Wat hoort allemaal volgens 'de etiquette'?

Ik weet er eigenlijk zo uit 't hoofd maar een paar: bestek van buiten naar binnen gebruiken, een wijnglas bij het steeltje vasthouden en je servet op schoot draperen, maar weet zeker dat er nog meer zijn. En hebben ze alleen met tafelmanieren te maken of zijn er ook nog 'regels' op andere vlakken?

Toegevoegd na 9 minuten:
Boeken kopen erover snap ik.......maar als iedereen nou 1 of 2 regeltjes geeft die in hem of haar opkomen, is wat leuker dan het boek kopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Amadea
13 jaar geleden
Daar zijn hele boeken over geschreven, dus dat kan met geen mogelijkheid allemaal op dit kleine antwoordveld worden vermeld. Het boek van Beatrijs Ritsema kan ik aanbevelen: Het grote etiquetteboek - hoe het eigenlijk hoort in de 21e eeuw. Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van je toevoeging. De regel die ik zelf zoveel mogelijk hanteer en ook waardeer als een ander dat doet is: De winkeldeur openhouden voor degene die achter jou loopt, en als dat iemand met een kinderwagen of rolstoel is die deur vast te blijven houden totdat diegene door de deuropening heen is gekomen.

Het beste antwoord

Er zijn talloze "voorgeschreven omgangsvormen" op allerlei gebied. Zo hoor je aan tafel, tijdens de maaltijd, geen "bruggen te bouwen" door je mes en vork met de punt op de rand van je bord te leggen. Als je tijdens het eten een slokje wijn of water wilt nemen, veeg je eerst je mond af. (Ja, met het servet!). Wijnglazen pak je niet beet bij het glas maar aan de steel. Zie bijgaand enkele sites met de regels voor aan tafel.
Dan zijn ook nog talloze "regels" voor het organiseren van en deelnemen aan festiviteiten, zoals b.v. een trouwerij. Maar ook gewoon voor op straat: daar loopt de vrouw rechts van de man, de oudere loopt rechts van de jongere en de hogergeplaatste rechts van de lager geplaatste. Maar als je op een stoep loopt dan hoort de man/jongere/lager geplaatste aan de straatkant te lopen om zo "de metgezel te vrijwaren van gevaar en/of opspattend water van het verkeer". Tot besluit nog een "regel" die ik zelf altijd wel grappig heb gevonden. Als je een café (of andere "onbekende plek") binnengaat, hoort de man vóór de vrouw te lopen. Dit met het oog op mogelijk "dreigend gevaar". Bij het binnenkomen van een winkel hoort een man dus voor te gaan en de deur open te houden. Ook bij theater- en bioscoopbezoek en in een café of restaurant, loopt de man voorop om zo een goede plaats te zoeken. In het openbaar vervoer hoort een man ook voor te gaan, zowel vanwege "dreigend gevaar" als om de vrouw behulpzaam te zijn bij het in- en uitstappen.
Pieter2011
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Etiquette zijn manieren die op veeel meer worden toegepast dan alleen eet manieren.
Het gaat ook over kleding over brieven opstellen en nog meer.
Het beste kun je een boek kopen over etiquette.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier maar eens. Een hele leuke site met weetjes :)
13 jaar geleden
De etiquette bevat meer dan alleen de eetregels, maar ook kledingvoorschriften voor de ochtend, middag en avond. De manier van begroeten, zoals voor wie je wel of niet je hoed afneemt. Hoe je een dame begroet, en dan ook nog onderverdeelt in klassen. De dame die bij jou in huis poetst begroet je anders dan een dame van "hogere" stand.
Of hoe een dame een heer begroet. Het is heel veel omvattend. Vroeger werd dat ook pas in jaren geleerd. Het getuigde van een goede opvoeding als je al die regels kende.

Tegenwoordig mogen we blij zijn als een "heer" de deur voor je openhoud, of dat je door klein grut wordt aangesproken met u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook de bedrijven waar men gebruik van maakt, voor wiens diensten men betaalt, spreken iedereen aan met jij.
Als je b.v. een brief verstuurt,hoor je hem zo in de enveloppe te stoppen,dat de ontvanger de aanhef bij opening direkt kan zien. Dus,dat die niet de onbeschreven of achterkan van de brief ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh écht? Kijk, deze kende ik helemaal nog niet. Daarom wilde ik dat iedereen er een paar opschreef omdat daar altijd een paar onbekenden uitkomen! Dankjewel voor deze!!!
Bij het traplopen behoort iemand die een rok draagt bij het naar boven gaan als laatste de trap op te gaan, en bij het naar beneden gaan aals eerste.
Amadea
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld je mobiele telefoon zodanig gebruiken dat een ander er geen last van heeft, bij afspraken uitzetten! Of wanneer je iets dringends verwacht dit van te voren meedelen en weglopen om het gesprek zo kort mogelijk te voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het aan elkaar voorstellen wordt de jongere aan de oudere voorgesteld , de lagere aan de hogergeplaatste, de man aan de vrouw enz. Degene aan wie wordt voorgesteld kan eventueel zijn/haar hand uitsteken ter begroeting, dus dat mag niet uitgaan van de jongere etc.
Tenzij anders overeengekomen spreekt men elkaar met U aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een toevoeging, vrouwen hoeven niet op te staan voor mannen en voor jongere mensen.
Wanneer het regent hoort de man de paraplu vast te houden, en bij het instappen van een auto, wanneer er een plas op de weg ligt, zijn jas eroverheen te leggen, zodat de dame geen natte voeten krijgt.

Je hoort in het openbaar niet te eten, je haren te kammen, of je nagels bij te werken.