Wat bedoelen mensen als zij zeggen : "gekwetst worden laat je zelf toe/ zelf gebeuren?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Als jij je gekwetst voelt, is het iets in jezelf dat op een bepaald punt gevoelig ligt. Je kan niet gekwetst worden als je van jezelf houdt.

Voorbeeld: iemand noemt je stil en saai. Je voelt je gekwetst, want diep van binnen heb jij er zelf moeite mee dat je stil bent en niet zo veel te vertellen hebt als je eigenlijk wel zou willen. Op dit punt heb jij je zelf niet geaccepteerd.
Stel dat je heel blij met jezelf bent, je vind jezelf waardevol en hebt op dit punt (stil en saai) geen twijfels over jezelf. Iemand maakt de opmerking dat je stil en saai bent. Het raakt je niet, je vindt het misschien een onaardige opmerking, maar doordat jij tevreden over jezelf bent, en jezelf niet in genoemde opmerkingen herkent, raakt het je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Je moet je er niks van aantrekken, m.a.w. als mensen jou proberen te kwetsen en jij niet reageert, is het voor hun zinloos. Als jij daar boven staat, word je ook niet gekwetst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zit een minkukel achter me aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was het niet! Haha. Goed antwoord.
Ze bedoelen dat je je er niets van moet aantrekken, dat je het je niet moet laten raken. Als jij je niet laat kwetsen, dan kwetst het je ook niet.
Maar dat is natuurlijk maar ten dele waar. Je hoeft je niet overal iets van aan te trekken, maar "schelden doet geen zeer" is eigenlijk onzin. Mensen kunnen wel degelijk dingen zeggen die je diep raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent dat we zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen over hoe we reageren op kwetsuren.
We kunnen er als het ware voor kiezen, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Toch, als we oefenen, kunnen we leren hóe we reageren als we ons gekwetst voelen, door wat of wie dan ook.
We kunnen ervoor kiezen of we die gekwetstheid in gedachten blijven voeden door er almaar over door te blijven malen.
We kunnen ook proberen die gekwetstheid goed te doorvoelen en te zien of we er iets mee moeten. Zo ja, dan kunnen we bedenken hoe en wanneer. Zo nee, dan kunnen we het bewust leren loslaten. Dan helpt de gedachte: Ik laat mijn humeur niet bepalen door iemand die mij kwetst. Ik bepaal mijn eigen humeur, ik geef die macht/kracht niet uit handen, dat laat ik niet toe.
Dat werkt niet altijd zo stevig uit als het klinkt, maar het maakt je wel bewust dat je soms je kracht (of je humeur) uit handen geeft terwijl dat niet hoeft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterk antwoord. Geef andre mensen geen misplaatste macht over jouw leven maar houd zelf de controle! Als het kon kreeg je tien plussen.
Kristal
12 jaar geleden
dank je 10 x wel :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 idd, niet toestaan dat een opmerking of handeling van een ander je dag (emotie) kan maken of breken. bij het maken klinkt het positief dus vind iemand het bijna vanzelf goed, maar in feite stel je je afhankelijk op (een bevestiging voor jou als persoon in zijn algeheel, en daar schuilt er m.i. al een gevaar in....afhankelijkheid, beleving, gevoel, kwetsbaar)
Kristal
12 jaar geleden
Ja Euc, helemaal mee eens.
Als je sacherijnig bent en je laat iemand je humeur verbeteren door een opmerking van hem/haar dan ben je even afhankelijk bezig als andersom.
Maar als je het bewúst laat gebeuren, heb je gekozen om je te laten beinvloeden, en dan is het erg fijn je op te laten beuren ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh soms is het een heerlijk oppepper een een boost die we allemaal nodig hebben!! zolang het maar een stukje (h)erkenning is voor de persoon die we zijn, en geen motivatie is voor wie we WILLEN zijn is er niets aan het handje en is het heerlijk om hier even helemaal in op te gaan. ik ben helemaal voor!! ;-)) ff een voorbeeldje:
