heel veel mensen komen in de schuldsanering terecht vanwege de hoge kosten zoals het ziekenfonds wat doe jij om toch te kunnen overleven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je komt maar niet zo in een schuldsaneringstraject terecht. Mensen kunnen in de knoei raken na bijvoorbeeld een scheiding, schulden, faillissement of studerende kinderen. Ik ben het er niet mee eens dat je in alle gevallen zelf verantwoordelijk bent hiervoor, er kunnen meerdere omstandigheden zijn waardoor je het hoofd niet meer boven water kunt houden.

We denken met z'n allen dat iedereen maar moet kunnen rondkomen. Maar er zijn veel gevallen waar mensen buiten hun schuld om een uitgavenpost hebben die bijna gelijk staat aan het inkomen. En het hoeft zeker niet zo te zijn dat iemand niet met geld kan omgaan en, dit KAN een reden zijn.

De kunst is om tijdig aan de bel te trekken en hulp te vragen wanneer je merkt dat het maandelijks steeds moeilijker wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je an sich een punt, alleen gaat mijn definitie van eigen verantwoordelijkheid misschien iets verder, vooral op : wanneer ben je er verantwoordelijk voor de zeilen bij te zetten als de omstandigheden veranderen. In mijn ogen is dat onmiddellijk, en niet als je merkt dat je uitgavenpatroon niet meer te handhaven is. Maar dat is een persoonlijke nuance.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, maar zoals ik ook al als reactie op jouw antwoord gaf: mensen hebben de ernst niet altijd direct door, schamen zich en proberen het eerst zelf op te lossen. Ook is de WSNP-drempel voor de meesten behoorlijk hoog. Dat bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat niet iedereen tijdig aan de bel trekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf in de wnsp gezeten en ik ben buiten mijn schuld om daarin terecht gekomen dus ik ben het met marita eens , ik verloor door mijn ziekte inkomen en door een fout van de gak heb ik nu heel weinig inkomen dus het ligt zeker niet aan alle mensen zelf want alle dingen die werden opgenoemd doe ik al goedkoop boodschappen ik heb geen abonnementen koop niks op afbetaling enzv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@raveena En zoals jij zijn er vele anderen, een trieste zaak. 'Eigen schuld, dikke bult' gaat zeker niet altijd op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cavi Jouw reactie zegt meer dan punten, dank je wel.

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat dat niet alleen door de hoge kosten zoals ziekenfonds komt. Het zal ook wel komen doordat tegenwoordig iedereen van alles wil hebben. Kosten wat kosten moet. Ik denk dat men gewoon minder geld moet uitgeven en desnoods meer moet gaan werken. Eerst de vaste kosten en daarna de pleziertjes. Zo werkt het nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je strak budgetteert en geen dingen op afbetaling koopt hoef je niet in de schuldsanering terecht te komen.
eerst de vaste lasten betalen, en dan kijken wat er overblijft.
het probleem van veel mensen is dat ze niet op de lange termijn denken, maar hun kop in het zand steken en vrolijk leningen afsluiten.
14 jaar geleden
Mensen komen niet in de schuldsanering (of eigenlijk : in de schulden) door hoge kosten van het ziekenfonds of energieprijzen. Ze komen in de schulden doordat ze die rekeningen niet betalen (wat toch de meest cruciale zijn) en andere dingen doen met hun geld.

Als je je inkomen ontvangt betaal je je huur/hypotheek, dan je vaste lasten, dan je eerste levensonderhoud en als je DAN nog iets overhoudt, spaar je een deel voor onvoorziene kosten en de rest is extra.

Vandaag de dag is dat een minder vanzelfsprekend scenario. Meestal kopen mensen eerst wat ze willen hebben en schieten nog wel eens uit in de definitie van wat primaire levensbehoeften zijn. Lenen is omgekeerd sparen :roll: dus daar koop je dingen van waar je helemaal geen geld voor hebt, en voor je het weet is het cirkeltje rond.

Het sommetje is heel eenvoudig : je kunt geld maar een keer uitgeven, en wat je niet kunt betalen kun je ook niet kopen. Natuurlijk kun je je met het ene inkomen wat minder bokkensprongen veroorloven dan met het andere, maar van geen enkel type inkomen hoef je in Nederland honger te lijden, en voor onvoorziene kosten zijn er legio andere en aanvullende voorzieningen voor de laagste inkomens.

