hoe ga je om met een collega met borderline-trekken?

Wij hebben last van de wisselende buien, het extreem emotioneel reageren, anderen de schuld geven, in eigen beeld/waarheid geloven. Het maakt het vaak heel lastig om met haar om te gaan, terwijl we heel graag een prettige werksfeer willen. Wie heeft tips voor ons?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Mensen met borderline doen vaak een groot beroep op hun omgeving. Het ene moment heeft iemand behoefte aan aandacht en contact, het volgende moment kan iemand zich terugtrekken in zichzelf en het contact afwijzen. Familie en vrienden hebben vaak moeite met emotionele uitbarstingen en impulsief gedrag. Daardoor staat de relatie voortdurend onder spanning.
Realiseer dat er sprake is van een psychische stoornis, waarvoor behandeling nodig is. Vat emotionele uitspraken niet al te persoonlijk op.
Het feit dat de borderlinestoornis erkent wordt, betekent niet dat je alles hoeft te accepteren. Bepaal wat je grenzen zijn en maak daarover heldere afspraken. Het kan helpen als je afspraken op papier zet.
Probeer negatief gedrag los te zien van de persoon. Laat je waardering blijken voor dingen die goed gaan.
Stel niet te hoge eisen aan degene met borderline en leg niet te veel druk op zijn of haar schouders. Neem de verantwoordelijkheid niet over.

Zorg dat je goed geïnformeerd bent over borderline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi samengevat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja mooi samengevat, maar de vraagsteller zegt dat het gaat om een collega met borderline-trekken. ik vraag me daarom af of de borderlinestoornis wel erkend is. misschien denkt anascha alleen maar aan borderline terwijl het gewoon een moeilijk persoon is. ook is het mogelijk dat de oorzaak bij anascha ligt en niet bij de collega.

Andere antwoorden (3)

Stichting Labyrinth In Perspectief is gericht op jouw situatie, zij het vooral vanuit familieperspectief maar dat ben je als collegae toch ook een beetje. Soms zelfs wel eens meer dan de echte familie.

http://www.labyrint-in-perspectief.nl/?pageId=61

Ze hebben een telefonische hulplijn zo te zien:
http://www.labyrint-in-perspectief.nl/index.php?pageId=382

Ik heb zelf geen ervaring met zo'n instelling, maar wel toevallig relatief veel ervaring met een borderline vriendin in het verleden en een aantal mensen die ik uit die tijd ken. Het is ontzettend moeilijk om goed mee om te gaan. Op een of andere manier probeer ik altijd mee te gaan in kleine dingen, maar heel gedecideerd en zelfverzekerd te reageren (en er vaak rustig maar beslist tegenin te gaan) op de grote dingen. Maar het blijft moeilijk... Ik heb bij werk nooit meegemaakt, dat lijkt me qua wat het allemaal aan tijd kost nog extra moeilijk. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kan er zelf niets aan doen dus onthoud dat en hoewel het moeilijk is probeer het te begrijpen hoe moeilijk het ook voor haar is , zij heeft er ook na werktijd last van , negeer het een beetje denk ik en wat ik net al zei accepteer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een hele eenvoudige doch doeltreffende methode om met dit en ander soort mensen om te gaan:

Horen, Zien & Glimlachen!

Succes en Goed Gevoel voor ALE betrokken partijen Gegarandeerd!

Vraag je eens vaker af waar de Verborgen Camera hangt... je gaat vanzelf anderen hun gedrag Relativeren.
Doe maar eens een paar dagen Bewust zelf anders en je ziet die anderen hun gedrag ook veranderen in de zin die Jou zal aanstaan.

Begrip & Interesse tonen kan nooit kwaad, toch?