Hoe ga je het best om met langzame mensen?

ik praat en handel snel.
als ik in contact kom met mensen die langzaam en rustig praten en handelen, irriteert dat me al snel.
vaak is die irritatie ten onrechte, mensen zijn zoals ze zijn.
hoe kan ik me hier minder aan ergeren, en beter mee omgaan?

13 jaar geleden
9K
Rieneke1
13 jaar geleden
oh die stagiaires loen, breek me de bek niet open.
toch zijn ze echt niet altijd dom. en ook best aardig.
mss ben ik wel een grumpy old woman :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat dat het om stagiaires gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow, wat herken ik dit!!! Ikke snel en de rest niet..... Weet dat irritatie niet helpt. Het werkt tegen en er ontstaat wrijving. Wees "de slimste" en zucht diep in jezelf en blijf een glimlach op je gezicht houden en onderga het lijdzaam. Er zit niets anders op. Sommigen zijn nu eenmaal sneller dan anderen. Is niets aan te veranderen.... Sterkte...lotgenoot....
(niets over de stagaires hoor. Reageer alleen op je vraag)
WIBO54
13 jaar geleden
Misschien moet je je afvragen wat de definitie van langzaam en snel is.
Rieneke1
13 jaar geleden
01 en bessy,
ik noem de stagieres als voorbeeld, heb de laatste tijd weer een paar langzame gehad.
echter in andere situaties kom ik het ook tegen.
het is precies zoals loenie het hierboven beschrijft. 01, ik ben geliefd bij de meeste stagiaires, wil ze graag veel leren.
er zitten prima meiden bij.
ik weet dat de ergernis bij mij ligt, daarom vraag ik ook raad om ermee om te gaan.
Rieneke1
13 jaar geleden
haha er gaan al heel wat peukies doorheen loen :)
Kristal
13 jaar geleden
Dat zou een mooie GoeieVraag zijn Wibo54!
Als het een antwoord was kreeg je een plus ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Torrie: dat weet je toch als je dat werk gaat doen? Dus niet zeuren.
Is iedereen hier dan zo snel??
Ik heb een gewoon, middelmatig tempo hoor. Ik heb mezelf juist aangeleerd om wat rustiger aan te doen! Super relaxed!
Ik word zooooooooooo moe van al die wervelwinden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Tjongejongejonge! Dat kan ik niet zien aan jou reactie. Die klinkt erg ongeduldig. Zet dat er dan bij. Dan reageer ik niet zo "dom"!

Het beste antwoord

Ja, het is soms ook woest van te worden!
Wat ik probeer te doen, lukt niet altijd maar ik doe mijn best na het binnensmonds grommen ;-), is me realiseren dat me hier een les "geduld" wordt aangeboden. Voor mij zijn zulke ergernissen een spiegel waarin ik kan zien wat ik hier nog te leren heb, als ik wil.
En dan wordt het ineens zinvol wanneer iemand je ergert door getreuzel.
Het werkt aan twee kanten:
1. je houdt de ergernis bij jezelf en buigt de situatie om ten goede van jezelf. Het is jouw (geheime) les die je kan oefenen.
2. Voor degene die niet zo snel is is het ook fijn want als je wat trager bent word je alleen maar nerveuzer en dus nog trager (en maak je alleen maar meer fouten die je normaal niet maakt) wanneer je de ongeduldige ergernis van de ander in je nek voelt.
Dus het is denk ik belangrijk dat je eerst bij jezelf voelt of je je terecht ergert, of dat het een les in geduld is.
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi antwoord kristal, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een les in geduld , dikke plus hiervoor +1
Kristal
13 jaar geleden
Dank jullie wel Rieneke en Nelly :-)

Andere antwoorden (11)

Jezelf verplaatsen in hun situatie, je voorstellen dat je door wat voor reden of ziekte traag bent geworden dan zou jij ook willen dat mensen wat begrip tonen.
Zo doe ik het meestal en dat werkt vaak.
Wil nog niet zeggen dat het vaak vervelend is hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze maatschappij draait het heel dikwijls om snel, maar snel is lang niet altijd beter.
Je zou je kunnen afvragen waar jouw gehaastheid vandaan komt en of die terecht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen beginnen, om je goed te beseffen dat die langzame mensen misschien dezelfde irritatie voelen, omdat jij zo snel bent ;-)
Daarmee zou je zelf al een stuk van je eigen ergernis kunnen wegnemen.

Het beste is je een beetje aanpassen. En waarschijnlijk gaat dat ook automatisch. In contacten passen mensen zich altijd wat aan, aan de ander. Als jij rustige mensen ook werkelijk de tijd geeft, zodat ze niet dichtklappen, worden ze vanzelf wat sneller. Probeer het maar eens ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
super antwoord, bedankt!!
Kristal
13 jaar geleden
dikke +
Rieneke, er zijn doeners en denkers. De doeners zijn heel vaak sneller dan de denkers. De doeners denken terwijl ze bezig zijn. De denkers moeten eerst alles op een rij hebben.