Het antwoord is dus kort : Mensen komen in de schulden omdat ze meer uitgeven dan er in komt. Om te overleven geef ik minder uit dan er binnenkomt. Dat is niet altijd makkelijk, maar zo werkt het nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, ik vind dit toch wat kort door de bocht. Er zijn absoluut mensen die niet met geld kunnen omgaan en hun prioriteiten verkeerd stellen. Maar zo zwart wit is het zeker niet altijd. Ik kan het niet geheel met je eens zijn, zie mijn antwoord op deze pagina.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag, natuurlijk. En ik was ook al begonnen net om er een stukje onder te typen dat er natuurlijk mensen zijn die buiten hun schuld in de problemen komen enz. maar dan werd het al weer te lang. Niet méér uitgeven dan wat er in komt dekt toch in de meeste gevallen wel de lading. Mijn slechte 'ervaring' met mensen in de WSNP hebben mijn aanvankelijk zeer genuanceerde blik overigens wel een beetje negatief bijgesteld. Maar jij geeft precies de aanvulling die ik voor ogen had (al spelen ook daar verkeerde keuzes en niet tijdig de zeilen kunnen bijzetten vaak ook een rol) dus van mij krijg je een plusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2500 Lettertekens zijn inderdaad soms te weinig :) Ook ik heb ervaring met mensen die in een schuldsaneringstraject zijn terechtgekomen. En juist daardoor is mijn visie hierop veranderd toen ik zag hoeveel mensen er echt geen buitensporig levenspatroon op nahouden. Er zitten soms schrijnende verhalen tussen en niet iedereen vindt het even makkelijk om een WSNP-drempel over te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En anderen denken er weer veel te luchtig over. Ik ken heel schrijnende gevallen waarvoor een betere oplossing geweest had kunnen zijn als er aan de andere kant niet zoveel misbruik van hetzelfde systeem gemaakt werd. Dat juist maakt me kwaad. En dat begint eigenlijk al bijna aan de inkomens-kant. Dat is een beetje Nederland tegenwoordig vrees ik : zet een trog neer en de dikke varkens komen het eerst vreten.
niet roken geen auto, alle abonnementen opzeggen, tv de deur uit, vegetariër worden, geen verjaardagen vieren, geen telefoon. Internet opzeggen.

Op zoek naar werk, in veel gevallen lukt het niet.

wel lid worden van bibliotheek. Op de fiets, wandelen, vijf euro per dag stellen om van te leven, wat je daarvan over houd in een pot. aanbiedingen bekijken. Dit is een schema voor alleenstaanden, op je vraag wat doe jij. Bidden tot god.

Zoek eerst het koninkrijk en alles zal je gegeven worden.
Ik heb het zelf meegemaakt het lukt ook maak God zijn belofte waar.

Toegevoegd op 12-06-2009 07:52:47
Sorry ik had geen schulden.

Toegevoegd op 12-06-2009 07:56:51
Wel tips
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via mijn werk ken ik veel mensen die in de schuldsanering komen of al zitten.
En geloof me, het is echt niet alleen door "hoge kosten van bv. ziekenfonds".
Deze mensen hebben een verkeerd uitgave patroon.
Vergeten dat je eerst je zgn. vaste lasten moet betalen en dan pas aan andere zaken.
En niet omgekeerd!

Je kunt zelf ook je kosten drukken, koop eens goedkopere
producten (zijn 9 van de 10 keer net zo goed als een A-product)
Energiebesparing (verwarming lager, gordijnen sluiten, korter douchen enz.) dus een lagere maandlast wat betreft je energienota.

Koop niet alles wat je ziet, denk er nog eens over na of je het echt nodig hebt.

En een extra baantje (folders, thuiswerk of iets anders)
werkt natuurlijk ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het maar net. In plaats van zichzelf als lijdend voorwerp te bestempelen, moeten ze leren dat als je iets wil hebben, daar eerst voor moet werken. +1
De plasma TV laten staan en niet in organisaties trappen die je het op afbetaling dure apparatuur laten aanschaffen. Dat scheelt de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op vakantie naar mijn schoonouders en daar 2 maanden logeren, hoef ik tenminste geen extra lasten in NL te betalen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn vaak mensen die een eigen bedrijf hebben gehad die een beroep doen op schuldsanering. Ondernemen is risico nemen en dat kan weleens verkeerd aflopen. Schulden van 10 of 20.000 euro, vaak een veelvoud van deze bedragen.

Een auto kost 300 of 400 euro per maand, dus de auto moet er als eerste uit als je in financiële problemen komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen in jou antwoord, die dat doen zijn 9 van de 10 keer oplichters die hier bewust voor kiezen. Ze laten een ander in de stront zaken, terwijl ze hun mooie dingetjes al lang ergens anders hebben ondergebracht (uitzondering nagelaten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heeft u goed. Maar dat is weer een andere vraag of ander onderwerp denk ik.
Om te overleven zorg ik ervoor dat ik eerst de vaste lasten betaal. Dan zet ik - in slechte tijden wat minder dan in goede, maar altijd wel wat - geld opzij voor noodgevallen. Dan zet ik - als het kan - wat opzij voor leuke dingen. En ten slotte geef ik niet meer uit dan er is overgebleven.

Verder werk ik om te overleven. De enige keer dat ik WW heb aangevraagd, heb ik nog voor de aanvraag erdoor was een baan aangenomen. Bepaald geen droombaan, verre van, maar ik werk liever om te overleven dan anderen te laten werken om mij te laten overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super mentaliteit +1