Bestaat er een vergelijkend onderzoek tussen het intelligentiepeil van de teenagers van pakweg 50 jaar geleden en die van nu?

Door wat er de laatste 3 dagen hier over het scherm rolt krijg ik de indruk dat de teenagers van nu stukken dommer zijn dan die van 50 jaar geleden. Is daar al onderzoek naar gedaan?

13 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat de pubers die je hier ziet, niet representatief zijn voor de gemiddelde puber. Gelukkig maar... Wat je hier ziet, is het domste deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het valt mij vandaag ook op dat veel vragen en antwoorden beneden peil zijn. je hebt een slimme manier bedacht om dit aan de kaak te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijn bedriegt ik zit hier op dit moment met een huis vol pubers (zonder Iphone trouwens!) die allemaal deugen.
zondag
13 jaar geleden
Dat is het nou precies Marleen. Ze hebben geen iPhone! Zodra ze zo'n ding hebben zakt hun IQ onder de 50.

Het beste antwoord

In de informatica is er verschil tussen data (gegevens) en informatie (kennis)
Kennis is de interpretatie van data. Om te kunnen interpreteren heb ja andere kennis nodig, modellen, theoriën, kaders.
De hoeveelheid data is enorm toegenomen. Het vermogen om kennis te genereren blijft daarbij achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ligt eraan wat je verstaat onder intelligentie. IQ nee.
Kennis ja. Want de kennis wordt steeds meer en er zit meer waarheid in kennis dan vroeger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn niet domemr, ze zijn anders. De grenzen zijn veranderd, vroeger had je contact met alleen je eigen dorps/buurtbewoners nu met zo ongeveer de hele wereld als je wilt.
En de jongeren van deze tijd zuchten net als wij, onze ouders en onze grootouders," dat het vroeger toch allemaal beter, gezelliger, anders "was.
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Mijns inziens zijn ze gewoon echt dommer en daar zou ik een onderzoek over willen inzien zo dat bestaat.
Het basis-intelligentieniveau zal niet verschillen, of niet signifikant, maar wat ze er mee DOEN is inderdaad een wereld van verschil.

Tegenwoordig is het vooral heel veel oppervlakkigheid, snelle wisselingen in interesses en veel aandacht voor totaal onbelangrijke zaken die de hersencapaciteit in beslag neemt. Vroeger (ojee, ik word oud) hadden kinderen nog wel eens een echte hobby, of deden echt iets aan hun opleiding.

Tegenwoordig moet alles leuk zijn, leuk werk, leuke school, veel vrienden (liefst meer dan 100, hoe oppervlakkig ook, alleen het aantal telt), alle wensen hoe banaal ook moeten onmiddellijk worden ingewilligd, alle impulsen gevolgd.

Het is dus niet het verschil in intelligentie dat zo opvalt, maar het verschil in normen, waarden en gedrag. Veel pubers van nu kennen geen 'nee; en geen 'genoeg'. Werken is een vies woord, ze zijn uitsluitend gericht op hun eigen ikje.

Natuurlijk zijn er ook nog heel veel pubers die bezig zijn met hun opleiding, die zichzelf op elk vlak willen ontwikkelen, die leren uitstellen en een frustratiedrempel opbouwen, maar als je de laatste dagen op GV kijkt, zakt de moed je wel in de schoenen.

Gelukkig gaat het , ondanks het schier hoge aantal, toch maar om een percentáge van de jeugd. Maar het is niet eenvoudig optimistisch te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ze zijn echt niet dommer, maar er is te weinig aandacht aan hen besteed en ze bewegen te weinig. Daarom is er ook zoveel dyslectie onder hen.
Psychofysiologisch schort er nogal wat aan en dit komt mede door het onderwijs. Er wordt veel te weinig gymnastiek gedaan! Het klinkt raar, maar ik heb een lezing meegemaakt door iemand die hier een studie van gemaakt heeft en het klopte als een 'zwerende vinger!'
Tegenwoordig hebben de ouders geen tijd meer voor hun kids en moeten ze zich maar zien te vermaken. Ze krijgen allerlei 'speelgoed' omdat iedereen uit hun groep dit heeft en dit is dan een soort compensatie voor het tijdsgebrek van de ouders. Want om een ontevreden puber ook wat tevredener te stellen en het gezeur niet aan te hoeven horen, koop je dat dan maar. Dan is er weer even rust aan je drukke hoofd. Vervolgens doen ze wat alle andere kuddedieren doen, dus wordt er druk getwitterd want je mag niet achterblijven! De interesses zijn laag voor andere dingen die niet 'in' zijn, dus vervlakt ook de intelligentie, die heus wel aanwezig is, maar niet gevorderd wordt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dyslexie is een serieuze handicap die NIETS te maken heef tmet de spellingluiheid en -onkunde die op Internet regelmatig tentoongespreid wordt.
Voor de rest prima antwoord.
amc
13 jaar geleden
Ik weet het en je wilt niet weten hoeveel kids hier problemen mee hebben! Vaak is het echter geen echte dyslectie maar een gebrek aan oefening, dit omdat de ouders geen tijd meer hebben en er geen rijtjes meer gestampt worden. In het hoofd van het kind heerst geen orde! Bijtijds opmerken (aandacht voor het kind) kan heel veel verbeteren indien de coaching goed is.
Ik denk dat er dan veel minder taalproblemen zouden zijn.
Het gemiddelde onderwijsniveau van burgers is wel gestegen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat hogescholen en universiteiten nu veel toegankelijker zijn geworden voor een aantal burgercategorieën die vroeger niet deze kans kregen. (vrouwen, allochtonen,...)

