveren "omdat je het waard bent"

Bladen en advertenties staan vol met stereotype vrouwen, met een figuurtje waar echte vrouwen alleen maar van dromen. Op mannen wordt minder op uiterlijk gespeeld, al is ook dát snel aan het veranderen.

Tanden worden steeds witter, op tv zie je nauwelijks meer iemand met een normaal kleurig gebit, niks ivoorkleurig, het is spierwit en totaal onnatuurlijk.

De boodschap is constant: Mooie mensen zijn gelukkig.

En als iets maar vaak genoeg herhaald word .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cremepje is goedkoper dan een psychiater ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft alles te maken met het zien en gezien worden...

Persoonlijk ga ik voor het innerlijk van iemand. Want als ik daar niets van merk dan schrijf ik zo iemand ook weer snel af na het niveau 'vage bekende'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat mensen denken dat een mooi uiterlijk een (even) mooi innerlijk weerspiegelt? Daarbij neemt niet iedereen zijn/haar innerlijk onder een eerlijke loep. Er is een soort blinde vlek voor je eigen minpunten in je karakter, zeg maar. En door er van buiten

En aangezien een groot deel van de maatschappij zo op uiterlijk gericht is, zullen velen hierin meegaan want dat is een stuk makkelijker. Helemaal als je er ook nog eens voor beloond wordt in de vorm van complimentjes.