hoe heten mensen die niet van leenwoorden houden en het dan gaan veranderen?

er zijn mensen die van bijv. het woord 'caravan' 'sleurhut' maken omdat ze niet van leenwoorden houden.
en weten jullie toevallig nog een paar voorbeelden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Mensen die niet van buitenlandse invloeden in de taal houden zijn een soort taalpuristen. Namelijk de Xenofobisch taalpuristen: bij deze vorm wordt de uitroeiing van alle vreemde elementen in de moedertaal beoogd.

In België zijn ze hier wat verder mee dan in Nederland. Er zijn nogal wat leenwoorden in Nederland die in Vlaanderen gewoon letterlijk vertaald zijn.

Even denken over wat voorbeelden:
demissionair wordt vervangen door ontslagnemend
pompelmoes ipv grapefruit
inkom ipv entree
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Smoelschuiver....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn taalpuristen.

Enkele voorbeelden:

Regenscherm i.p.v. paraplu
Rekentuig i.p.v. computer
Wiegewacht i.p.v. babysitter
Wentelwiek i.p.v. helikopter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom een min? het zijn gewoon taalpuristen hoor Fmz :) + voor jou
Puristen zijn fanatiek tot in het absurde en gebruiken noenmaal ipv lunch en zuigeling ipv baby.
Anderen zijn er die zich gewichtig willen voordoen en hun eigen taal verloochenen door slechte vertalingen uit het Frans en vooral woorden uit het Engels te bezigen, zoals arbiter ipv scheidsrechter en e-mail ipv e-post.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die niet van leenwoorden houden worden taalpuristen genoemd. Maar om een caravan een sleurhut te noemen, dat is geen taalpurisme. Dat is meer een voorbeeld van (Amsterdamse) straattaal. Meer voorbeelden daarvan:
ambulance = vleeswagen
automatiek = vreetmuur
portefeuille = platvink
watervogel = drijfsijs
woonboot = drijfhuis

Toegevoegd na 21 uur:
Nog een voorbeeld van (Rotterdamse) straattaal:
winkeltraverse = koopgoot
Amadea
13 jaar geleden
Traditionalisten :-)

(of: mensen die zelf gewoon niet zo goed in hun talen zijn, en het daarom liever bij het Nederlands houden ;-)

:-)