mijn meid had faalangst (nog wel hoor, maar meer op de achtergrond en niet meer zo alles bepalend) en ze werd/was te afhankelijk van complimentjes.
ze vroeg ook steeds bevestiging en dat is niet goed. (continu bevestiging nodig om zich goed te voelen, en dat is niet fijn als ze gaat puberen als je begrijpt wat ik bedoel) zonder bevestiging is ze ook geweldig, en dat kwartje is flink aan het vallen nu. en ja, bevestiging krijgt ze nog steeds, maar haar beleving hierbij is heel anders.
als bevestiging van anderen je zelfwaarde gaat bepalen (langzaam maar zeker jezelf hiervan afhankelijk maakt..... das nie goeeee......)
Kristal
12 jaar geleden
nee, da's zeker nie goeeee :-) Maar ik ben nu wel heel benieuwd hóe dat dan veranderd is Euc? Als je dat wilt vertellen tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij die meid van me bedoel je neem ik aan? zelf dingen laten doen, bv beginnen met een brood te kopen als ik niet in de winkel sta.
haar broertje op het hart te drukken dat ze zelf dingen moet leren en niet voor haar de kooltjes uit het vuur moet halen (die is voor de duvel niet bang dus daar viel ze altijd op terug of werd voor het karretje gespannen)
steeds meer laten doen (ervaren dat ze het zelf kan) dus steeds een stapje verder. bij bevestiging die ze steeds vroeg niet elke keer bevestiging geven: lieverd hier had ik al antwoord op gegeven.
bendrukken als dingen wel goed gaan, of als ze haar best heeft gedaan en het niet zo goed ging.
benadrukken dat goede resultaten niet het belangrijkste zijn en het niet erg is om fouten te maken. (ik had ook een soort spel bedacht waarin je punten kon halen als je het zo fout mogelijk deed puur om de beleving erbij af te zwakken) motiveren als ze zelf initiatief neemt (ben ook een van de weinige ouders die een weerwoordje bejubelde) vaak vragen naar hoe ze dingen vind en ervaart en ook waarom. in feite is het opnieuw socialiseren en opnieuw laten intrepeteren. het is een heel aannemelijk meisje wat bv een glimlacht krijgt als mensen haar zien. ze dacht dat dat mensen haar uitlachten, dat soort dingen. dus veel uitleggen: als jij iets ziet wat lief is (een jong hondje) of iets wat je mooi vind moet je automatisch lachten, en dat doen die mensen ook naar jou. ze lachen je dus niet uit. of als iemand zei: pas op voor die auto! dan sloeg ze zicht en moest ze huilen: ik zag die auto wel maar ik kon het niet uitleggen'. dan legde ik uit dat de mensen niet boos waren maar zich een beetje zorgen maakten en niet willen dat er wat met haar gebeurd en het dus goed bedoelen. dingen die ze goed kan 'uit handen geven' aan haar. (priegel klusjes, crea dingetjes, de kat kammen etc) stukje zelfkennis meegeven ook: je kan niet zo snel lezen als anderen omdat jij dyslectie hebt, je bent dus niet dom en het ligt niet aan jou. jij bent weer goed in andere dingen en zo heeft iedereen wat en dat mag ook.
niet te beschermend (behoeden 'voor' zijn geen leermomenten)
haar zelf leren omgaan met teleurstellingen in eerste instantie, en daarna erover praten.
haar laten aangeven wat ze voelt, niet/wel leuk vind, niet/wel moeilijk vind etc. kortom, heel intensief, en het is ook heel breed. we zijn er nog steeds meer aan gang, maar ze zit al een stuk beter in haar vel dan een paar jaar terug.
Kristal
12 jaar geleden
Mooi Euc...
Intensief en mooi.
Wat fijn voor je dochter om jou als moeder te hebben. Dank je voor je uitgebreide vertellen hierover!
omdat je iemand zelf de kans geeft om gekwetst te worden in feite.

op het moment dat iemand zich kwetsbaar opstelt denk ik dat er al iets niet aan de haak is (laag zelfbeeld, nare ervaringen etc)

iemand die stevig in zijn schoenen staat zal zich niet snel gekwest voelen, want iedereen is anders, denkt anders, reageert anders en brengt dit anders.

