Waarom zijn veel landen binnen Afrika zo arm, terwijl er waardevolle grondstoffen in de grond zitten? Verkopen ze die grondstoffen niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

De mensen die het daar voor het zeggen hebben die
strijken alles op, en gebruiken het voor de familie, en
nog erger om aan de macht te blijven.
En om vrijwilligers te betalen die voor hem vechten als het nodig is. ( daarom bevriezen de e.u landen de tegoeden )
Het schijnt dat khadaffi in totaal 60 miljard bezit.
De eigen mensen hebben helemaal niets, en dat moet
volgens deze heren zo blijven , anders worden de mensen
te wijs, en gaan op vakantie, en zien hoe het in andere
landen gaat, en komen vervolgens in opstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Jawel, maar corrupte regeringen, overheden, guerrilla's en multinationals gaan met de winsten aan de haal, zodat het de bevolking nauwelijks ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bevolking wordt er alleen maar slechter van ;)
Ik denk ook mede door onderdrukking van het rijke westen...ik weet het wel zeker, een en al corruptie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de bevolking in die landen zich niet democratisch organiseert en de opbrengst daardoor niet ten goede komt aan iedereen.
De grondstoffen worden dus uit handen gegeven aan een kleine elite die daardoor lucratieve deals kan sluiten met bedrijven die de expertise hebben om ze te delven.
13 jaar geleden
Er zijn verschillende theorien. Die van mij is de volgende: Er is uiteraard veel corrupte aan de top die liever hun eigen zakken vullen dan aan het belang van de bevolking denken. Dus zolang het land of landen bij elkaar geen echte eenheid vormen en gaan werken aan de infra structuur zal dit een probleem blijven. Daarnaast werken Europa en vooral Amerika en Rusland graag mee aan de wanorde daar. Het komt ze namelijk beter uit als daar armoede heerst. Afrika ligt strategisch gezien erg ongunstig als ze rijk genoeg zouden zijn en ook een wereldmacht zouden worden. Dus denken ze lekker arm houden dan vormen ze ook geen gevaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad er is een verdeel en heers politiek.
Om een goed beeld te krijgen zou je het boek

"Bekentenissen van een economische huurmoordenaar" van John Perkins moeten lezen.

Daarin word verteld dat geld van de wereldbank en ontwikkelingshulporganisaties e.d. verdwijnt in grote ondernemingen van rijke families...
John Perkins was was 40 jaar geheime agent en komt nu naar buiten met zijn verhaal.

Erg interessant.