Wat is het beste wat je kan doen als je net uit huis gaat?

Ooit moet een kind het ouderlijk huis verlaten, ik dus ook, maar ik weet dus totaal niet wat ik nou het beste kan doen, zodat alles tenminste de eerste jaren goed loopt.

Wat raden jullie mij of anderen aan om te doen?

Alvast enkele voorwaarden, die volgens mij meerdere tieners wel hebben: Een baan, maar niet echt groot inkomen, je spullen moet je thuis laten en je woont in een behoorlijk grote stad, waar niemand ook maar iets om je geeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zet op een rijtje wat je aan vaste lasten kwijt zult zijn (huur, gas/water/licht, boodschappen, verzekeringen, abonnementen (bv telefoon/televisie/etc.). Als je dit helder hebt weet je wat je over hebt om leuke dingen van te doen en weet je of het nu al haalbaar voor je is!

Kijk vervolgens wat betaalbare buurten zijn waar je wel zou willen wonen en kijk wat daar te huur is.
Misschien heb je een vriend/vriendin met dezelfde vraag en misschien kunnen jullie wel samen een woning huren!
In een grote stad wonen wil niet automatisch zeggen dat niemand iets om je geeft, er zijn echt nog steeds genoeg mensen die om anderen geven... je moet daar echter wel voor open staan EN ook om andere geven natuurlijk.

Vraag aan buren, kennissen, bekenden of ze nog een stoel over hebben of een tafel of een kastje, zo kan je beginnen met inrichten. Denk ook aan kringloopwinkels en marktplaats enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nou, dat zijn wel heel extreme dingen, je moet vooral uit huis gaan omdat het leuk is, als je in een grote stad gaat studeren raad ik je aan om bij een studentenvereniging te gaan, dan bouw je veel sneller en meer contacten op. Ik zou niet al mn spullen bij mn ouders laten staan, je gaat toch ergens anders wonen en niet meer bij je ouders. Ik woon nu zelf in Groningen op kamers, en heb al mn spullen bijna hier staan. Je kamer wordt je nieuwe thuis en het huis van je ouders is een soort tweede thuis. Een baantje zou je kunnen doen al is het in het begin misschien makkelijker om iets bij te lenen zodat als je nog geen baantje hebt, toch wel geld hebt om van te leven. En het is ook wat makkelijker opstarten en wennen. Het voor jezelf zorgen is een hele taak op zich. Je zal er wel achter komen wat er allemaal bij komt kijken. Thuis lijkt alles vanzelfsprekend maar als op je zelf gaat wonen kom je er wel achter dat toch niet alles helemaal vanzelfsprekend is. Mijn tip, geniet ervan want het zal wel ff iets moeilijker zijn allemaal, maar je krijgt er enorm veel vrijheid voor terug.
Suc6!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je uit huis gaat.
Zorg dan dat je alle rekeningen die binnenkomen op tijd kunt betalen.
De rekeningen van je vaste lasten bedoel ik daarmee.
En alles wat je koopt ,hoeft echt niet nieuw te zijn.
En probeer een volledige werkweek te krijgen,om enigzins financieel onafhankelijk te worden.
En ik heb vroeger geleerd,om te sparen.
En geloof me,als de tijd er is en je hebt wat nodig.
Dan is het makkelijk als je een appeltje voor de dorst hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Herdervriend,
Ja, een baan is wel een vereiste, je bent dan in ieder geval financieel onafhankelijk van je ouders ook al zul je het, zoals je al aangeeft, niet breed hebben, maar wat je hebt, is wel van jezelf.

Of je nu persé in een grote stad moet gaan wonen, weet ik niet hoor. Ik heb geen idee van jouw opleiding dus ook niet in welk type werk je geïnteresseerd bent. Misschien is het iets wat bij jou in de buurt ook mogelijk is waardoor je wél op jezelf kan wonen maar in de buurt van je vrienden. Ik zag dat je 20 jaar bent in je profiel, als dat klopt is huren het beste wat je kan doen, een huis kopen zit er op jouw leeftijd nog niet in. Informeer alvast bij jou in de buurt of er wachtlijsten zijn voor huurwoningen in de omgeving (als je verwacht daar een baan te vinden). Ik begrijp dat je nu nog niet weg wilt, maar je alleen wilt voorbereiden.

Kijk ook eens in de krant of loop eens binnen bij het CWI om te zien waar de banen zijn die jij ambieert. Als je weet in welke omgeving dat is, kun je je ook oriënteren op huurmogelijkheden in die streek.
Mocht je een huurhuis treffen, dan kun je je spullen van thuis natuurlijk gewoon meenemen, maar ik vermoed dat de meeste kinderen nog een heleboel spullen in het ouderlijk huis hebben staan, ook al zijn ze al jaren uit huis!

Veel succes voor de toekomst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zint eer ge begint!

Omdat alles wat je noemt, niet niks is, misschien is het een optie met nog iemand samen je kamer/huis te delen.

Gedeelde kosten is voor jou misschien een goed begin, plus je vriendschap opdoet.

Verder misschien kun je wat minder uitgaan en wat meer investeren in je nieuwe woning.

Inkomen is heel belangrijk.
En natuurlijk verantwoordelijkheid.