jezelf afhankelijk opstellen/maken of zelfs zijn van anderen, goedkeuring van anderen vragen/zoeken: daar kan je gekwetst worden dus in feite sta je dit zelf toe omdat je geen persoonlijke grenzen stelt (iemand stapt er dus heel gemakkelijk maar zeker niet altijd bewust overheen, en dat kan heel pijnlijk zijn)

mijn manier om het te voorkomen: (persoonlijke) grenzen stellen en aan (durven/leren) geven.
en.... waarde hechten aan wat belangrijk is voor jezelf emotioneel gezien en weten dat mensen lang niet altijd bewust kwetsen kan ook enorm schelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Heel waar Euc! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :) hihi, was aan het typen en dacht: oh wat klinkt het egó!!! maar mij heeft het echt geholpen. heb alle spreekwoordelijk octopus mouwen afgeknipt die zich altijd overal maar aan pasten, en gebruik er nu nog maar 2: die van mij. was mezelf aan het kwetsen en anderen maakten me dit duidelijk. (de simpele vraag: waardoor voel ik me gekwetst, hoe komt dit, en wat is mijn aandeel in het geheel wierp een heel duidelijk licht) ;-) als je al geen rekening met jezelf houdt geef je een ander ook groen licht in feite, en kan het ze echt niet kwalijk nemen (ze wisten niet dat ik grenzen had, laat staan waar ze lagen!) ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Precies, dat heb ik ook moeten leren. Ik wist vroeger niet eens dat ik grenzen kón trekken. En ego? Ego is zelfbewustzijn he! Dussuh: geen egoisme maar goede zelfzorg!! Mooie vergelijking trouwens met die octopus mouwen ;-))
Heel beeldend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beelddenkerje he :-) (mouwen kwamen in de knoop dus heel het octopusje liep hiermee vast destijds) wat een verademing he die grenzen leren kennen, weten waar ze liggen en dan ook nog eens aangeven... de opmerkingen uit mijn omgeving: wat ben jij veranderd klopten als een bus. de opmerking: wat ben jij hard geworden kon ik niet helemaal plaatsen (was juist liever voor mezelf, maar anderen konden hier niet zoveel mee blijkbaar)
Kristal
12 jaar geleden
Jaja, soms ben ik dat zeker :-) Het klopt Eucje, mensen verwarren kracht nogal eens met hardheid.
Ik liep er pas nog tegen op toen ik een oude kennis van vroeger ontmoette. Die kende mij nog als dat lieve meisje, waar hij stiekem wel wat voor voelde ;-)
Nu vroeg hij waar dat lieve meisje met de mooie stem gebleven was... Ik zei dat ik met mildheid naar haar terug kon kijken maar dat ik inmiddels een zelfstandige, volwassen, vrouw geworden was. Hij was shocked, vond mij hard geworden... ;-)).
Ach ja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha shocked nog wel!! je had ook moeten blozen, en moeten wegkijken!! in ieder geval even naar de grond.....!
en vervolgens voorzichtig toenadering moeten zoeken omdat ie vroeg naar dat LIEVE meisje. je hebt toch wel met je puppy ogen gevraagd: vind je écht dat ik een mooie stem heb? afhankelijk opstellen dus!!! dan ben je lief! (waar komt dat toch eigenlijk vandaan die kromme gedachte) HAHAHA maar wat deed jij?! nou, nou nou??? jij Kristal....
jij ZEGT wat je denkt. (auw!) en je bent gegroeid als mens in tussentijd. (nog ff en je gaat zitten vertellen dat je van jezelf houdt, en het belangrijk vind dat je lekker in je vel zit!) ;-))
je zegt hoe de vork in de steel zit.... haha besef jij wel hoe confronterend en 'niet kloppend' dit is met het beeld wat iemand van je had en hier voor het gemak maar aan vast bleef houden?! (alsof dit jouw probleem is.. whoaha) ofwel: wel done Kristal!!! :))) lief zijn voor jezelf IS duidelijk zijn naar een ander (en die mogen dat gerust bikkelhard vinden, hun probleem)
