De nieuwe economische crisis begint in 2011 al?

Gisteren las ik in de krant Limburger/Volkskrant/Telegraaf (één van die drie) dat de persoon die de laatste 3 crisissen goed voorspeld had een nieuwe voorspeld...

De nieuwe economische crisis zou het gevolg zijn dat de 'babyboomers' vanaf 2011 massaal met pensioen gaan. Voor Nederland betekend dit ongeveer 22% van de 'nu' werkende bevolking die de 20 jaar daarna van een AOW/pensioen moeten worden voorzien...

Hierdoor zal er over 10 á 15 jaar een enorm tekort zijn op de arbeidsmarkt. Dit is niet het ergste, want de markt is vermoedelijk in staat om hierop te anticiperen...

De eerste groep 'babyboomers' die met pensioen gaan zijn die groep die mensen die geleerd is om reserves op te bouwen voor slechtere tijden. Dit zijn dus die mensen die als eerste stoppen met geld uitgeven en die hun geld veilig op de bank laten staan...

Denken jullie dat dit een groot probleem zal zijn voor de economie? Of denken jullie dat het allemaal wel mee valt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Tja, het lijkt me dan een aaneenschakeling van de huidige crisis.

Maar goed nieuws :( het kabinet zal vast nog wel het doorwerken tot je 67e door te drukken voor 2011, wat dus inhoudt dat bovengeschetst voorbeeld pas in in 2013 werkelijkheid gaat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe kan er een nieuwe crisis beginnen, als de huidige nog niet eens voorbij zijn hoogtepunt is?
Ik denk dat de kranten het vuurtje weer even aanwakkeren en er van alles bijslepen om ons voort te laten gaan in de doemdenkerij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fout die vaak gemaakt wordt, is dat ze resultaten baseren op de cijfers van nu... Maar het is een bewegend geheel... In de zeventiger jaren voorspelde de Club van Rome hun rapport, dat was vernietigend, maar ook hier baseerden zijn hun resultaten op de gegevens van de zeventiger jaren, die ze dan extrapoleerden...
De werkelijkheid is anders...

Als je de babyboomers dan eens anders gaat noemen, dan worden het wellicht post-carrière-werkkrachten, die een speciale regeling krijgen waarbij ze langer door kunnen werken, met speciale privileges...
Dus dan is het leven op dat moment dat voor de oplossing zorgt, en daarmee het doemdenken van destijds naar het rijk der fabelen verwijst...

Het leven leeft, de maatschappij ook, dus fit zijn en fit worden is een eigenschap die er altijd is, fit to adapt to the new situation... Wat moesten de dino´s en de kleine zoogdieren doen toen er een globale calamiteit plaatsvond, juist ja aanpassen... En de een die kan dat wel en de andere niet, zo zijn het zijn nu en in de toekomst...

Ben jij fit for the future, dat is de vraag...

En dan valt het allemaal mee...

Toegevoegd op 23-06-2009 09:18:30
-
Het antwoord op de vraag van Starbless: De nieuwe economische crisis van 2011 begint nu al...
-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat wil je nu precies zeggen met dit antwoord? Want misschien is het je ontgaan. Maar de jaren '70 en de jaren '80 hebben allebei een behoorlijke economische crisis gekent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar we zijn er steeds weer uitgekomen en sterker ook... Waarom snap jij mijn antwoorden niet, vreemd hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De werkelijkheid is anders…" Dit zijn jouw woorden. Waarna ik jouw antwoord interpreteer als zijnde dat men opzettelijk de boel op blaast... En daarbij komt dat je geen antwoord geeft op mijn vraag!