Na al die discussies over de Nederlandse taal: Spreken we in de toekomst allemaal Engels?

Veel mensen storen zich aan het feit dat er steeds meer Engelse termen in onze taal worden gebezigd. Sinds de komst van computers en internet is dat echter onvermijdelijk. Onze jeugd (die de toekomst heeft) groeit ermee op en kent de Engelse taal soms beter dan zijn eigen taal.
Gaan wij een 'Engelse toekomst' tegemoet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Misschien wel, en ik zou het niet echt erg vinden. Bijna iedereen verstaat Engels, meer dan de helft van alle programma's die we kijken zijn in het engels, en bijna alle muziek die we luisteren is in het engels. Maar als het engels het Nederlands over gaat nemen moet het vak Nederlands wel op school gegeven blijven worden. Het is goed om meerdere talen te kunnen spreken en Nederlands blijft de moedertaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nederlanders worden eerst tweetalig en dan pas groeit het nederlands er langzaam uit... dat duurt meer dan één generatie en dus maakt weer een heel sterke generatiekloof, maar het zal zo gaan...

Toegevoegd op 12-06-2009 10:18:05
Maar het is al common practice, dus het is al bezig, en why not?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede add op je reply +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me een realistisch scenario.
Nee, ik verwacht eerder dat de Engelse woorden gewoon worden opgenomen in het Nederlands tot we ze amper nog als anglicisme herkennen en niemand zich er meer aan ergert. Net zoals is gebeurd met al die Duitse en Franse barbarismen in de tijden dat Nederlanders nog meer Duits/Frans georiënteerd waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht niet dat we in de toekomst allemaal Engels zullen spreken/schrijven.
Wel verwacht ik dat de invloed van de Engelse taal nog zal toenemen.
Deze toename heeft te maken met:
Op universiteiten zijn er veel masteropleidingen die Engelstalig zijn. Ook komen er steeds meer Engelstalige bachelor opleidingen.
Op een aantal basisscholen, niet op alle, wordt Engelse les gegeven, voornamelijk aan de hoogste klassen (groep 7 en 8).
Er komen steeds meer internationale scholen waar volledig in het Engels les wordt gegeven.
Bij veel opleidingen wordt gebruik gemaakt van Engelstalig lesmateriaal en Engelse namen.
Dus ja, aan de ene kant storen we ons aan de toename van de Engelse woorden in ons Nederlands taalgebruik, aan de andere kant roepen we het ook over ons zelf af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat denk ik niet, en dat hoop ik ook niet. Er zullen vast veel meer Engelse termen bijkomen, maar ik geloof niet dat hiermee de Nederlandse taal helemaal verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom Engels? Als alle 1,3 miljard Chinezen gaan internetten en en we onze producten willen kunnen blijven afzetten kunnen we beter Chinees leren, zie bijgaande bron.

Toegevoegd op 12-06-2009 10:44:28
Taal is erg levend. Ik denk dat er wel steed meer Engelse woorden in onze taal zullen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, sterker nog ; integendeel. Wel is de kans groot dat we er allemaal beter Engels bij gaan leren als tweede taal / studietaal/ zakentaal, maar dat zal de belangstelling voor het Nederlands als spreektaal alleen maar aanwakkeren.

Op dit moment spreken er meer mensen Nederlands - en ook nog eens allemaal hetzelfde Nederlands, grofweg , dan op enig moment in de geschiedenis, en ook in het buitenland , met name Azië (dat in de toekomst vermoedelijk een steeds grotere rol zal gaan spelen op de wereldmarkt) is Nederlands buitengewoon populair.

Toen Frankrijk hier nog een beetje de dienst uitmaakte (vlak na Napoleon) spraken we allemaal, nouja, zeker de elite, Frans. Ondenkbaar nu, met de positie die Frankrijk in de huidige wereld inneemt. Een kleine stuiptrekking daarvan vinden we nog terug in het feit dat kinderen op school NOG STEEDS Frans leren in plaats van het veel voor de hand liggender Duits of Spaans of zelfs Chinees.

