Mensen zeggen na een dode vaak R.I.P (rest in peace/rust in vrede), maar hoe kan een dode niet in vrede rusten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig zie je dit heel vaak op internet plaatsvinden bij reacties op een overlijden. Even snel "R.I.P." neerzetten en weer back to work. Terwijl je dat in real life niet snel zult doen. Meestal gebruiken we dan nog het vreselijke "gecondoleerd".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rest In Peace is de moderne variant, officieel is het Requiescat In Pace, het betekent het zelfde, maar dan in latijn.

Het beste antwoord

Alle doden rusten in vrede of je wil of niet. We gebruiken mediums en paragnosten om van de dode te weten hoe het daar is en hoe ze zijn heen gegaan. Enorme tv show`s zijn erom heen gebouwd. De bekende behoefte om alles zeker te willen weten of moeite om los te laten.
Mijn persoonlijk antwoord is het volgende. Ik erken het bestaan van de mogelijkheid dat je met de geest in contact kan komen, maar jij haalt hen uit de rust. We kunnen niet loslaten. In dit jachtige snelle leven willen we zelfs het verleden beheersen. We nemen geen genoegen met het feit dat het leven eindig is. Als mensen je dierbaar zijn is het een groot verlies die gedragen wordt met tranen en gemis. De dood is heel definitief. Het lichaam heeft losgelaten. I.pl.v. een dankbaar gevoel voor wat je gekregen hebt van de persoon die je dierbaar was, wil je nog alles weten, het liefst hoe die persoon het maakt en waar hij is. Het is de behoefte om zeker te willen weten of alles oké is. Het aanvaarden van dit loslaten voor diegene die achterblijven is het probleem. Gun de ander de rust, als je het aanvaard hebt en je verdriet verwerkt hebt, gun jezelf dan ook de rust. Vervolg je pad met de ervaringen die je van de de overledene hebt gekregen. We gaan digitaal en beleven de wereld in high tec. een maatschappij van informatie, na over het lijden heen te zijn is info niet meer van belang. Koester al dat gene wat je van de persoon geleerd hebt of ervaren hebt. Je zal het hiermee moeten doen, het is als een geschenk het mooiste cadeau wat je gekregen hebt. Die mooie liefde moet je koesteren, en al die liefde geef je door. Rust zacht en heb er vrede mee. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet. Het is een wens dat de overledene na zijn dood rust zal vinden. Die wens kun je alleen maar uitspreken als je gelooft dat er nog wat na het leven is.
14 jaar geleden
Vroeger (opa verteld...) geloofden mensen nog in de hel....

is eng hoor... dan rust je zeker niet,
en al helemaal niet in vrede.

Het was dus een wens dat de overledene in de hemel zou zijn:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk ook een mantra voor de levenden om aan te geven dat je eigenlijk de persoon in kwestie verder met rust laat en alle issues die je met hem of haar hebt gehad laat rusten. Over de doden niets dan goes, zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie theorie
Niemand hier op aarde weet hoe de dood is, dus wat in je vraag staat : 'hoe kan een dode niet in vrede rusten', weet je niet zeker. We hopen dus dat de dode in vrede rust, want we willen niet dat de dode (nog meer) ellende meemaakt, maar voor het zelfde geld is de dood wel een pot ellende. Wie weet? We wensen de dode iets toe, uit respect. Net als je iemand wenst: Lang zul je leven... Je weet ook niet hoelang iemand nog zal leven, dat weet niemand, maar toch wens je diegene nog heel veel goeds toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het graf overhoop gehaald wordt, of als er na de dood nog allerlei verhalen over die mensen de ronde gaan..