Wat opvallend is aan deze vaststelling is dat hoewel het gemiddelde onderwijsniveau is gestegen, politieke kennis wel minder is geworden. Het betreft een Amerikaanse studie waarbij mensen werd gevraagd om oa een aantal senators op te noemen enz. (vrij triviale vragen)

De vraag is in hoeverre dit belangrijk is. In academische kringen noemen ze dit de democratische bekwaamheid van burgers. Kort door de bocht: kunnen mensen nog een zinnige stem uitbrengen als ze er eigenlijk niets van weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderwijsniveau van de burgers mag dan wel gestegen zijn, het onderwijsniveau zelf zeker niet en daarmee ook het niveau van de burgers...
Het intelligentiepeil van DEZE jongeren is ver te zoeken ja....ze weten soms zelf niet hoe dom ze bezig zijn, en vooral hoe dom ze over komen.

Tussen vroeger en nu valt niet te twisten, we weten allemaal dat de jongeren van nu anders zijn, hoe anders kijk maar om je heen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onderzoek durf ik geen vinger op te leggen.. (en zo nee: zouden ze het eens moeten doen).

Maar ik geloof persoonlijk dat jongeren niet noodzakelijk dommer zijn geworden maar minder goede opvoeding krijgen.
Iedereen mag maar z'n mening geven via verschillende media's. Mobiel, internet, sms, noem het maar op.

Vroeger kon (en mocht) dat niet zo maar.
Met als gevolg dat we nu de meest onzinnige vragen en opmerkingen hier op GV vinden. Helaas..
Wat mij betreft: Iphone app = weg!
Laten we GV een beetje serieus houden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp precies waarom je de vraag stelt maar een korte zoekactie levert niet gemakkelijk een overzicht hierover op.

Ik denk dat je twijfelt aan het IQ van deze groep door de rommel die hier op GV staat maar je moet in je achterhoofd houden dat je de opmerkingen van deze mensen 50 jaar geleden nooit had geweten, zonder computers, internet ed was je nooit met ze in contact gekomen.

Dat is wat er nu gebeurt: De jeugd is (nog steeds , waren wij ooit ook) baldadig, maar vroeger grapte je alleen tegen je vrienden in de bar, nu kan de hele wereld meegenieten van al de schuine en onsmakelijke grappen
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Het gaat mij niet om de grove grappen hoe onaangenaam die ook zijn. Het gaat mij om de ongelooflijke onnozelheid van de vragen. Ik zeg niet dat vroeger alles beter was want dat is niet zo. Maar ik zeg dat vroeger de teeners niet zo hemelschreiend dom waren als die van nu.
Dat is nou gewoon de moderne samenleving.
Waarin alles bijna alles mogelijk is.
Als een iemand,GV wil verzieken,en hij twittert dat heel Nederland door,naar zijn bekenden.
En die weer naar hun bekenden,dan krijg je een massa reactie.
Van goedkope GV vragen,waar je niks mee kunt.
En de Moderatoren hun handen meer dan vol aan hebben.
Maar dit heeft niks met de intelligentie van de jeugd te maken.
Maar met hun mogelijkheden.
Maar dit is slechts zo,n klein percentage dat dit doet.
Dat het eigenlijk ook weer te verwaarlozen is.
Ik zeg,,de jeugd is niet slecht,of minder intelligent dan vroeger.
Maar het ligt er wel aan wat voor ouders er achter hun staan.
Mijn Idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je sommige volwassenen ziet worstelen met een iPhone, een pinautomaat, de afstandsbediening enz, heb je dan het idee dat de teenagers van 50 jaar geleden een stuk dommer waren dan die van nu omdat de teenagers van nu er wel zo geweldig goed mee om kunnen gaan?

Ik snap je frustratie over de iPhone-maffia de afgelopen week, maar dat heeft niets met het IQ van een generatie te maken. Natuurlijk zijn tieners van nu niets dommer dan de tieners van toen. Het opleidingsniveau is ook nog nooit zo hoog geweest.

Het is gewoon een verschil in generaties veroorzaakt door interesse en voor een deel fatsoen, maar door te stellen dat de tieners van nu minder intelligent zijn dan de teenagers van toen doe je wel heel veel kids van nu tekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens! +
Het IQ zal niet lager zijn dan vroeger. Wel is de jeugd een stuk luier geworden en wil snel antwoorden, zonder zelf ergens over na te hoeven denken of er moeite voor moeten doen. Dat komt dom over.