We zijn allemaal van een ander soort. De denkers ergeren zich aan de doeners, omdat die weer vaker over hun eigen benen struikelen. En zo blijft de ergernis in de wereld, tenzij je je bewust bent waar het ergeren uit voort komt. Dan kan je er nog iets aan doen (dit laatste geldt zowel voor doeners als denkers).

Dit is een denkertje hè?
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Nee hoor. Misschien een verluchtigende schets!
Rieneke1
13 jaar geleden
van mij een plus.
corzijlstra
13 jaar geleden
Mens erger je niet.
Realiseer je , dat het complementair zijn in niet zakelijke contacten , plezierig is . Van belang is natuurlijk ook , hoe vaak je met diegene contact hebt . Als ze vervelend langzaam zijn , door bijv. steeds je vraag te herhalen om tijd te rekken , zeg ik er iets van . Ik weet niet of je 'n hond hebt . Maar ook daarmee werkt het als balsem als hij kalmer is dan jij . Ik los communicatie obstakels op door te analyseren waar het aan ligt. Wij kunnen de structuur van de ander niet veranderen . Dus : wat weegt het zwaarst , je ergernis of je interesse in de ander.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zag zojuist dat je poezen hebt . Die heb je mede , omdat ze zo kalm zijn denk ik . Ik heb altijd Siamezen gehad .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus voor je antwoord, idd de interesse weegt gelukkig zwaarder. siamezen zijn geweldig, vooral de traditionele!
heb zelf 5 htk katten (meeste via de ambu bij me binnengekomen).
er gaat idd een enorme rust van ze uit.
vaak komt irritatie voort uit een soort jaloezie. iemand doet of kan iets wat jij (soms) ook wel zou willen. als je je dat realiseert, verdwijnt de irritatie vaak en je steekt er nog iets van op ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
realiseer je dat jij, ondanks je ergernis toch nog een voorsprong hebt in jullie ongelijke attitude.

Een haas kan zich wel aanpassen aan de snelheid van een schildpad (al hoeft hij het niet fijn te vinden), een schildpad kan zich NOOIT zo haasten dat hij de haas bij kan houden (dus als hij de ongelijkheid niet fijn vind kan hij alleen hopen dat de haas bereid is zich aan te passen, verplaats je daar eens in).

ps en je weet hoe dit verhaaltje afliep, toch (ha ha)???

pps Ik hoor ook tot de hazen trouwens
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
@01. Klaarblijkelijk ben je niet eens met sommige antwoorden gezien je reacties.
Ik ben benieuwd naar jouw antwoord op de vraag.
amigo
13 jaar geleden
voorsprong is niet per definitie superieur, dat is jouw conclusie, is distantieer me hier compleet van.
lees anders het echt verhaal maar eens 01..... en verder was het een poging op een ludieke manier, wel een serieus antwoord te geven
Stel dat de vraag zou zijn: hoe gaan langzame mensen met zo'n kwikzilver om als ik ben?
Denk dat ze dat doodvermoeiend vinden...:)

Jouw vraag:
Je weet dat je snel bent. In alles. Dat is voor veel mensen moeilijk te volgen. Dan is een minder prettige sfeer al gauw geschapen.
Belangrijk is dat JIJ wat meer de handrem er op zet. Alles hoeft niet in de hoogste versnelling. Communiceren, omgaan met, betekent contact. Een contact waarvan beiden deel van uitmaken.

De langzame mensen waaran jij je stoort, kun je niet veranderen. Een stap in hun richting zou de boel al vergemakkelijken. Maar jezelf kun je wel steeds voorhouden dat het ietsje rustiger mag.

Want wie weet zijn die mensen niet een zo heel erg langzaam. Misschien ben jij gewoon zo verschrikkelijk snel....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi antwoord bestevaer, +
Er bestaan twee soorten mensen..de trage sprekers en de snelle sprekers.

Trage sprekers hoeven niet perse trage denkers te zijn, net zoals snelle sprekers niet perse snelle denkers behoeven te zijn.

Sommige mensen praten wat snel en trekken soms ook ook te overijlde conclusies..terwijl soms de langzame sprekers zichzelf de ruimte geven wat meer te denken tijdens het spreken.

Ik probeer er altijd rekening mee te houden dat mensen niet allemaal zijn zoals ik.

Met enige regelmaat heb ik voordrachten gehouden en tijdens die voordrachten moet je ervan uit gaan dat het publiek je 'verhaal' moet kunnen volgen. Dus praat je niet te snel..

Ik ben overigens wèl een snelle denker..die zich doorgaans sprekend wat probeert aan te passen aan de ander..omdat, zo ik al zei..niet ieder mens is als ik..

Wat mij soms enigermate kan storen zijn de mensen die een uiterst lange inleiding houden en die eigenlijk nimmer 'to the point' geraken. Maar ik probeer voor hen wat geduld te hebben..

