Hoe kun je het beste terecht komen in de wereld van de dierenbescherming/welzijn?

Ik ben een grote fan van dieren en zou graag iets willen betekenen voor alle lieve diertjes hier op aarde. Nu heb ik totaal geen ervaring met dieren. Het is meer iets dat vanuit mijn gevoel komt. Als ik dierenleed zie kan ik erg boos worden. Denk bijvoorbeeld aan de film The cove en het verhaal van Morgan de Orka. Ik zou bijvoorbeeld ook willen demonstreren.

Hoe kom je in dit wereldje terecht en waar kan ik eventueel het beste beginnen? Iemand ervaring?

Toegevoegd na 10 uur:
Voor de duidelijkheid. Ik vind de dieren er schattig uitzien , maar dat is niet de reden dat ik wat met dieren wil gaan doen. En ik denk dat iedereen naar die plaatjes mag kijken of niet?

Ik weet ook heel goed dat de dieren er niet zijn om vertroeteld te worden!! Ik wil er juist voor strijden dat ze weer hun eigen plekje hebben, niet in gevangenschap, en ze weer zo goed mogelijk hun eigen leven kunnen oppakken.

Neem nou het fokken van honden!!! Dat vind ik ook heel erg. Mensen fokken honden omdat ze het gefokte ras zo mooi vinden. Terwijl de gezondheid van het beestje in het geding is. Hoe lief het dan ook mag zijn. Het hoort gewoon niet!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je later iets met dieren en bescherming wilt doen, kun je de opleiding diermanagement volgen (hbo). Die heeft een richting speciaal voor huisdieren, hierna kun je bijvoorbeeld werken bij een dierenorganistie. Op mbo niveau zou je iets met dierverzorging kunnen doen en bij een asiel gaan werken? Verder zijn de tips hierboven ook goed! Succes ermee!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ah ik zie nu pas je reactie op de eerste vraag. Als je het niet je werk wilt maken is vrijwilliger inderdaad de beste optie, maar dit betekent vaak dat je niet met de dieren werkt, maar ervoor, denk aan promotie activiteiten voor de asiel, geld inzamelen. Verder ben ik zelf vrijwlliger bij de vogelbescherming, erg leuk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Neem contact op met verschillende dier-organisaties, dan kom je vanzelf in het wereldje, en als ik jouw verhaal lees, pas j denk ik wel bij Greenpeace. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je zou kunnen beginnen met vrijwilligerswerk in een asiel of een dierenopvang. Daar vind je vast ook wel een weg om van dieren helpen je werk te maken.
Je zou de dierenartsstudie in Utrecht kunnen gaan doen.
Je kunt bij de dierenbescherming informeren, of bij Greenpeace, of het Wereldnatuurfonds.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks.. Ik ben 23.. Het probleem bij asiel is dat ze voorkeur geven aan mensen die een dierenopleiding hebben gevolgd. Het is niet zo dat ik er ook mijn werk van wil maken. Het is meer een hobby van mij. Ik wil graag mijn mening laten horen en ergens voor staan en dieren is iets wat mij zeer aangrijpt...
Stemmen op de partij voor de dieren, lid worden van de partij, vrijwilligerswerk gaan doen voor de dierenambulance, contact opnemen met Lekker Dier. Mogelijkheden te over.

Dieren zijn trouwens niet lief. Dieren zijn dieren en hebben hun eigen ingebouwde instincten om dingen te doen. Je kunt beter geen menselijke emoties op ze projecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk ben ik wel van mening dat een dier in zijn eigen omgeving moet blijven en niks te maken moeten krijgen met menselijke emoties. Dat is ook waar ik juist voor wil staan. Veel dieren moeten wijken voor de mensheid(te veel mensen in sommige landen/gebieden). Denk aan de Orang-Oetans, Panda's. Misschien had ik niet het woord lief mogen gebruiken:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus Stippel, vooral voor je tweede alinea: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 'lieve diertjes' gebruikt, krijg ik het idee dat je de dierenwereld nogal romantiseert. Ook de voorbeelden die je noemt (Oran-Oetans, Panda's) hebben een voor de gemiddelde mens zeer hoog 'aaibaarheidsgehalte' terwijl ze absoluut niet aaibaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou als er één dier super gevaarlijk is dan is dat wel de panda. Deze dieren worden ernstig bedreigd omdat er van die figuren zijn die de bossen kappen en omdat in China de mensen dichter bij het gebied van de dieren gaat wonen. Lang leven de mensheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren kunnen net zo goed als mensen lief zijn hoor. Bij zoogdieren is het vrij gebruikelijk dat de moeder de jonkies verzorgt, dat kan je best lief noemen vind ik.
dat je geen ervaring hebt, is op zich geen punt, ervaring kan je opdoen.
maar dat je het hebt over lieve diertjes zet me aan het twijfelen.
tenzij je bij een asiel gaat werken, is het niet de bedoeling de dieren te knuffelen.
er zijn er bij ons op de ambu al heel wat om die reden ontslagen.
besef ook dat je heel wat eelt op je ziel zal moeten kweken.
je komt met de meest ellendige dingen in aanraking, of je nu in een asiel gaat werken, bij de dierenbescherming, of op de ambu.
zo komen bij ons straks de jonge haasjes met afgemaaide pootjes weer binnen, om maar iets te noemen.
als je denkt daar tegen opgewassen te zijn, bedenk dan wat je het meeste trekt, en meld je daar aan als vrijwilliger.
heel veel succes!