als iemand probeert je dingen te laten doen of zeggen waar je achteraf (en op het moment zelf misschien ook wel) geen goed gevoel over hebt, omdat het indruist tegen wat jij eigenlijk wil of voelt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi! +
herkenning ervan?

- Als iemand een overmatig beroep doet op jouw geweten. (Als jij mij nu niet helpt dan zal .... rampspoed en verderf)

- Als iemand maar blijft doorgaan met bedenken van voordelen voor jou die je vanuit jouw oogpunt niet echt als voordeel kunt herkennen.

- Als je weet dat iemand een (zijns inziens) enorm belang heeft bij jouw (re-)actie.

- Als alles wat iemand initieert bedoeld lijkt een doel te bereiken dat afwijkt van jouw doel.

- Als iemand probeert beroep te doen op jouw emotie (hij gaat huilen bv)

Als je dit soort dingen herkent in een (leverancier-/vriend-/liefde-)relatie moet je extra alert zijn niet gemanipuleerd te worden.

Toegevoegd na 20 minuten:
Vooral indien je in een relatie bovenstaande signalen gecombineerd tegenkomt moet je "Red Alert" slaan, natuurlijk niet als je een verdrietige vriend eens ziet huilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas weet je het soms gewoon NIET!!!

Dan realiseer je je pas veel later wat er aan de hand was.

Wat helpt is kleine signalen bij jezelf serieus nemen, als jij denkt: klopt dit wel????

Aan de andere kant denk ik ook: Als je achter ieders bedoelingen iets gaat zoeken heb je ook geen leven. Dan zie je in iedereen een slechterik. Als je maar nooit iets doet wat echt tegen je wezen ingaat, zal de schade nooit heel groot kunnen zijn
13 jaar geleden
Als je merkt dat iemand jouw gevoelens tracht te beïnvloeden of een beroep op jouw gevoelens doet teneinde jou dingen te laten doen of zeggen die je eigenlijk helemaal niet wilt doen of zeggen...dan word je dus gemanipuleerd..

Als iemand morele dwang uitoefent op jou dus..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander voordat ze erg in hebben dat ze manipuleert worden.

Je komt er het beste achter door de persoon goed te observeren, kijken wat hij van je wilt. Vaak gaat het om een onbekend persoon, de kenmerken van manipulatie zijn oa: jou te overtuigen van zijn gelijk door met gevoelskwesties te gaan spelen, die kunnen leiden door manipuleren.