anderen tegemoet komen en jezelf voorbij lopen, dát is lief, en dan ben je lief.
dus: vaak over je heen laten lopen omdat je zelf een rooie loper op je rug legt.. ach....ze mogen wel over me lopen hoor, maar NIET heen een weer. #proest# dan maar een keiharde kenau of hoe ze het noemen willen toch?!
;-)
Kristal
12 jaar geleden
Hahahahahahahaha, ik zit hardop te lachen hier.
Het is precies zoals je zegt Euc, ik herinner me nog zó goed dat, als ik onaardig was of voor mijzelf opkwam, mijn moeder zei: is dat nou lief?
Terwijl zij toch zelf een heel zelfstandige vrouw was...
Maar ik begreep wel dat, als ik aardig gevonden wilde worden, ik lief moest zijn voor ánderen.
Tot ik er achter kwam dat het veel gezonder was als je niet altijd aardig was voor anderen maar eens vaker aardig was voor jezelf.
Nou Eucje, daar knapte ik reuze van op kan ik je vertellen ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit hier ook met een big smile :) hier zijn woorden als jij bent niet lief verboden.
mijn kinderen heb ik altijd voorgehouden en vaak verteld dat ze ALTIJD lief zijn, en dat iets doen wat niet lief IS niets zegt over iemand zelf.
elk kindje doet weleens iets wat stout is of niet lief is, net als ouders dat soms kunnen doen. maar we ZIJN wel lief!! mijn kinderen mogen ook gerust nee zeggen als ik wat vraag. ze hoeven bv die kleffe tante niet te kussen als ze dat niet willen (kinderen mogen weleens een keer nee zeggen want het zijn geen robotjes, dit heeft niets met grenzen en regeltjes te maken m.i.) die inpulsiefe koters van me doen soms van alles voor anderen en geven het liefst hun spaarpot aan anderen als deze niet zoveel centjes hebben bv. ook als ze zelf iets niet zo leuk vinden doen ze het omdat ze een ander blij willen maken. daar zit ik best wel bovenop. jezelf mogen, kunnen en durven zijn en daar hoef je niet altijd anderen voor tegemoet te komen of klaar te staan voor anderen op welke manier dan ook. lief zijn heeft met de persoon in zijn algeheel te maken, en niet wat je wel of niet doet voor een ander. en ja, dat is een pittig lesje als het je met de paplepel op een andere manier is ingegoten.... i know! ;-) (maar het LUCHT op!!! én het geeft enorm veel innerlijke rust!!!!!)
Kristal
12 jaar geleden
Zo is het Euc!
Wij zijn gewoon heel lief ook al zijn we niet (altijd) aardig ;-))
vanuit een ander perspectief dan voorgaande antwoorden kunnen ze ook bedoelen. "je wordt behandeld zoals je toe laat" Dus je kiest er voor waar je de grens trekt, trek je die niet dan zullen mensen je dus zo behandelen zo ver jij dat toelaat dat ze je behandelen. Hoe eerder jij de grens trekt hoe minder je gekwetst zal worden.
Zo wordt er ook wel gezegd, " De eerste keer dat je genaaid wordt kun je er niets aan doen. De tweede keer is het je eigen schuld ".
Wat zoveel wil zeggen dat je de eerste keer door vertrouwen in iemand het niet aan zag komen. trap je er een tweede keer weer in wist je dat je het kon verwachten van die persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gekwetst worden zijn andere woorden voor pijn gedaan worden. Iemand zegt iets en dat doet je pijn vanbinnen, geestelijk. Dat is een gevoel, pijn, zowel geestelijk als lichamelijk. Met dat gevoel kan je iets doen, door al eerder actie te ondernemen, dus voordat je voelt.

Uitgaande van de 4 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag (in die volgorde) kan je je gedachten veranderen en daardoor verandert je gevoel.

