Hoe is de Bijlmer uitgegroeid tot een multiculturele wijk?

De Bijlmer onstond uit het idee van een fijn georganiseerde wijk, bestemd voor middenstanders of mensen met een gezin. Grotendeels is dit in de soep gelopen door verloedering en criminaliteit. Wat maakte deze wijk aantrekkelijk voor de mensen van een andere afkomst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

De huizen in de eerste opzet van de Bijlmermeer waren bedoeld als vrije sector woningen dus mensen met een hoger inkomen. Na een paar jaar bleken de meeste flats nog leeg te staan en hele duren koopwoningen onverkoopbaar. Hierdoor is er een besluit genomen andere groepen in de woningen te laten met een aanpassing op de huren.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd. Extra reden dat de Bijlmer niet populair was kwam doordat er slecht OV was (het duurde heel lang voordat de metro klaar was) de wegen waren niet klaar en geen gezellig winkelgebied. Door het verlagen van de huren, vielen de woningen onder de huursubsidiegrens. In de zelfde periode kwam de exodus van Surinaamse immigranten op gang. Voor hen was acuut woonruimte noodzakelijk. Tweede golf Surinaamse immigranten ging wonen in de buurt van familieleden en koos dus ook voor de Bijlmerflats. Inwoners van Bijlmer met middeninkomen trokken weg naar Almere, koopwoningen voor zelfde maandkosten maar met eigen tuintje. Bijlmer werd probleemwijk met veel illigaliteit en andere achterstandswijken problemen. Bijv Amsterdamse Poort is ooit opgezet als Top winkel locatie. Maar heeftcdit nooit waar kunnen maken
ronron1212
13 jaar geleden
Prima aanvulling
De Bijlmermeer werd gebouwd als 'modelwijk', de wijk voor de moderne mens. Helaas werd de praktijk anders.
Doordat het voorzieningenniveau in de wijk achterbleef en de moderne , ruime flats moesten concurreren met nieuwe eengezinswoningen in de regio, bleven de Amsterdamse gezinnen waarvoor de wijk gebouwd was weg.
In het ontwerp van de Bijlmer ontbrak het aan diversiteit van woningaanbod en hierdoor was het gevoelig voor ontwikkelingen in de woningmarkt.
In plaats daarvan concentreerden zich grote groepen kansarmen in de wijk, waaronder veel immigranten uit Suriname dat in 1975 onafhankelijk was geworden.
Bepaalde plekken in de Bijlmer werden overstroomd door criminaliteit, verloedering en drugsoverlast. Ook was er een hoge mate van werkeloosheid. Ook het plan van de tijdens ontwerp ontstane functionele stad pakte niet zo goed uit als verwacht was.
De strikte scheiding van wonen, werken en recreatie zorgde ervoor dat sommige delen van de Bijlmer 's avonds veranderde in verlaten spooksteden.
Hier wilde niemand meer tussen wonen met zijn 'normale' gezin.

Inmiddels wordt de Bijlmer weer opgeknapt. Een groot deel van de torenflats is gesloopt en vervangen door kleinschaligere woningen. Het doel is nu om een minder eenzijdige bevolkingsamenstelling en een prettigere woonomgeving te creëren. Door renovatie van het winkelcentrum en bouwen van theater en sportcentrum ed. hoopt men nu weer de Bijlmer in een beter imago te krijgen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een stomme min.
Die wil ik wel compenseren: +