Moeten demonstraties die discriminerend zijn, of zo kunnen worden opgevat. verboden worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
'Of zo kunnen worden opgevat', met die toevoeging kun je bijna iedere demonstratie verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, dat wou ik net zeggen. ALLES kan natuurlijk verkeerd worden opgevat naarmate het in iemands straatje past.

Antwoorden (7)

Nee.
Zolang het discriminerend is (bv alleen voor homo's of tegen friesland in nederland) is het geen probleem. Het wordt anders als ze daarbij ook [doelbewust] kwetsend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat de demonstraties van extreem links inderdaad verboden moeten worden...

Of wou je dit ook nog gemotiveerd hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je motivatie is duidelijk - je begrijpt de vraag niet - je denkt: als ik mijn punt maar naar voren kan brengen maakt het niet uit waar de vraag over gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat extreem links een verkeerd beeld schetst van een aantal bedrijfstakken in dit land. En daarom mogen ze van mij verboden worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat starbless de vraag prima begrijpt, en je er fijntjes op wijst dat ook demonstraties van extreem-links discriminerend zijn of zo opgevat kunnen worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind Starbless opportunistisch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ: Thanks... @WimHeitinga: Dat mag jij vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, opportunistisch zijn we in feite allemaal...
Alle demonstraties zijn discriminerend of kunnen zo opgevat worden. Discriminatie is nameljik 'onderscheid maken'. Zonder onderscheid heb je geen demonstraties nodig. En overal waar je onderscheid maakt, zijn er ook nog mensen die die discriminatie kwetsend vinden.

Dus nee, het lijkt me erg slecht voor het recht om te demonstreren als je alle demonstraties die discriminerend zijn of zo opgevat kunnen worden verbiedt. Wordt er in een demonstratie aangezet tot geweld, dán heb je wat mij betreft wel een reden om te verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy, hou toch op over discriminatie. Je voelt je gediscrimineerd, maar je wordt niet gediscrimineerd. Haal discriminatie uit de wet en richt je op het bestraffen van het aanzetten tot geweld of het bedreigen van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh? Denk je dat ik me gediscrimineerd voel? Waar haal je dat in vredesnaam uit? Ik vraag me serieus af of je mijn antwoord hebt gelezen vóórdat je reageerde. Ik zeg immers dat het een *slecht* idee is om (letterlijk citaat uit jouw vraag) "demonstraties die discriminerend zijn, of zo kunnen worden opgevat" allemaal te verbieden. Als ik ooit gediscrimineerd ben, dan is dat volledig langs me heengegaan. Overigens lijkt het me een slecht idee om discriminatie uit de wet te verwijderen, die wet is er namelijk om te voorkomen dat de overheid bepaalde groepen in gelijke gevallen andere rechten toekent of ontneemt op basis van ras, religie, geaardheid etc. En ik vind dat mensen in gelijke gevallen dezelfde rechten moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excuus, ik bedoelde uiteraard *de* vraag, niet *jouw* vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heb ik jouw vraag begrepen, Maar ik vind de term gediscrimineerd WORDEN zo'n onzin. Je VOELT je gediscrineerd, dat is een ander verhaal. Ik doelde niet op jou, maar gebruikte 'je' als 'men'. Ik denk dat wij veel dicriminatie problemen oplossen als wij de mening van anderen aan ons laars lappen.
M.b.t. de overheid heb je gelijk, voor de overheid is iedere burger gelijk.
Maar het is toch van de gekke dat men over discriminatie praat als ik zeg dat ik niet op negers val. Ik zeg dat niet tegen een neger, omdat ik begrijp dat hij zich daardoor onprettig zal voelen en dat wik ik niet, maar ik mag het toch wel ongestrafd tegen jou zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die discriminatie zo hoog in het vaandel hebben staan, die praten ook zo vaak over aanpassen en acceptatie. Je hoeft je als mens niet aan te passen. Blijf vooral jezelf zoalnd dat niet de verhoudingen in 'je' omgeving verstoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me echt nog steeds af of je mijn antwoord hebt begrepen, want je lijkt bezwaar te hebben tegen iets dat zo'n beetje het tegenovergestelde is van wat ik zeg. Voor de duidelijkheid, waar ik zeg "Discriminatie is namelijk ‘onderscheid maken’." heb ik het over de letterlijke (neutrale) betekenis van het woord, *niet* over de negatieve bijklank die het woord tegenwoordig heeft. Een demonstratie speciaal voor bijvoorbeeld korenwolven is dan ook in de letterlijke betekenis van het woord 'discriminerend', er wordt immers een onderscheid gemaakt tussen korenwolven en andere beestjes. En op dezelfde manier is iedere demonstratie 'discriminerend', ik heb tenminste nog nooit gehoord van een demonstratie voor of tegen het leven, het universum en de rest. Mijn antwoord betekent dan ook niet "oh, wat erg van al die discriminatie in demonstraties' maar 'het demonstratierecht is belangrijk, en moet niet ingeperkt worden door een verbod op iets waarvan bij iedere demonstratie wel iemand zal roepen dat het er is."
Hebben jullie die film 'Seven years in Tibet' gezien, waarbij de lokale bevolking klapt als Brat Pitt en de zijnen opduiken? Dat is effectief.
Mijn antwoord is dus: nee niks verbieden, maar negeren en je niet laten uitlokken.

Je hebt niet alleen het recht op vrije meningsuiting, maar je hebt ook het recht om te horen wat andere mensen denken.

Dat recht wordt in onderdrukkende systemen vaak aan de bevolking ontnomen, en dan weet je dat het goed fout zit. Dat is bijv. in China misschien wel erger (je mag alleen goedgekeurde internetsites bezoeken) dan de beperking van vrije meiningsuiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in een land met vrijheid van meningsuiting,moet ook een mening die jij niet steunt uitgedragen mogen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk, discriminerende betogingen moeten worden verboden... Alleen betogingen die de openbare orde niet verstoren en die nergens over gaan, dat moet toegestaan worden...

Ook voetbalwedstrijden moeten verboden worden als er gevochten wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan zou overheid/wet die groep bij voorbaat al moeten verbieden te demonstreren. Dit zou je reinste discriminatie zijn!