Kan de mensheid wel zonder olie?

Al er zoveel dingen worden geproduceerd met de hulp van olie en vrijwel alles wat rijdt iets van olie verbruikt, hoe kan dat ooit opgevangen worden als de olie op zou zijn?

Nou is het wat betreft benzine mogelijkom een stap te maken naar duurzame technieken maar dat geldt lang niet voor alles waar op dit moment olie voor verbruikt wordt.
Zijn er al concrete plannen om alles waar nu olie voor wordt gebruikt te kunnen vervangen voor iets anders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, de mensheid kan zonder olie. Op het moment zijn we allemaal nog erg verslaafd aan olie, maar er wordt al volop onderzoek gepleegd naar alternatieven. Deze zijn vaak moeilijker en dus duurder. Maar ook de oliemarkt is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Op het moment dat de olie écht opraakt zal er veel meer vraag zijn dan aanbod. De prijs van olie zal dan exploderen. We klagen nu over de benzineprijzen, maar als de olie 100 of misschien zelfs 1000 keer duurder wordt dan nu dan wordt onze huidige benzine onbetaalbaar. Dit alles zorgt er voor dat alternatieven veel eerder goedkoper zullen uitvallen dan olie en daarom zullen meer en meer mensen overstappen op de alternatieven (die op dit moment ontwikkeld worden, maar nog veel te duur zijn in vergelijking met olie).

Er komt dus in de toekomst een moment dat de olie zo schaars is dat het duurder is dan het alternatief zonder olie. Op dat moment zullen veel mensen overstappen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Over je vraag over concrete plannen: er is al benzine op basis van koolzaad, er worden elektrische auto's gemaakt, er wordt plastic gemaakt zonder olie en zonnepanelen zijn in opkomst voor van alles en nog wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb op discovery gezien wat er zou gebeuren met de mensheid als de olie voorraad op is. Het zou eerst vreselijk worden en uiteindelijk zou er heel veel op accu's/batterijen gaan werken waardoor Colombia het nieuwe Saudi Arabie zou worden omdat daar de meeste grondstoffen zouden waar batterijen van gemaakt worden. Colombia zou dan het rijkste land ter wereld worden. Zo liet Discovery zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die accubak zit toch ook olie in verwekt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonne energie en nieuwe ontwikkelingen die de stroom kunnen opslaan zouden dan ontstaan aldus Discovery
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de info .