Omdat er in de eerste periode na de tweede wereldoorlog veel meer kinderen geboren zijn dan wanneer er geen oorlog zou zijn geweest. En mensen worden tegenwoordig ouder dan vroeger het geval was. Al die mensen zijn nu zestigers, en voor het merendeel hebben zij een grijze haarkleur. Er zijn nu verhoudingsgewijs veel zestigers in Nederland.
Amadea
13 jaar geleden
Omdat in de vijftiger jaren veel kinderen geboren werden.
De anti-conceptie was nog niet zo uitgebreid en bespreekbaar dan nu en vooral de relatief vele katholieken mochten er niet eens aan denken!
Pas toen ineens alles bespreekbaar werd en men kon plannen hoeveel en of men kinderen wilde, ontstonden steeds meer gezinnen met één of twee kinderen. De maatschappij is heel anders geworden vergeleken met toen en er is vaak niet genoeg financiële ruimte meer voor een groot gezin.Laat staan tijd, nu de meeste vrouwen ook werken.
Al die vele kinderen van toen , zijn inmiddels ouder en beginnen grijs te worden en zijn het al. Vandaar de uitdrukking; "grijze golf".
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 'financiële ruimte' was er vroeger ook niet, hoor.
amc
13 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in. Het was vaak zelfs armoe troef. Men was echter met veel minder gelukkig en hoefde niet zoveel te hebben. Het is nu een echte consumptie maatschappij en er is zoveel te doen en te koop.
Ook kinderen nu zijn veeleisend en laten meer van zich horen als ze het er niet mee eens zijn. Dat was vroeger niet voorstelbaar want dat hadden de ouders ook niet in zich. Men was aan dit leven gewend en kende het ook niet anders in de meeste gezinnen. Tegenwoordig accepteren mensen het niet om allerlei dingen te moeten laten alleen omdat de kinderen voor gaan. Ze 'nemen' dan liever minder kinderen om die dingen te blijven doen die ze inmiddels gewend zijn te doen en te kopen.