Wat is de top-5 gesproken talen in NL?

1.Nederlands

Toegevoegd na 38 minuten:
hmm niemand die het weet? met bron en al?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Nederlands
- Engels
- Turks/Marokaans (Denk ik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet op welke plaats in de top 5, maar Fries wordt toch ook wel redelijk veel gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft de taalvoorkeur vinden de meeste Nederlanders het Engels logischerwijs het belangrijkst om goed te beheersen (90%), gevolgd door Duits (40%), Frans (22%) en Spaans (21%). Bronnen:
- http://mens-en-samenleving.infonu.nl/internationaal/55311-meertaligheid-in-nederland-en-europa.html

Antwoorden (3)

1. Nederlands. Want er zijn altijd nog meer Nederlands in Nederland, opgegroeid en inwonend. Bovendien is het een pré voor de meeste beroepen om de Nederlandse taal te kunnen spreken.
2. Engels. Omdat het een wereldtaal is, en door gebruik van diverse media (denk aan computers en televisieseries) is het zo ingekomen. Ook meest gebruikte in de toerisme. Het is voor Nederland zelf ook een tweede taal. (oorspronkelijk andersom)
3. Duits. De meeste buitenlanders zijn Duitsers, en nu ook vele buurlanders als uit bv. Polen en Tsjechie die ook vaak de Duitse taal machtig zijn.
4. Turks. Deze is na Duits de meeste, vanwege mensen met afkomst en affiniteit.
5. Arabisch of Spaans. Arabisch is een algemene taal in het midden oosten en Noord- Afrika. Spaans, vanwege Spanjaarden, en ook vanwege de tweede taal die op de benedenwindse eilanden, waar Antillen onder valt, zo gesproken wordt.

Fries is overigens een dialect, en dat noem ik een deel van de Nederlandse taal, net zoals Vlaams. Daarom staat deze er niet tussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar zowel in Friesland als in Limburg wordt er Nederlands gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus dat Fries niet alleen een officieel erkende taal is, maar vooral omdat tot de ingveoonse taalgroep behoort; zeker niet tot het Nederlands. Geen dialect dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eens goed wat er staat. Een deel van de Nederlandse taal, daar is het van afgeleid, ook trouwens van het engels. En ook al is het een officieel erkende taal, dan nog wordt er Nederlands gesproken, en uiteraard Fries.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Fries is een taal hoor, het Limburgs een dialect. Voor de rest ben ik het helemaal met je lijstje eens.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
het is een fout dat fries een taal is het zal nooit anders worden dan een raar dialect
Nederlands >90%
Fries 2.5%
Limburgs 4.5%
Nederlands Nedersaksisch
Engels
Papiamento (Tja, bonaire hoort ook bij Nederland)

Onder immigranten:
Riffi 2.2%
Turks 2%
Arabisch 1.2%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Mangowolk Riffi is Berbers. Riffi is geen taal.
Als we het alleen over Nederland hebben en de overzeese gebieden niet mee rekenen kom ik tot dit lijstje talen die gesproken worden in Nederland.
Dus NIET de talen die we erbij geleerd hebben.

Nederlands 17.98.000
Limburgs (streektaal) 825.000
Fries(streektaal) 453.000
Arabisch 220.000
Turks 192.000

http://nl.wikipedia.org/wiki/Talen_in_Nederland