Wie is er fout?

Bij supermarkten moet je tegenwoordig je ID kaart laten zien als je nog geen 20 bent én alcohol koopt.
Ik ben ouder dan 20 en zie er blijkbaar niet ouder uit dan 20. De kassière vroeg mij om mijn ID kaart, nadat zij uit heeft gelegd waarom zei ik dat ik ouder dan 20 was. En daarmee hoefde ik het niet te laten zien.
Stel dat je wél jonger dan 16 bent en je zegt dat je ouder dan 20 bent. Dan hoef je het volgens de nieuwe regels niet je ID te laten zien.

Ik heb het mijn neefje gevraagd om het zo te doen, en na een kleine discussie werkte het wel. Hij is 15 en dan ook wel 1.85m

Toegevoegd na 5 minuten:
Als bijkomende vraag, mag je boven de 20jaar oud weigeren je ID kaart te laten zien en toch de drank eisen mee te nemen?

Zo ben ik niet trouwens, want je hebt natuurlijk niets te verbergen als je >20 jaar oud bent...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij twijfel mag er ALTIJD naar je ID-kaart gevraagd worden. Dat is wettelijk geregeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is een misser van de kassière. Naar mijn idee moet ze bij twijfel gewoon de ID kaart controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De caissièr is fout.

Bij twijfel *moet* de leeftijd van de koper worden gecontroleerd. Zonder die controle mag de koper de alcohol niet meenemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijkomend antwoord:
Je mag weigeren je ID te laten zien, maar dan mag je de drank niet meenemen.

In mijn geval (43) zal ze me niet meer voor onder 20 houden. Mocht ze dat wel doen, dan kan ik hooguit vragen de manager te spreken, en hem laten beoordelen hoe waarschijnlijk het is dat ik wel degelijk boven de 20 ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag weigeren je ID te tonen. En de supermarkt mag weigeren je drank mee te geven als je dat niet doet. Sterker nog, als er twijfel bestaat of je wel boven de zestien bent, dan *moet* de supermarkt weigeren je alcohol mee te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moeten jongeren die alcohol willen kopen, zich nu legitimeren in de supermarkt?
Sinds 2 maart 2009 vragen supermarkten klanten die er jonger uitzien dan 20 jaar om een legitimatiebewijs te tonen als ze alcohol willen kopen. Jonge klanten die geen legitimatiebewijs kunnen of willen laten zien, krijgen geen drank mee.
Door iedereen die jonger lijkt dan 20 jaar om legitimatie te vragen kunnen supermarkten beter garanderen dat er geen alcohol aan jongeren onder de 16 jaar wordt verkocht. Dat is tenslotte strafbaar. Het ministerie van VWS steunt het initiatief van de supermarkten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag weigeren om je ID te tonen als je dat niet wilt. De supermarkt mag dan weigeren je de drank mee te geven. Dit is omdat als ze het wel doen, en jij bent nog niet oud genoeg, ze een boete riskeren.
Je kan echter de discussie aangaan, en dan komt waarschijnlijk de manager erbij.
Het verbaasd mij echter dat het gevraagd werd, aangezien (veel/sommige) cassieres het niet durfen ivm agressie.