Waarom zijn tieners (over het algemeen) vaker onaardig/gemeen tegen elkaar dan volwassenen?

Veel mensen zijn gepest of hebben gepest als kind/tiener. De meeste hebben hier geen last meer van als ze volwassen zijn. Zijn de pestkoppen het dan gewoon ontgroeid? Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Afgezien van verstand komt met de jaren en je wordt milder en wijzer als je ouder wordt, denk ik dat er nog iets speelt, iet meer basaals, biologisch gezien.
Je ziet het ook bij apen, de pubers, en jong volwassenen, dat zijn de grootste vechtersbazen. Zij zijn nog bezig de rangorde te bepalen. Wanneer de apen ouder worden, is de rangorde bepaald, weet iedereen zijn plek in de groep, en hoeft er dus minder gevochten te worden.
Ik denk dat dat ook een van de oorzaken is. Als jij pest, zet je jezelf in de rangorde boven degene die je pest. En hoewel dat sociaal gezien niet erg netjes is, en ook lang niet altijd geaccepteerd wordt, zal het er vast wat mee te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als kind moet je nog veel leren. Je moet leren dat pesten niet zo leuk is. Als je dat niet leert gaande weg, wordt je als volwassenen een vervelend persoon die weinig rekening houdt met andere mensen. Gelukkig zijn er veel mensen die dat wel gaan inzien en kunnen andere makkelijker in hun waarde laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien omdat ze dan wijzer zijn geworden en hebben gemerkt dat je met pesten niets bereikt. Je wordt er zelf negatiever door en dat werkt dan ook weer door in de relaties met anderen die je wel leuk vindt. En mensen gaan naarmate ze ouder worden misschien ook meer beseffen dat je het recht niet hebt om een anders leven te verpesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat volwassenen elkaar ook pesten maar dan op een andere manier. Door elkaar te negeren of door over elkaar te roddelen. Slachtoffers zijn misschien gehard doordat ze in hun jeugd gepest zijn waardoor ze er later geen of minder last van hebben.
Ik hoorde trouwens ook een keer in eenvandaag dat in bejaardentehuizen mensen ook veel gepest worden. Ook logisch, want die mensen zitten elkaar continue op de hielen en dan ga je elkaar vervelen en irriteren. Het kan dan ook zijn dat veel volwassenen door werk e.d. weinig tijd hebben om zoveel op anderen te letten waardoor er minder gepest wordt. Die tijd is er alleen in de kindertijd of in de laatste fase waardoor het pestgedrag daar veel hoger ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele goeie, een +. Mijn schoonouders wonen in een 55+ woning waar ze bijna allemaal elke zondag met elkaar koffie drinken, doordeweeks allerlei soosjes hebben als klaverjassen en sjoelen. Ik zal je vertellen als ik bij mijn schoonouders ben hoor ik niets anders dan.....Ja, die mevrouw dit en die meneer dat, en de zoon van....zus en de dochter van zo.... Zeer ergerlijk!
Het pesten gebeurt vaak in groep. Daar hebben tieners meer de gelegenheid voor. (school) Er zijn ook altijd slachtoffers voorhanden. Tieners voelen zich ook redelijk veilig. De ouders zijn er nog, om mee problemen op te lossen die zij veroorzaken.
Als je volwassen bent, ben je voor jezelf verantwoordelijk. Dan denk je wel eens beter na. Als je dan nog wil pesten op het werk of zo, riskeer je dat je je job kwijt raakt. Blijf je andere mensen pesten (vrienden, kennissen, familie) zal je op de duur alleen over blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord! Een ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens: Op latere leeftijd begint het soms weer! Er wordt wat "afgepest" in sommige verzorgingshuizen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, heb ik ook al gehoord. Dat is eigenlijk nog afschuwelijker dan pesten op jonge leeftijd. Kinderen zijn nog flexibel en hebben steun van ouders. Maar een bejaarde die gepest wordt, hoe triest en eenzaam moet dat zijn... Dank je voor het +je Bessy :)
Het is het gevecht om aandacht, status, rankorde, geluk en energie.
Als volwassene ben je er al achter gekomen dat het geen voldoening geeft in het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas komt het ook meer dan eens voor dat volwassenen elkaar het leven zuur maken met treiteren. Zelfs binnen het huwelijk..of ook dikwijls na een echtscheiding..

Dat het heel vaak voorkomt bij tieners is natuurlijk ook waar..

De oorzaak zoek ik in de onzekerheid van tieners omdat zij door hun onzekerheid zo vreselijk kwetsbaar zijn.

En helaas..als andere tieners dit van iemand gemerkt hebben..misbruiken ze die kennis op gruwelijke wijze..door die iemand te gaan treiteren.

Waarom juist tieners zo handelen zoek ik in de eigen onzekerheid van de pestkoppen.

Om hun eigen onzekerheden te verbergen..achter hun grote monden..proberen ze de aandacht op kwetsbare anderen te richten om zelf buiten schot te kunnen blijven.

De oudere treiteraars, de zogenaamde 'volwassen' pestkoppen, zijn gewoon in hun puberleeftijd blijven steken en hiermee wil ik de goedwillende jongere zeker niet beledigen.

Sommige mensen hebben soms ook heel nare karaktertrekjes die er op tienerleeftijd voor het eerst uitkomen maar daarna ook blijvend zijn.

Bij de meeste treiteraars komen het verstand en het mededogen gelukkig echter met de jaren.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zij zijn meer met sociale contacten bezig, en zijn/komen in de puberteit, waardoor ze somd onzekerder zijn, en dan juist weer ''stoer'' gaan doen, en dan vinden ze gemeen doen stoer,