Wanneer werd het in Nederland gebruikelijk dat er mannen bij een bevalling aanwezig waren?

En ik bedoel natuurlijk geen mannelijke arts ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Wellicht sinds de methode van Robert Bradley er is, deze is er op gericht de noodzaak voor pijnbestrijding uit te schakelen door gerichte relaxatie via buikademhaling. Er wordt een grote nadruk gelegd op het feit dat de man actief aan de bevalling meewerkt en dat medicatie in de mate van het mogelijke moet achterwege gelaten worden.

Of sinds je er (gratis) verlof voor krijgt ;)

Of sinds de vrouwen meer te zeggen hebben gekregen, we kunnen niet meer anders ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens, ik vind het normaal dat ik erbij ben... Het is toch ook mijn kind waar het om gaat en bovendien moet de vriendin/vrouw pijn lijden. Dan kan je er op z'n minst bij zijn ter ondersteuning, als ze dat wil overigens ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel moeilijk te zeggen, want wat is "gebruikelijk" precies? Je kunt alleen met zekerheid zeggen, dat het steeds gebruikelijker wordt, of is geworden.
De echte omslag zal ongeveer eind jaren 60 zijn geweest, toen alle taboes verdwenen. Maar dat wil helemaal niet zeggen, dat in progressieve, geemancipeerde kringen het in de jaren 40 en 50 ook al niet gebeurde.

In ieder geval was het begin jaren 70 al heel gebruikelijk. In de britse comedy "some mothers do ave em" is Frank (Spencer) ook al aanwezig bij de bevalling van Betty.
Hij schreeuwt dan in zijn opwinding "it's a boy, it's a boy!!", zodra hij een stukje navelstreng ziet. Het was toch een meisje ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig hebben aanstaande vaders bij de bevalling géén duidelijke functie. Ze halen het kind niet zelf, ze koken geen water meer en ze hebben ook anderszins geen concrete taken. En toch is het sedert de jaren tachtig van vorige eeuw gebruikelijk dat mannen bij de bevalling aanwezig zijn. Als je op het punt staat vader te worden, hoor je daarom te weten hoe je je bij de bevalling moet gedragen.