Meer en meer Nederlanders komen in België wonen in wat juist liggen allemaal de voordelen ?

Ik woon aan de grens (kalmthout) Nieuwmoer , dat ligt vlak aan de Nederland roosendaal. Bij ons komen meer en meer Nederlanders wonen bijna de helft van Nieuwmoer zijn Nederlanders. Overal hoor ik hun zeggen dat het fiscaal voordeliger is zowel in kopen van woning en aftrek van belastingen, en vele anderen dingen die ze extra moeten betalen in Nederland ook hoor ik net gisteren dat iemand van Nederland hier ene bedrijf wil op starten omdat het voordeliger is. In Belgie zelf horen we dat alles duurder wordt en klagen er ook over maar toch blijven we goedkoper dan Nederland blijkbaar. Had graag geweten welke voordelen er nog zijn buiten fiscaal en huizen en ziekteverzekering.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak vergeten die Nederlanders ook dat ze geen recht hebben op AOW over de jaren dat ze in Vlaanderen wonen. Als ze later naar Nederland terugkeren, hebben ze een AOW-gat (en dat is heel wat meer dan een pensioengat) en komen ze in de bijstand terecht.

Het beste antwoord

het is afgezien van "eventuele" financiële voordelen betreft belasting en huisvesting (tot voor kort gold natuurlijk ook dat je in belgië makkelijker een eigen ontworpen "kasteeltje" neer kon zetten zonder bemoeienis van de schoonheidscommissie) ook een MOVE in je leven. Je doet weer eens iets. Voor een ander die net over de grens is gaan wonen, weet ik dat ie het doet puur om de rijkdom te verbergen voor zijn werknemers (niet voor eventuele financiële voordelen), die weten dan ook niet waar ie woont, België is dan ineens ver weg. Ze zijn ook wel aardig daar, kan een reden zijn. Maar vergis je niet; hoe de Nederlanders in de jaren zeventig over Duitsers dachten, verschilt niet veel van het hedendaagse Vlaamse sentiment ten opzichte van Nederlanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat laatste klopt helemaal. En dan vinden ze de Brabanders nog wel gaan. Maar ojee als je van boven de rivieren komt, van 'die Hollanders' moeten ze niks hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ervaring hadden mijn ouders in de jaren 60 ook, en dat waren toch al halve Vlamingen.

Andere antwoorden (4)

Ik ben ook Nederlander en woon ook in Belgie.
Ik vind de mensen wat relaxter in Belgie, ze zijn vriendelijker dan waar ik vandaan kom (amsterdam).
Het bourgondische.
Het bier en eten is lekkerder
De gezondheidszorg is beter, kortere wachttijden
Woonlasten (inclusief schadeverzekeringen) zijn lager
Electriciteit/water is goedkoper

Overigens is het ondernemingsklimaat in Belgie echt onvoordeliger dan in Nederland dus die bekende van je begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verschillen in belastingtarieven tussen Nederland en België zijn van beperkte
omvang. Maar er zijn grote verschillen ten aanzien van de mogelijkheden voor aftrek van
hypotheekrente. In Nederland is die nagenoeg onbeperkt. In België is die gelimiteerd tot
beperkt tot een bedrag van ad € 1.870,= per jaar (2007), met een additionele aanvulling ad
€ 620,= voor de eerste 10 jaar. Gezinnen met drie of meer kinderen krijgen nog extra toeslag
van € 60,= per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige Nederlanders verhuizen ook naar Vlaanderen omdat ze denken dat de scholen beter zijn. In Vlaanderen is het onderwijs nog veel 'schoolser' dan in Nederland, en voor sommige kinderen is dat goed. Voor een heleboel kinderen ook niet.

Een stukje bouwgrond kopen en een eigen huis zetten is in Vlaanderen makkelijker.

De regels voor veel bedrijven zijn in Vlaanderen nog iets soepeler (of worden soepeler gehanteerd) dan in Nederland.

Verder is integreren in Vlaanderen net zo goed bloed, zweet en tranen als integreren aan de andere kant van de wereld, want Vlamingen zijn geen Nederlanders en het laagje beleefdheid en gemoedelijkheid wordt door veel Nederlanders na verloop van tijd als vermoeiend ervaren. 'Wij Nederlanders' vertellen elkaar graag wat we van elkaar denken, ook als dat negatief is, en dan zijn we het kwijt, gemiddeld genomen zwijgen Vlamingen maar denken er het hunne van (en handelen daar ook naar, ook jaren later nog).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt communicatieprobleem meestal.
Mijn vriendin is zelf Nederlandse en moet wel zeggen dat het cultuur verschil hebben. Ook al spreken we de zelfde taal en soms komt dit naar een belg toe grof over dit klopt. Wij zijn te gesloten en Nederlanders te los denk ik :-) Maar wat je zegt is uiteraard wel de waarheid. mooi verwoord
Nederlanders met een buitenlandse partner moeten dan voldoen aan de EU-regels en niet aan de Nederlandse wetgeving. De EU-regels zijn qua gezinsinkomen aanzienlijk lager.

De Kinderbijslag ligt aanzienlijk hoger, bovendien krijg je een bedrag bij geboorte van de overheid en van sommige gemeenten nog een extra bedrag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn natuurlijk ook nadelen, vandaar dat er ook veel mensen weer remigreren.... Maar daar vraag je hier niet naar.