Bestaat de "sigheh" nog steeds in islamitische landen?

en zo ja, is het dan een vorm van prostitutie?

een sigheh was/is een huwelijk wat voor kortere tijd kan worden aangegaan.
de man betaalt hiervoor geld aan de (familie van de) vrouw.

13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

het Perzische sighe is een onder strikte voorwaarden geoorloofd tijdelijk huwelijk op basis van Soera De Vrouwen 24. Dit huwelijk is slechts geldig voor een beperkt deel van de moslims, namelijk de usuli's, die een stroming vormen binnen de Twaalvers, en behoren tot de sjiieten, . Binnen alle andere stromingen van de islam wordt deze aya met behulp van tafsir anders geïnterpreteerd. Doorgaans wordt alleen een huwelijk geaccepteerd, dat in beginsel niet tijdelijk is. Alleen de usuli's kennen dus twee soorten van het huwelijk.
Na de afgesproken tijd wordt het huwelijk automatisch ontbonden. Afhankelijk wat beide partijen overeenkomen kan deze termijn variëren van een uur tot 99 jaar. Er ontstaan geen erfrechten tegenover de vrouw, maar wel voor eventuele kinderen die uit het huwelijk geboren worden. Deze kinderen worden ook erkend.
De andere stromingen, zoals de soennieten erkennen wel dat Mohammed het tijdelijke huwelijk goedkeurde voor moslimmannen op zakenreis of op veldtocht. Immers, een tijdelijk huwelijk is beter dan overspel. Het was een concessie aan de menselijke zwakte. Later is het, net als de geleidelijke invoering van het alcoholverbod, haram (verboden) verklaard. Volgens de usuli's echter heeft Omar het verbod ingesteld, een kalief die zij als sjiieten niet erkennen.

Nikahu al-mut'ah is een controversieel onderwerp waar veel over gediscussieerd wordt. Hoewel een tijdelijk huwelijk slechts onder strikte voorwaarden gesloten mag worden kan het leiden tot een soort gelegaliseerde vorm van prostitutie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nikahu_al-mut'ah

gezien de actualiteit komt het dus nog voor. of het valt onder de prostitutie hangt af van het geloof, de wetgeving, en of het in overleg gaat of onder dwang en wat het gebruik is.

zou het een geloof zijn maar dwing je iemand hiertoe, kan de wet zeggen dat het om prostitutie is. dit hoeft echter niet zo te zijn (als de wet zegt dat de vrouw ondergeschikt is aan de man bijvoorbeeld)

het is dus in het algemeen niet te zeggen wanneer het een gewoon gebruik is en wanneer er sprake is van prostitutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt, mooi duidelijk antwoord, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx, but no thanx :)