Hoe kun je subtiel in discussie gaan met een koppig iemand?

Hoe te openen en zijn aandacht te trekken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey, weekendje vrij...:)?
+

Het beste antwoord

Door hem (M/V) gelijk te geven in delen van een mening die hij al gegeven heeft, via nuanceren kun je hem dan mee laten groeien in de beleving van andere mogelijkheden. Door hem te stimuleren in het verbreden van het onderwerp, krijg je zelf aanknopingspunten die voor je eigen stelling onderbouwend zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Van daar uit kan het zelfs zijn dat jullie gelijkluidenden inzichten krijgen.
Daardoor lijkt het zelfs of hij jouw standpunt ten zelf bedacht heeft en komt hij meer open te staan, ook gaat de koppige persoon je aardig vinden en zal je dan meer ruimte geven.
Zo vermijd je zijn egoprobleem (koppigheid) en staat hij steeds meer open voor rede.
Invasieve methoden werken meestal contraproductief.
Koppige personen spreken vaak tegen een ander en luisteren vaak alleen naar zichzelf, door deze visie te delen kom je in zijn "gezichtsveld " en met enige empathie kun je zelfs zeer koppige personen tot rede krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Laat de persoon uitpraten met wat hij/zij te zeggen heeft en open jouw zin met: "Ik heb het fatsoen om jou uit te laten praten, Mag ik ook even wat zeggen?"

Toegevoegd na 1 minuut:
Het fatsoen gehad bedoelde ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met een vraag in plaats van met een tegengestelde mening. En dan natuurlijk een vraag die bij eerlijke beantwoording een gat schiet in de mening van de koppige persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, dat doe ik ook altijd. Plusje dus. Maar hier op GV zit iemand die ik als koppig beschouw, die mij dan beschuldigt van het hanteren van een 'discussietechniek': "je bent eerst poeslief en dan drijf je je tegenstander in een hoekje", zo omschrijft hij het. Ik wil maar zeggen: deze methode werkt heel vaak, maar bij sommige mensen bereik je juist het tegendeel van wat je wilt, hoe oprecht je je vraag ook stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees 2 plusjes, maar ik zie er maar 1...
Cryofiel
13 jaar geleden
Oepsie, dat was ik... Zojuist alsnog toegekend. Bedankt voor het signaleren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klasse. Ze krijgt er van mij ook nog één, kan haar avond bijna niet meer stuk. Logisch, want de avond is ook bijna om...
door tijdens de discussie de ander in diens waarde te laten,dat te laten merken én tegelijk op diplomatieke manier tóch je eigen mening te laten horen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees een ‘wet blanket’. (Een natte wollen deken aan een waslijn kan een kogel ‘vangen’.) Veer mee, geef toe, voorkom een hard-tegen-hard situatie. Geef de ander in principe gelijk, en buig dan al pratende zijn stelligheid een beetje om. “Zeker, maar vind je ook niet dat soms ...”. “Ja, natuurlijk, maar hoe gaat dat dan, vind je, als....”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men vangt meer vliegen met siroop dan met azijn.
Geef hem gelijk, zucht een paar keer en zeg: 'Tja, dan maar niet, spijtig want....'
Dan krijgt hij een schuldgevoel en je hebt je goal binnen.