Ben je, als je een borrel op je werk organiseert, verantwoordelijk voor (ongelukken a.g.v.) mensen die teveel drinken?

Ik organiseer maandelijks een borrel op het kantoor waar ik werk. Regelmatig drinken mensen teveel en soms weet ik dat men met de auto is. Kan ik verantwoordelijk worden gesteld voor ongelukken die dronken collega's veroorzaken? Dit zowel menselijk gezien als ook juridisch.

Men ook teveel kan drinken in de kroeg naast kantoor, maar in dit geval ben ik wel degene die schenkt. Ik kan natuurlijk simpelweg een volgend drankje weigeren, maar wil ook niet de moraalridder spelen.

Veel antwoorders suggereren een taxi aan te bieden. Nou gaat het in mijn bedrijf niet slecht, maar met gemiddeld 80 bezoekers wordt dat toch wel wat begrotelijk.

14 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het allereerste wat alcohol met je doet: jezelf overschatten!
Zodra je er al eentje op hebt, ben je niet meer volledig in staat om goed te oordelen wat je nog wel en wat je niet meer kunt. Ik vind rechters die 't gebruik van alhocol als verzachtende omstandigheid zien (zoals bij geweldpleging), dan ook totaal verkeerd bezig. Waarschijnlijk houden die rechters dan zelf ook wel van een glaasje.

Het beste antwoord

Het siert je dat je hier over na denkt. Strikt genomen bén je niet verantwoordelijk, maar voel je je verantwoordelijk. Iemand die dronken wil wegrijden kan je een taxi aanbieden.

Misschien kan je eens aankaarten dat je merkt dat er door sommigen (te) veel wordt gedronken en dat dit je opvalt. Wellicht kan je aansporen om hier over na te denken zonder dat je de moraalridder wilt spelen.

Ik weet niet wat de bedrijfscultuur is bij jullie. Je kan het ludiek of wat zakelijker aanpakken natuurlijk. Als ik zo'n mail zou krijgen 'zou ik er wel over nadenken. Soms wordt zoiets gewoonte en het is goed dit te doorbreken.

TIP: Je kunt ook overwegen om ook wat niet alcoholische cocktails te maken. Daar zijn lekkere recepten voor en als je er een paar nodig hebt PM je me maar. Wellicht wordt er ook minder gedronken als er leuke alternatieven zijn.

Toegevoegd op 09-06-2009 21:06:59
Misschien heb je ook wat aan de volgende artikelen:

Alcohol op het werk (meer algemeen)
Vrijdagmiddagborrel
Arbo over alcohol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Die alcoholvrije cocktails ga ik zeker proberen. Goeie tip (daar blijft t bij, want ik mag nog niet stemmen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan me ook PM-en. Ik heb een paar boekjes over cocktails en daar staan een paar interessante tussen...

Andere antwoorden (10)

Nee, degene die achter het stuur stapt is verantwoordelijk voor zijn alcoholgebruik en resulterende ongelukken.

Alleen de uitbater/barman/etc. van een horecagelegenheid heeft daar nog een verantwoordelijkheid bovenop: ongeacht of iemand nog achter het stuur kruipt, mag de barman geen alcohol schenken aan iemand die dronken lijkt te zijn. Maar jij baat geen horecagelegenheid uit, dit verbod geldt dan ook niet voor jou. Bij een kantoorborrel kom je weer gewoon terug bij eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de jurisprudentie is geen geval bekend van een werkgever die verantwoordelijk werd
gehouden voor het ter beschikking stellen van gratis drank. De werkgever kan voorkomen dat mensen onder invloed naar huis rijden door een taxibusje aan te bieden
14 jaar geleden
Gelukkig zijn mensen nog steeds verantwoordelijk voor zichzelf. Als je nog in de auto moet houdt het borreltje na het werk gewoon na twee borrels op, of ga je verder met cola. Net zo gezellig hoor (zoniet gezelliger).
Dat mensen geen maat weten te houden is natuurlijk niet jouw verantwoordelijkheid, en als ze gepakt worden (of erger) kunnen ze zich niet beroepen op uitlokking door een kantoorborrel.