Hoe je dus met 'langzame mensen' dient om te gaan is: Begrip en geduld voor die ander proberen te krijgen en hem of haar zijn/haar eigen levensritme te gunnen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt ton, + ik zal idd meer geduld moeten leren opbrengen.
maar pffff in de tijd dat zij 1 kooi schoon hebben, heb ik er al 10 gedaan.
of ze nemen een bakkie soep, en doen er een uur over.
het is niet alleen het tergend traag praten.
maar ja, het is niet anders :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Rieneke, Ik begreep wel dat het niet om langzame praters ging maar om langzame doeners. Maar als voorbeeld meende ik dat het wèl kon worden gebruikt..en natuurlijk kan het langzame werken jou op de zenuwen werken. Vooral als je constateert dat ze de 'kantjes ervan af lopen' Bedenk dan echter dat jij absoluut niet de enige bent die tot die vaststelling komt..ook de werkgever zal dat op den duur wel merken.. Maar om je eigen gemoedsrust niet teveel te schaden is het beter geduld te hebben met ze en..proberen ze 'in hun eigen levensritme' te laten 'werken'..of misschien juist wel hen 'te laten niet werken' Groet, Ton
Rieneke1
13 jaar geleden
je hebt gelijk hoor ton, en het is zeker niet zo dat ze bewust de kantjes er af lopen.
ze doen hun best op hun manier, en krijgen van mij een goede beoordeling mee als ze dat verdienen.
leergierigheid hangt niet samen met snel of langzaam zijn, en dat waardeer ik altijd erg.
het probleem ligt gewoon bij mij.
dank voor je goede raad!
Ken je KernKwadranten?
Het is een manier om overzichtelijk tot "ontdekking" te komen dat je allergieën (iemand anders' ergerlijke gedrag) en je valkuilen (je eigen onhandigheden) ook positieve kanten hebben. Google maar eens op Kernkwadrant, Kernkwaliteit of Daniel Ofman.
Bij mij werkte het uitstekend; mijn situatie is anders dan de jouwe: ik denk heel snel, maar handel niet snel. Ik overweeg lang, en kom tot weloverwogen beslissingen; die soms wat tijd kosten. Mijn ergernis t.a.v. hardlopers die alvast wat doen voordat ze bedacht hebben of het wel slim is, was huizenhoog. Door middel van een aantal kernkwadranten, kon ik anders naar mezelf en mijn "actieverslaafde" [ ;-) ] collega's kijken.
Later nog teamkwadranten gemaakt met elkaar enz. Was een top-intervisie!

Gewoon simpel beginnen met er eens eentje in te vullen voor je zelf.
Bijv. "Mijn kwaliteit is: snel handelen. Mijn valkuil is: anderen in mijn snelheid verliezen. Mijn allergie is: traag handelen. Mijn uitdaging is: ..." of zo.
Werkt uitstekend om je focus te verleggen van "zo snel mogelijk gaan" naar bijv. "mensen meekrijgen in mijn snelheid".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een traag sprekende persoon. Ik vind het zelf spijtig dat ik teveel commentaren gekregen en afgekeurd word. Dat komt omdat ik niet interessant ben maar introvert. Ik durf niet op te komen. Ik ben het gemakkelijke slachtoffer voor de pesters. Ten slotte, ik heb spijtig genoeg geen of weinig inzicht door mijn taalgebruik. Of ik vertel teveel privé. Of ligt het aan mijn huidskleur. Merken jullie iets op aan mijn taalgebruik?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik denk dat NL niet jouw eerste taal is? Als je dan ook nog introvert en onzeker bent kan het moeilijk zijn ja. Ik denk alleen dat je problemen meer te wijten zijn aan je onzekerheid dan aan het langzaam of snel zijn. Kan geen kwaad eens langs je huisarts te gaan om hulp hierbij? En zit je nog op school? Dan daar eens informeren naar aanvullend taalonderwijs, een zomercursus oid? Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, ik heb geen taalproblemen, maar dat is overal zo, alsook bij mijn cultuur. Ik durf waarschijnlijk voor mezelf niet op te komen. Ik word ook eens behandeld als een klein kind door mensen die op een kinderachtige manier praten. Ik ben geboren met heel veel nadelen dan voordelen. :(
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dat is niet fijn!! als je hier last van hebt, praat dan eens met je docent/juf/meester of een vertrouwenspersoon, vader/moeder, wat je fijn vind. dan word je misschien niet meer gepest en kan je jezelf zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, maar ligt het niet aan mezelf? Is het verbeteren van mijn gevoel potentieel?
Rieneke1
7 jaar geleden
Het heeft geen zin je af te vragen aan wie het ligt, het is een wisselwerking. Maar aangezien je anderen niet kan aanpakken, en jezelf wel....vraag je huisarts eens, of een assertiviteitscursus je geen goed zou kunnen doen. En je zegt geen taalproblemen te hebben, maar ik denk dat ook hier wel wat te verbeteren valt. Het is voor mij makkelijk praten, maar je bent nog jong, ontwikkel jezelf, kom voor jezelf op, dat ben je toch waard? Sterkte en succes!