Als een deel van Azië deze crisis goed doorstaat, en een redelijke groei maakt, bestaat dan de kans dat zij onze economie overnemen?

Kunnen zij onze economie overnemen? Wat is het effect van de global shift en kan deze zo nadelig voor ons zijn, dat Azië het centrum van de economie wordt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (5)

Of Azië echt het centrum van de economie wordt is de vraag, maar de meeste economen zijn het erover eens dat Azië binnen zeer korte tijd één van de centra van de wereld wordt (zie ook het laatste nummer van The Economist). Europa zal in de toekomst minder voorstellen, de positie van de VS is nog een beetje onzeker, maar de komst van Azië is zeker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de vraag is: kunnen wij hun economie overnemen? heb jij nooit grote lcd-televisies en giftig speelgoed willen maken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
leuke foto elisabeth, zullen we een keer gaan daten >>?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Over het algemeen is de economie geen spel met winnaars en verliezers: als het goed gaat met Azië, is dit in de regel ook goed voor ons. Goede Aziatische bedrijven betekenen goede en goedkope producten voor Europese consumenten, en rijke Aziatische consumenten betekenen meer afzet voor de Europese bedrijven.
In deze termen ligt het dus niet voor de hand om te stellen dat een groei van de Aziatische economieën slecht is voor ons. Misschien zullen we relatief wat minder rijk zijn, maar in absolute termen zijn we waarschijnlijk rijker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat doen ze nu al. Chinese banken en investeringsbedrijven hebben al flinken belangen genomen in Westerse bedrijven. Een klein voorbeeld is Kruidvat dat in handen is van een Chinees bedrijf.