Waarom groeten mensen elkaar in sommige gevallen wel en in andere gevallen niet?

vaak groeten mensen elkaar wel bijvoorbeeld in de wachtkamer van de dokter of tandarts, maar bijvoorbeeld bij het binnenkomen van een treincoupe of bij de bakker en de slager niet?

waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
AWM
14 jaar geleden
Waar zat je nou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja sorry beetje chaotische periode maak ik op het moment mee...maar ben dr weer ff...........ik kom gauw ook ff bij ''jullie'' kijken ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet te diep in gaan he.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goeievraag zeg, een echte doordenker. +1.
Gezellig weer wat van je te lezen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat de chaotische periode weer een beetje achter de rug is dan.

Het beste antwoord

Op het moment dat hun identiteit achterhaald kan worden, groeten mensen... Postbodes weten dat, kom je bewoners tegen op hun eigen terrein dan groeten ze altijd... Maar zijn ze buiten hun terrein dan zeggen ze niets... Als de identiteit van de persoon aan een plek/woonplek gerelateerd kan worden groten ze, anders niet... Zo is het in een stad, in een dorp is het wat soepeler... Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, als ik mijn postbodekleren aan heb wordt ik vaak gegroet en dat is niet alleen maar als ik zelf eerst groet. Ik dacht er toen ook over na waarom ze me dan wel groeten. Mijn conclusie was dat ze weten waar ze aan toe zijn bij een postbode: die bezorgd post, een bekende verschijning, met een bekende functie. Als ik mijn gewone kleren aan heb ben ik een vreemde.
Bij de tandarts weet je waarvoor iedereen in de wachtkamer zit. Met deze mensen kun je je op dat moment identificeren en hierdoor zijn ze minder vreemd voor je.
Ik denk dat in een treincoupé teveel mensen aanwezig zijn om te beginnen aan begroetingen. De omvang is te groot. Als er iemand naast me gaat zitten groet ik meestal wel, mits ik oogcontact heb.

Andere antwoorden (6)

Vaak ligt het eraan of er een oogcontact met anderen ontstaat, of dat er een bepaalde saamhorigheid ontstaat, bijvoorbeeld, bij de dokter, daar heb je allen het zelfde lot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik groet ze altijd door te glimlachen. Een vriendelijk gezicht doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh??? is dit serieus een antwoord?? Heb je de vraag goed gelezen?
Ligt volgens mij ook aan de "streek", in een dorp is het heel normaal, in de stad minder, zelfs niet bij de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle mensen komen wel eens in een situatie terecht, waarin ze geen zin in hebben om te groeten...
Het hangt gewoon van de sfeer af.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een dorp begroeten ze elkaar overal in een stad is er meer afstand van elkaar.In een dorp kent iedereen elkaar en begroeten ze elkaar ook bij de slager of de bakker of bij de dokter.Zodra je wat meer in grotere openbare situaties komt is het begroeten over.Ik denk dat het te maken heeft met een kleinere gemeenschap die zullen elkaar eerder begroeten,omdat ze elkaar vaker zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er in 1e instantie aan of je in een dorp of stad woont. In een stad ga je sneller op in de massa en worden mensen vanzelf onpersoonlijker. Je kunt tenslotte niet iedereen groeten. Maar waarschijnlijk heeft men in de stad daar ook minder behoefte aan aangezien men in een stad is gaan wonen. Mensen die in een dorp wonen, vinden het vaak ook fijn om de buurt te kennen en elkaar te groeten. Het heeft een versterkend effect.

Verder is het belangrijk dat je iets met elkaar deelt. Mensen die bij elkaar in de buurt wonen, groeten elkaar eerder. Ook als ze elkaar nog (niet) goed kennen. Dit heeft te maken met een sociale verwachting. Je wil leuk overkomen en niet gezien worden als die aso buur.

Verder is een formele of een informele situatie van belang. In formele situaties zul je eerder geneigd zijn om te groeten. Eigenlijk omdat men het van je verwacht. Bijvoorbeeld op je werk. Je groet even de man/vrouw bij de receptie, dat is gewoon "zoals het hoort".

Als je medische hulp in wat voor vorm dan ook nodig hebt, kun je dat ook vaak zien als een formele situatie. Je gaat er niet voor de gezelligheid naar toe. Je kent de mensen niet, maar je moet er wel even mee omgaan. Dus dat je groet is normaal, het hoort wederom zo. Feitelijk is het in formele situaties gewoon aangeleerd gedrag.

Informeel zullen mensen voornamelijk groeten op een manier zoals ik eerder al beschreven heb. Dat is veel meer divers, omdat iedereen zijn eigen beleving daar bij heeft. Heeft ook met opvoeding te maken en dergelijke.