Beleven we deze jaren de wereldwijde piek in de olieproduktie ? En als dat zo is wat kunnen we doen ?

Peak oil is al sinds de jaren '70 voorspeld. Maar nu de olieprijs weer boven de $100 per vat dreigt te komen ... Wat moeten we doen ? Politieke partij oprichten die het energie probleem wel serieus neemt ? Enge websites over de enorme gevolgen creeëren? Gewoon "dromen " dat we nog 30 jaar door kunnen gaan op de huidige manier ? Ik weet het niet maar ik zou wel graag waardevolle antwoorden willen lezen ...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er is geen reden om dringend iets te gaan doen. Er is nog genoeg olie voor tientallen jaren. Er zijn oliebronnen die tot nu toe niet rendabel waren maar met de huidige olieprijzen interessant worden om te exploiteren. Een
one-issue partij oprichten in ons kleine landje zal zeker geen oplossing bieden op het gebied van de energieproblematiek in de wereld.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij . Bedankt voor je bijdrage . Miss zit er inderdaad nog heel veel olie in de grond die economisch bereikbaar is. Maar misschien ook niet ? Het nu wel rendabel exploiteren van de oliebronnen herken ik en is ook belangrijk. Zelfs Schoonebeek is weer in bedrijf genomen. En de aardgas bel in Slochteren is nog half vol . Dus we kunnen het glas inderdaad ook half vol zien. Maar ik ben zo bang dat we het half volle glas zonder nadenken achterover kiepen ...
Daar hoeven geen nieuwe partijen voor te worden opgericht, want de linkse partijen zijn NU al voor een zo snel mogelijk uitfaseren van 't oliegebruik in auto's en dergelijke. Het punt is natuurlijk dat er veel te weinig mensen op die partijen stemmen. Dit komt vooral omdat de straffen in Nederland nogal laag zijn: de roep om strengere straffen is enorm. Dus stemt men rechts.

Laten we eerlijk zijn, er zijn slechts relatief weinigen die zich echt om 't (leef)milieu bekommeren.

Olie verbranden in je auto is eigenlijk gewoon... Oliedom.

Kernenergie is geen goede vervanger: en gewoon moreel onjuist, zo lang er geen GOEDE oplossing is voor het kernafval. Ten tweede is er niet alleen een peak-oil, maar ook een peak-uranium. Verder zorgt meer kennis over kernenergie over meer kennis voor kernwapens. Nog een reden om kernenergie zo ver mogelijk van je af willen houden.

Natuurlijk zijn er al lang alternatieven bekend. Echter, de zwartkijkers houden vol dat dat financieel niet haalbaar is. M'n reet! Ten eerste: ALS dat inderdaad financieel niet haalbaar is: dan maar GEEN (extra) energie. Een goed (leef)milieu is belangrijker dan nog meer fabrieken en dergelijke bouwen.
Ten tweede: het is gewoon ronduit lariekoek. Stel je eens voor dat we die biljoenen (=duizenden miljarden) die nu naar olie en kernenergie gaan, eens in beter verantwoorde energiebronnen zouden stoppen.

We moeten en zullen persé eerst alle olie en uranium opmaken: het uiterste halen uit wat milieuverpestend mogelijk is dus, op dat gebied.

"Enge websites over de enorme gevolgen"
De gevolgen (en websites) zijn er NU natuurlijk al.

"Gewoon "dromen " dat we nog 30 jaar door kunnen gaan op de huidige manier ?"
De praktijk zal helaas waarschijnlijk inderdaad zijn dat we gewoon doorgaan en puur en alleen naar onze beus kijken, en dus de olie en uranium zoveel mogelijk op zullen maken.
Dat kan best, is technisch gezien geen enkel probleem. Het is alleen onwenselijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je vertellen dat alle rampscenario's die wij voorgespiegeld krijgen puur uit geld wellust komt. De overeind doet de accijnzen weer omhoog, binnenkort. Waarom? Om de staatskas verliezen te compenseren die men oploopt met belastingvrij auto's. De overheid weet net zo goed als wij dat wij moeten blijven rijden. Dat zullen we blijven doen, dus om meer geld binnen te krijgen wordt er met een smoes van het milieu dit en milieu dat extra belasting geheven. Overigens is het gewoon poep dat de auto's schadelijk voor het milieu zijn, het stilstaan in de file is schadelijk voor het milieu. Waarom alle stadse lui dat doen snap ik niks van. Het meeste schadelijk en groot verbruikers zijn de multinationals met de grote schoorstenen. Er is alleen 1 probleem. Pakken we die aan, dan vertrekken ze naar China. Oftewel, wij moeten ze wel met rust laten.
Een politieke partij oprichten heeft weinig zin. Wat wel zin heeft is geen links stemmen. Persoonlijk hang ik mijzelf liever op dan dat ik links stem, maar dat is puur persoonlijk. Een heftige demonstratie zal wat helpen, maar niet veel.
Ik kan maar een ding zeggen wat we moeten doen, en dat is niks. Deze wereld draait om olie. De voedselprijs is afhankelijk van de olie, zoals alle producten. De oorlog en vrede staat of valt met de olie. De hele wereld is bezopen van de olie. Olie is geld, geld is macht. En de strijd aanbinden tegen deze enorme ondernemingen en overheden die zich ermee verreiken is onbegonnen werk. Wat rest ons? Niet veel, gewoon blijven doen wat je altijd al deed. Desnoods ga je rode diesel tanken of koop je een elektrische auto(ook milieuvriendelijke, al die accu's.). Ben ik een zwartkijker? Misschien, maar zo zie ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je waardevolle bijdrage. Ik weet het ook niet . Van huis uit ben ik wel "groen " opgevoed, maar de maatschappij is veranderd. We moeten nu concurreren met de rest van de wereld . Goed punt van jou . Nederland is zeer afhankelijk van olie , één van de grootste aanvoer en doorvoer havens en de raffinaderij en chemische industrie. Voor Nederland zou Peak Oil een grote verandering betekenen. Maar dan denk ik ... ook een kans. We hebben nog volop gas en we kunnen voor een groot deel op aardgas overschakelen. Aardgas is ook vloeibaar te maken en voor een deel zelf vloeibaar ( Liquid Natural Gas ) . Ik denk echter dat de politiek meer zou moeten kijken naar wat er speelt en de veranderingen in scenario's moeten gaan plannen. Want ik denk dat er wel veel kan gaan veranderen.
Het grote gevaar is juist dat de olieproducenten de prijs laten zakken omdat ze de concurrentie van de groene energie vrezen. Dan zou de olie veel te snel op raken.
Dat de olieprijs boven de $100,- komt is dus alleen maar toe te juichen.