Ik weet niet hoe hoog je in de hiërarchie staat, maar je hebt wellicht wel een voorbeeldfunctie in de mate van gebruik en zelfs de mate waarin het voor handen is. Als je niet meer dan twee biertjes de man inslaat, kunnen ze zich ook niet allemaal laveloos drinken. De ' drankcultuur' die je op je bedrijf wilt scheppen, heb je natuurlijk wel deels zelf in de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
De borrel wordt soms door wel 80 collega's bezocht, we werken dus met vaten. 'Op maat' inkopen is dan ook geen optie. Over de voorbeeldfunctie ga ik iets langer nadenken...
Stel je voor:komende week is je maandelijkse borrel.
Het is berengezelig, bijna een feestje.
Na afloop iedereen in allerbeste stemming naar huis.
Sommige te veel gedronken.
Je bent net thuis als de telefoon gaat.
Twee van je colega's hebben een ongeluk gehad.
Precies diegenen die te veel gedronken hadden. ze hadden er nog eentje extra gekregen van je.
Een zwaar gewond de ander dood!!!!!!!!!
Hoe denk je daar mee te kunnen leven??
Hoeveel jaar zou je nog spijt hebben van je maandelijkse borrel?
Hoe leg je het hun vrouwen uit?
Als ze teminste nog met je willen praten!
Moraalridder spelen is ondankbaar.

Het is nu nog niet gebeurt, gelukkig, het is nu aan jou, wat doe je????????/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is nog steeds geen antwoord op de vraag wie er dan verantwoordelijk is, toch? Je geeft alleen aan dat in het geval er iets gebeurt, de organisator een flink schuldgevoel heeft. Maar is het wel zijn schuld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De intentie van deze vraag was ook niet in die richting als je de vraag goed leest, maar je heb wel gelijk.Op veel vragen is er vaak het zelfde probleem, ze proberen via een omweg inf. te krijgen en alleen een antwoord geven is ook niet altijd de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, helemaal mee eens +1
opzicht bent u niet verantwoordelijk voor anderemans drinkgedrag

maar mochten er ongelukken gebeuren en u wilt dat niet op u geweten hebben..
ik zou dan in dat geval of een taxi aanbieden
of gewoon minder inschenken.. deze persoon is toch dronken hij/zij zal toch niet zo snel achter komen dat er minder alcohol in een mixje zit..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Ik kan natuurlijk simpelweg een volgend drankje weigeren, maar wil ook niet de moraalridder spelen.'

Da's nu net 't hele eier-eten. Men (niet alleen jij) wil niet de moraalridder zijn. Enige oplossing is dus: geen borrel organiseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een borrel zonder alcoholische dranken, maar misschien wordt het met alleen kindercola wel erg saai ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of accepteren dat je geen verantwoordelijkheid kunt nemen voor de keuzes van anderen. Natuurlijk is rijden met alcohol op stom. Misdadig zou ik zelfs durven zeggen. Maar het is niet alsof de organisator de alcohol de kelen van de borrelaars ingiet. En het is ook niet alsof ze zonder die kantoorborrel nooit met alcohol op achter het stuur zouden kruipen. Waarom een leuke activiteit afschaffen voor iets dat de mensen in kwestie anders ook zouden doen? Natuurlijk kun je wel de mensen in kwestie aanspreken op hun gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, zie mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'En het is ook niet alsof ze zonder die kantoorborrel nooit met alcohol op achter het stuur zouden kruipen.'
Dat, op zich, mag nooit een reden zijn. Wat iemand in zijn eigen tijd doet, kan je op afstand niet zien laat staan voorkomen of tegenhouden.
Niet dat ik borrels wil verbieden, ik vind alleen dat die redenatie niet opgaat. 'Maar het is niet alsof de organisator de alcohol de kelen van de borrelaars ingiet.'
Klopt. Maar ikzelf zou me er dan wel medeverantoordelijk voor voelen. Je schept dan immers mede de gelegenheid. Ik zou iemand alleen alcohol schenken als ik zeker wist dat ie zich voorlopig niet in 't verkeer zou gaan begeven (dus dat iemand anders de bob is).
Goeie vraag. Op het werk hebben wij onlangs ook een memo gekregen hierover. Daarin werd gesteld dat de manager verantwoordelijk is en toezicht moet houden. Het werd gesteld als volgt: "De verantwoordelijke manager ziet er op toe dat medewerkers niet te veel drinken en onverantwoorde risico's nemen."