Simpel voorbeeld:
Gebeurtenis: iemand zegt tegen je, dat je stom bent.
Gedachten: je denkt er bijvoorbeeld aan, dat je in eerdere situaties in je verleden ook stom geweest bent, je beleeft dat weer, "hoort" weer de stemmen die dat toen tegen je zeiden, hoe dat klonk etcetc.
Gevoel vanbinnen: bedroefd: verdriet, pijn, ik deug niet, ik kan het niet etc.
Gedrag: huilen, jezelf verdedigen, je terugtrekken etc.

Bij dezelfde Gebeurtenis kan je ook denken (helpende Gedachten): de persoon die dit tegen mij zegt weet niet beter, het is een waardeoordeel/veroordeling van hem/haar, het zegt niks over mij etc.
Daardoor wordt je Gevoel heel anders: het raakt je niet vanbinnen, misschien voel je zelfs medelijden voor die persoon, en kan kan je om diezelfde opmerking (schamper) lachen (Gedrag).

In die zin laat je zelf het gekwetst worden wel of niet toe. Jij bepaalt zelf, door je Gedachten, hoe je je voelt.
Bovenstaande is een leerproces en de meesten van ons leren dat niet even op een achternamiddag.
Dat vereist heeeeeeel veel oefenen, bewust zijn en kost veel tijd.
Het is een bewust veranderen van gedachtepatronen en wordt o.a. gebruikt bij Cognitieve therapie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Hij is helaas verwijderd door het moderatieteam, omdat hij niet gericht was op algemene kennisvermeerdering en/of advies :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja... en daarom zal ik niet stemmen voor de innovatieprijs.
Kristal
12 jaar geleden
Heel mooi uitgelegd Wen!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danksje!!!
hier wordt mee bedoelt , dat je die andere ahw toestaat jou verborgen kwetsuren aan te raken of bloot te leggen.

Die andere heeft ergeen weet en benul van en zich van geen kwaad bewust.

Het is jou eigen pijn die jij alleen kan voelen .
Die pijn kun alleen zelf (ver)zorgen door ze te af te schermen voor de buiten wereld .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begin van je leven denk je heel eenvoudig.
Bijvoorbeeld, iemand doet iets, en jij voelt je daarna slecht. Het is dan logisch, dat je dan een direct verband legt tussen 1) die persoon / de handeling, en 2) jouw nare gevoel.

Maar door meer ervaringen op te doen, ga je ontdekken, dat dit veel ingewikkelder ligt. Je pakte bijvoorbeeld een rumbonbon die kinderen niet mogen hebben, waarna je een pets op je handje kreeg. En je ontdekt dan, dat je die pets gewoon kan voorkomen, door die bonbon te laten liggen.

Nog weer later, ontdek je dat mensen soms ook nare dingen doen, omdat ze een slecht humeur hebben, of omdat ze niet hadden opgelet, of omdat ze hun pilletje vergeten waren. Er kunnen dus vele redenen zijn, en die liggen dan niet aan jou: en dat heet: je hebt pech.

Er zijn dus twee dingen: zélf voorkomen dat je gekwetst wordt door sterk en slim te worden; én leren omgaan met pech.

In het leven leer je steeds beter met deze twee dingen om te gaan. Dat betekent ook, dat je wat dat betreft niet gauw uitgeleerd bent, er is altijd meer.
Om je aan te moedigen zeggen wijze mensen dan wel eens, dat je de gekwetstheid zelf toelaat. Daarmee hopen ze, dat je zelf gaat nadenken over de gebeurtenissen en het leven, om zo meer te leren en er beter tegen te kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak hebben mensen niet eens in de gaten dat zij een ander kwetsen. Het is maar hoe je er tegenover staat. Heb je een slechte dag, zit je niet goed in je vel, dan is het risico dat alles wat andere zeggen kwetsend overkomt. Of je voelt je enorm aangesproken als iemand iets zegt. Dan roep je het over jezelf af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals je zegt eigenlijk. Maar het is onzin. Iedereen heeft zijn eigen gevoelens en kwetsbaarheden. Je kan nooit voor een ander bepalen of hij of zij gekwetst moet zijn. Je kan daar immers niks aan doen. Is overigens een kwestie van respectloos gedrag naar iemand toe.