Hoe groot is de impact van een scheiding op jonge kinderen?

Ik stel deze vraag omdat mijn ouders uit elkaar gingen toen ik 22 was. Ze waren 26 jaar getrouwd. Ik heb het hier heel moeilijk mee gehad, ook omdat ik nog thuiswoonde. Een thuis heb ik nu niet meer. Mss als ik jonger was geweest dat ik dan 2 pappa's en mamma's had gehad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben van mening dat het altijd een grote inpact heeft. Leeftijd maakt daarbij niet uit. Je veilige haven en thuis wordt toch heel anders! Sommige kinderen moeten voor hun gevoel ook min of meer partij kiezen. Dat betekent niet dat de ouders bij elkaar moeten blijven voor de kinderen... Als je 2 papa's en mama's had gehad, was het denk ik niet minder moeilijk geweest. Je ziet dan toch vaak dat (ondanks de klik die er kan zijn) het biologische meer trekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het impact op een kind daar voor is heel erg groot.
Ze zullen het daarom ook niet snel kunnen verwerken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De impact die scheid op jonge kinderen heeft is echt ontzettend groot.
Jij gaf aan dat je 22 jaar was toen je ouders gingen scheiden. Op die leeftijd heb je al enig zicht op relaties en kun je al beter begrijpen wat er aan de hand is. Dit maakt het voor kinderen nog steeds niet makkelijk, want de hele gezinssituatie en de onderlinge relaties veranderen.

Voor een jong kind is de situatie veel verwarrender. Ze begrijpen niet goed wat er aan de hand is. Vaak geven ze zichzelf de schuld. Ook wordt er vaak ruzie over de hoofden van de kinderen heen en worden ze vaak uitgespeeld door de ouders. De kinderen komen ook in een situatie waarbij ze vaak een deel van de week bij moeder en een deel van de week bij vader zijn. Ze moeten steeds omschakelen, want bij de ene ouder gaat het er anders aan toe dan bij de andere ouder. Er komen vaak nieuwe relaties, met soms ook weer nieuwe "broertjes en/of zusjes.

Voor een jong kind zijn de veranderingen vaak echt enorm. Natuurlijk hangt een deel van de problemen wel samen met hoe de scheiding verloopt en of de ouders de volwassenheid op kunnen brengen om de belangen van de kinderen goed in het oog te houden.

Maar één ding is zeker: Ouders die gaan scheiden is voor kinderen niet prettig; niet als ze volwassen zijn, maar ook niet als ze nog jong zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enorm...

Het leven zoals hij dat gewend was krijgt een onverwachte verandering. Waarbij hij toch als het ware twee losse ouders krijgt. Er is geen gezin meer.
Een veilige stabiele plek is het ook niet meer in de eerste jaren. Omdat ook de ouder waar hij woont het moeilijk zal hebben om weer alleen en single te zijn.
Alles is anders geworden.

De wereld zal in elkaar zakken en hij zal opnieuw moeten leren om te overleven.

De kans is ook groot dat hij zichzelf de schuld geeft van de scheiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per situatie verschillend. Er zijn allerlei factoren die meespelen. Hoe de ouders met elkaar en met de kinderen omgaan, waarom de ouders gaan scheiden, nou ja, je kunt het zelf wel verder invullen.
Maar het is wel zo, dat het voor een kind verwarrender is dan voor een volwassene, omdat het gewoon nog niet zoveel weet en begrijpt van de emoties die ermee gepaart gaan. Een kind kan zichzelf minder goed uiten, zijn vocabulaire is kleiner en het heeft vaak last van gevoelens die het nog niet kan verwoorden. Hierdoor krijgen met name kinderen een scheef beeld van relaties, last van onverwerkte gevoelens, een verminderd zelfvertrouwen enz. enz.
Een traumatische gebeurtenis die zich in de jonge kinderjaren voordoet, heeft over het algemeen meer impact op je leven en je verdere ontwikkeling dan wanneer deze zich op latere leeftijd voordoet. Persoonlijkheidsstoornissen worden ook in de jonge kinderjaren ontwikkeld. De impact voor kinderen hoeft dus niet persé groter te zijn, dat ligt aan de omstandigheen. Maar als er eenmaal schade is, is deze véél moeilijker te herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De impact op iemand die 22 is is naturlijk beperkt. Voor jonge kinderen is het veel erger.