M.a.w.: het ligt er denk ik aan per bedrijf hoe dit geregeld is vwb verantwoordelijkheid. Echter ik ben nog steeds van mening dat eenieder zelf verantwoordelijk is en blijft.

Mijn stelling is dus dat ik op zich best wel eens naar een borrel ga, maar als ik nog met de auto moet, drink ik geen alcohol. Ook niet 1-tje, want dan is vaak het hek van de dam.

Meermalen heb ik gezien dat collega's teveel drinken. Er iets van zeggen helpt vaak niet, helaas. Je leert diverse collega's op dit soort borrels pas echt kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat je zegt: ook niet eentje.In een ander antwoord zag ik net ,niet meer dan twee pilsjes, maar op een nuchtere maag kan twee pilsjes ook al te veel zijn , dat wordt vaak onderschat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, stel je hebt de hele dag hard gewerkt en weinig gegeten. Dan komen die 2 pilsjes extra hard aan. Dan meteen de auto in stappen en vaak pas echt gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1, 2 of 3, het is altijd te veel als je nog moet rijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'De verantwoordelijke manager ziet er op toe dat medewerkers niet te veel drinken...'
Naar mijn mening is dat alleen als volgt daadwerkelijk in de realiteit te realiseren: geen alcohol hebben!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit wat in. Ik vind het ook vreemd dat de manager verantwoordelijk wordt geacht. Hoe kan hij/zij dat uberhaupt goed in de gaten houden?
Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Maar bij een maandelijkse borrel op kantoor weet je dat er ook gedronken wordt. Ook weet je dat bijna iedereen met eigen vervoer is en zijn/haar auto niet laat staan. In principe is 1 borrel al te veel (of net de grens), dus ben je mijns inziens wel deels verantwoordelijk voor het feit dat ze te veel drinken. Voor de eventuele ongelukken ben je niet rechtstreeks verantwoordelijk, maar het zou wel aan MIJN geweten knabbelen.
Je zou iedereen die aan het feestje deelneemt kunnen verplichten om voor alternatief vervoer te zorgen en de autosleutels in beslag te nemen. Geen medewerking? No Party....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is voor zijn eigen drankgebruik verantwoordelijk.

Maar wanneer je weet dat degene die lekker een paar glaasjes inneemt, nog met de auto naar huis moet, vind ik dat je stappen moet ondernemen.

Van 1 glaasje komen vaak meerdere glaasjes.
Zorg voor vervangend vervoer bv. meerijden met een onbeschonken collega of een taxi.

Of bespreek het vooraf, omdat iemand met alcohol anders reageert, dan dat hij nuchter is.

Eerst goede afspraken, dan drinken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik heb de indruk dat er geen juridische claim kan worden gelegd bij de organisator. Wat ik wél denk is, dat je jezelf een 'morele' claim moet of kunt permitteren in het geval je ziet of zeker weet dat iemand met teveel drank op gaat rijden. In dat geval moet of kun je overwegen die persoon te waarschuwen. Het is dan diens eigen verantwoordelijkheid al dan niet wat met die waarschuwing te doen.

Overigens...een heel ander alternatief is, een 'borrel' te organiseren zónder alcohol. Dat moet kunnen en het kan erg leuk en verrassend zijn.