Ja, dat is een vraag die mij ook erg lang pijnigde.
Bovenstaand vind je al hele goede antwoorden overigens, maar wat ik wil toevoegen: wij doen elkaar vaak verdriet omdat we ons door de maalstroom van ons leven laten meesleuren en teveel tijd en aandacht besteden aan onszelf dan aan het welzijn van anderen. Je moet durven stilstaan, je moet naar jezelf durven kijken en je moet verantwoordelijkheid voor jezelf nemen. Dat is al een mooi begin. En de enige optie waar het mee begint is niet "waarom wordt mij pijn gedaan" maar "waarom doe ik die ander pijn". Verander de wereld, begin bij jezelf.
En wat natuurlijk erg belangrijk is: een gezonde dosis eigenliefde en zelfhandhaving. Maar hier in NL hebben we het zo luxe en zijn wij zo welvarend dat die oefening 'op de naaste' zeer voor de hand liggend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Omdat mensen (ongewild) fouten maken die een ander verdrietig kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dan geen of onvoldoende rekening houden met die ander. De ander begrijpen en in zijn waarde laten is ook lang niet altijd makkelijk. Bovendien kan je de eventuele komst van iemands verdriet ook niet altijd voorspellen. Verdriet zit ook wel eens in een klein hoekje. Het is een ingewikkeld spel tussen mensen, tenzij je bij wijze van spreken als kluizenaar leeft.
Of mensen elkaar "vaak"" verdriet doen weet ik niet. Ik kan zoiets niet optellen, want ik xinix.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om hun eigen ego op peil te houden.
dus andere mensen neer te halen om zichzelf beter te voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen doen elkaar niet vaak verdriet. Iemand bewust verdriet doen, doe je namelijk niet snel.

Mensen laten zichzelf verdriet doen. Als je achilleshiel geraakt wordt, kun je immens verdrietig worden. Vaak heb je dan niet op tijd aangegeven dat je ergens door geraakt wordt. De meeste gevallen waarbij je verdrietig wordt, zijn momenten waarbij je niet eerlijk kunt zeggen wat je van iets vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oomdat de mens emoties kent en herkent... Omdat we dus de mogelijkheid hebben.. en daar gebruik van maken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen vaak aan zichzelf denken, zonder rekening te houden met de gevoelens van een ander. Eigen belang is het belang waar veel mensen misbruik van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn mensen en het is menselijk dat je soms anderen pijn doet zelfs soms ongewild. Liefde voor je zelf en anderen geven kracht om het luisteren te vergroten hiermee bouw je de tijd in om te begrijpen en te doorleven. Het voorkomt onodige pijn. Pijn is betrekkelijk want het kan fysiek zijn maar ook in de geest. Zielepijn er zijn er vele. Als je de positieve kracht van liefde gebruikt telkens weer verminderd vele pijnen. Soms ontwaard het in scheidingen, die ook pijn doen maar als de ander in de ware liefde van de ander vind kan je ook zeggen wat fijn voor hem of haar, en zeg dan zou jij gewoon een vriend willen zij. We doen ons vaak zeer, maar de meeste pijnen zitten in jezelf. Daarom hou van je zelf. De pijn wordt dragelijker in je eigen hart. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets is dunner en meer fragiel dan de scheidslijn tussen liefde en haat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal onbewust, wanneer we ons meer bewust zijn van onszelf dan van de ander. Verdriet is voor iedereen verschillend, sommige mensen worden sneller geraakt dan anderen. Iemand met opzet verdriet doen komt denk ik veel minder voor, tenminste dat hoop ik want ik kan me er persoonlijk niets bij voorstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit onwetendheid doen ze dat, pijnlijk en helaas, maar ze weten niet beter... Wisten ze het beter, dan deden ze dat elkaar niet aan...

Maar als het niet is, moeten we dat maar accepteren... Hoe zou het ook beter kunnen, als dit goed voelde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze niet door hebben dat bepaalde dingen een ander kwetsen. Of omdat ze iets móéten doen waarvan ze weten dat iemand het niet leuk vind, maar het kan niet anders. Of omdat diegene zelf heel onzeker is en zich beter denkt te voelen als hij/zij een ander verdriet doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het onvermogen van vele mensen om eens goed te praten. Eigenlijk willen ze elkaar geen verdriet doen en toch : misverstand, gebrek aan moed de dingen uit te praten , nooit geleerd aan een relatie te werken en last but not least : menselijke domheid.