Waarom wil de rijschool contant betaald worden?

Mijn zoon heeft autorijles, en moet die elke week contant betalen. Dat is toch niet meer van deze tijd?! Waarom is dat, en is dat overal zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Het risico dat een klant niet betaald is groot. Rijlessen zijn niet goedkoop en de ondernemer heeft ook zijn kosten en ziet niet graag dat de klant een paar weken later een les betaald. Met het risico dat er een paar lessen kunnen open staan en dat die nog niet betaald zijn. Daarnaast heeft hij minder werk aan het bijhouden wie er wel en niet betaald hebben.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit antwoord het meest raak is.
Overigens is het een gerenommeerde rijschool, die al heel lang bestaat. Ik heb er zelf ook les gehad ;-)
Mijn zoon heeft inderdaad wel een leskaart, waarop wordt bijgehouden wanneer hij heeft gelest. Ik twijfel niet aan de betrouwbaarheid eigenlijk. Wel een beetje aan de efficientie... Je zou toch van te voren een x bedrag kunnen overmaken, zeg vijf lessen.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Andere antwoorden (7)

Ik kon bij de ANWB gewoon pinnen. Mijn baas betaalde een deel, en dat is gewoon per factuur gedaan. Ze wilden wel eerst het geld binnen hebben voordat ik daadwerkelijk les kreeg...

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien is het een wat minder officiele toko waar je zoon les krijgt? Dan kan er af en toe wel eens een paar tientjes in een kontzak verdwijnen natuurlijk, scheelt toch een hoop belasting. En een hoop administratie.

Toegevoegd na 4 minuten:
... krijgt je zoon een goede bon bij de afrekening, met een faktuurnummer en een btw percentage en de rest die daarop hoort?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een factuurnummer hoeft er niet op de bon te staan, dat is alleen verplicht bij handel met een andere ondernemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, wist ik niet :)
Ha, die Maeve;

Misschien wat ouderwets, maar toch hoor ik het wel vaker bij rijscholen hier in de buurt ook. Mijn zoon heeft zijn rijlessenpakket halverwege de cursus in één keer betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nog heel vaak zo. De rijschoolhouder heeft op die manier geen last van wanbetalers. En hij heeft zo meer mogelijkheden om wat creatiever om te gaan met inkomsten, uitgaven, administratie, belastingen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wagenaar Vragensteller heeft het niet expliciet over pinnen. de andere voordelen van contante betaling blijven staan.
Bij mijn zoon ging dat ook zo, maar hij kreeg er wel een kaart bij dat die les betaald was en gereden.
Zou in ieder geval ook zo een kaart opvragen, dan kun jij bijhouden hoeveel lessen er zijn gevolgd en dat er betaald is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze voor zich zelf werken. En ze hebben liever dat de belastingdienst niet weet hoeveel ze hebben verdiend. Ze kunnen nu de helft opgeven. Tenminste dat denk ik hoeft niet zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij de belasting wil ontduiken.
Ik heb zelf een eenmansrijschool maar heb liever de betalingen via de bank, wel zo veilig en overzichtelijk.
Pinnen kan bij mij niet ivm de kosten ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan werkt hij waarschijnlijk zwart: geen belasting