Vraagje over een flitspaal.

Als je voor een rood licht staat, en er komt een ziekenwagen aan, en je moet je over de wiite lijn bewegen met ja auto om hem door te laten, wordt je dan geflitst? Zoja, moet je een boete betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

NEE, je krijgt geen boete. Want die flitspalen zijn daar op berekend. Je kunt heel langzaam (stapvoets) door rood heen rijden. Dat hebben ze juist gedaan zodat je toch opzij kunt gaan voor die voertuig met zwaailichten.

Die voertuig met zwaailichten wordt echter wel gepakt door de flitspaal. Dan wordt ook gekeken of die voertuig wel een geldige reden had om de zwaailichten aan te hebben.

Dus wel doorrijden maar heel langzaam en natuurlijk bedachtzaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent wel heel dom om met een hoge snelheid door ROOD te rijden zonder enorm goed uit te kijken en voorzichtig te zijn. Ik heb nog nooit iemand heel hard zien rijden om uit de weg te gaan. Iedereen doet dat enorm voorzichtig. Ik heb alleen maar vertelt hoe die flitspalen werkt! Ik heb het niet verzonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik voor een stoplicht bij een kruising sta, dan kijk ik toch eerst wel donders goed uit ipv dat ik zomaar de kruising opscheur. Ik hoef nog niet dood, alleen omdat er een ambulance aankomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar: de ambulance is er iig wel om je snel te helpen xD (als die niet keihard doorscheurt:p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ws. doet 'ie 't laatste: doorscheuren naar z'n bestemming, tenzij 't geen spoed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dom, hij heeft z'n lichten en zo aan, dus 't moet wel spoed zijn. Dus helaas voor mij, ze laten mij creperen, snik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen toch wel 112 bellen! Het zijn toch ook mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn inderdaad mensen. Misschien schieten ze gewoon een leuk plaatje met hun gsm en rijden snel door :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha widar xD arme jij!!!

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk zal je dan gewoon een boete krijgen, dat gaat automatisch. maar als je daar bezwaar tegen maakt is de kans erg groot dat je niet hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je word wel geflitst, maar de zieken wagen ook dus zien ze dat jij daarvoor aan de kant moest. Als je toch de boete krijgt kan je in beroep gaan en het uitleggen. Evt. Kenteken van ziekenwagen noteren als bewijs. Goeie vraag !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je onder de 20km per uur blijft, flitst ie niet. Dit hebben we zelf getest :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je krijgt een boete alleen hoef je het NIET altijd te betalen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee die boete zal je niet hoeven te betalen.

A: je moet een voorrangsvoertuig voor laten gaan
B: je zal waarschijnlijk zo langzaam oprijden dat je de flits niet zal activeren.

C: Bij het in bezwaar gaan (want dat zal je wel moeten doen) vermeld je duidelijk de reden en zal er zo goed als zeker ook een ambulance op een/de foto te zien zijn.

Overigens als een ambu door de politie wordt begeleid worden vaak de foto's tussen het begin en einde van die A1 rit niet verwerkt tot de bekende cjib brieven.

Als je de tijd hebt is het heel handig om het nummer van de ambulance op te schrijven. Dit begint normaal gesproken met een 2 cijferige getal (de regio) gevolgd door het uiteindelijke nr van de ambulance, met deze gegevens is eventueel later een rit van die ambulance terug te vinden en kan jij je onschuld aantonen.

In de algemene link zie je wat plaatjes van de bedoelde nummers.