Nu zijn Engeland en Amerika hele grote jongens op wereldschaal, nog een beetje een erfenis ook van het koloniale tijdperk, en omdat Engels een relatief eenvoudige taal is is die ook voor bijna iedereen tamelijk eenvoudig in de basis te leren. Computers en Internet hebben die positie aanmerkelijk verstevigd. Het Engels zal dus nog wel even blijven.

Ik heb overigens nog geen kinderen ontmoet die beter Engels spreken dan Nederlands. Als hun Nederlands echt beroerd is, is het taalgevoel ook niet zo best ontwikkeld en leren ze ook niet makkelijk engels, of is het Engels dat eigenlijk nergens op lijkt. Steenkolenengels. Echt tweetalige kinderen zijn er maar weinig, tenzij ze tweetalige ouders hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland blijft er wel in, denk ik, maar als je het hebt over werk dan geloof ik zeer zeker dat we langzaamaan echt als zakelijke voertaal Engels gaan gebruiken en dat ook echt geen bedrijf straks meer bestaat waar normaal Nederlands gesproken kan worden omdat er teveel verschillende nationaliteiten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zullen in de toekomst waarschijnlijk niet engels spreken zoals dat nu gesproken wordt, maar een taal spreken die veel op engels lijkt (denk aan Newspeak), met daarin verschillende woorden die uit verschillende talen, waaronder Nederlands, afkomstig zijn. Maar dan hebben we het wel over een verre toekomst, zeg een jaartje of 500.

Toegevoegd op 12-06-2009 11:00:50
Tenzij er ooit iemand een apparaatje uitvindt die je in je oor kan stoppen en direct alle talen kan vertalen, een babelfish geheten. In dat geval is het eigenlijk niet meer van belang dat we allemaal dezelfde taal spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
communiceren hebben we altijd gedaan met woorden die het makkelijkst uitdrukken wat we bedoelen.

En dat schuift zo nu en dan wat. Waarom zou dat erg zijn? is mijn tegenvraag. Wat belangrijk is, is dat we elkaar begrijpen, daar IS taal voor.

En met engelse woorden heb je op dit moment meer mensen die je begrijpen, wat wel fijn is. Nu engels. Vroeger latijn, daarna frans. Whatever :) Let it be zou ik zeggen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we in de toekomst allemaal Engels spreken. Door televisie, computers e.d. neemt het Engels al een grote plaats in bij de jongere generatie. Dit wil echter niet zeggen dat het Nederlands verdwijnt. De Nederlandse taal is een deel van onze cultuur en verdient het dientengevolge ook om behouden te blijven.
Door de internationale communicatie zal het Engels een steeds grotere plaats innemen. Er zal steeds meer Engelstalig onderwijs komen, maar dit zal nog enige tijd duren, want ons onderwijs is nog niet zover. Voor men het kan onderwijzen, zal het onderwijs er op ingericht moeten zijn: Docenten/onderwijzers moeten het Engels beter beheersen; de leerboeken zullen in het Engels vertaald moeten worden; etc. Dit kost tijd en geld. Voorlopig is het dus nog toekomstperspectief.
Net als nu in informele situatie dialecten (of een taal als het Fries) gesproken worden, zal ooit naast het Engels ook Nederlands gesproken worden. Het zal in ons dagelijkse leven nog heel lang de voertaal blijven. Het Nederlands zal ook nog lang onderwezen worden, maar als een apart vak op onze Engelstalige scholen.
Een groep mensen zal strijden voor het behoud van de Nederlandse taal en zal er voor zorgen dat dit stuk cultuur nog lang belangrijk zal blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de instroom van veel Engelse woorden overleeft het Nederlands wel, net zoals het dat met Duitse en Franse woorden heeft gedaan.
Tot zo'n eeuw geleden sprak een groot deel van de Nederlandse elite zelfs nog meer Frans dan dat men nu Engels spreekt en daar is ook maar weinig meer van te merken.
Over twintig jaar vullen we het Nederlands gewoon weer aan met Chinees en dan vergeten we dat Engels weer even gemakkelijk als indertijd het Frans.