Hoe los je het beste een conflict op?

Bijv. wanneer iemand jou zonder reden aanvalt, discrimineert/pest of een fout begaat en jij hem/haar daarop aanspreekt maar ipv excuses met agressie en een grote mond te maken krijgt of als iemand je vriend/vriendin lastig valt/aanrand...vul zelf maar in....ik ben bang dat ik iemand in zon geval neer zal steken of later alsnog op zoek om wraak te nemen (als ik hem fysiek niet aan kan), ik kan niet tegen onrecht!!! Vele van jullie zullen dat misschien niet begrijpen? Maar ik kan niet zomaar over me heen laten lopen! Ben er eigenlijk zelf ook geen voorstander van...maar ik zit er op een of ander manier mee...het lijkt wel een obsessieve gedachte/stoornis. Wat zou ik in geval van agressie en conflict moeten doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeievraag

Het beste antwoord

.
Je gedachte is wel begrijpelijk, maar natuurlijk niet de manier
Een conflict oplossen lukt nooit met agressie.
Je hoeft je niet te laten slaan, dan mag jij je verdedigen.
Als het om schelden en of discrimineren gaat, laat in een houding zien dat het je niets doet, en dat jij je niet verlaagd tot zo'n niveau. Daar heb je ze meer mee dan terug schelden of vechten.
Als het om een voorbeeld als aanranding gaat, bel je direct 112 en probeer de dader te volgen of goed te omschrijven. dat is een taak voor de politie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je mag zo wie zo geen mes bij je dragen, en een type zoals jij jezelf omschrijft, al helemaal niet. Stel dat er een keertje iets gebeurd en je hebt jezelf op dat moment niet in de hand. Dan zit je straks jaren vast voor een ondoordacht moment van woede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

misschien heb je hier wat aan; zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf veel gehad aan het boek "Geweldloze Communicatie" van Marshall Rosenberg. Daarin leer je zonder oordeel te communiceren en elkaars behoeften te onderkennen. Achter elk gevoel (van waaruit je communiceert) zit een behoefte (bijv. de behoefte om gehoord te worden).

Kijk hier voor meer informatie: http://geweldloze-communicatie.blogspot.com/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ZO te lezen, ben je aardig temperament vol...het is nooit goed om er tegen in te gaan, vooral niet als je op dat moment heel erg agressief bent, beter kun je het negeren.

Een conflict oplossen, moet met beleid kunnen, als je dat niet kan omdat je agressief bent/wordt...tel tot tien...en geef dan een antwoord, want je schiet er niets mee op als je gaat beuken op iemand, gebruik je verstand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet tegen onrecht, maar je zou iemand alleen aanpakken als fysiek sterker bent dan deze persoon of als je hem neer kunt steken....
klinkt nou niet bepaald alsof jij een wereldverbeteraar bent, batman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de wet heeft eenieder het recht persoon en goed zichzelf èn die van een ander te verdedigen.

Dus màg je optreden tegen een agressor..Maar er is een maar..

Je mag de agressie niet onevenredig zwaar beantwoorden. Dus je kunt niet iemand neersteken als ze je vriendin een klap geven.

Het beste kun je je een beetje inhouden..maar wèl zorgen dat je zo goed mogelijk verdedigt en..

Je moet vooral goed uit je ogen kijken naar details omtrent het signalement van die agressor..zodat jouw aangifte nadien kan leiden tot de aanhouding van hem/haar.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je het schrijft lijkt het mij of je heel veel ingehouden of opgekropte boosheid in je hebt.

Het onrecht zoals je het noemt werkt voor jou als een soort trigger. Daardoor komt er een soort oergevoel naar boven wat je bijna niet kunt beheersen.

Als je dit een beetje herkent zou je toch in jezelf moeten zoeken waar dit vandaan komt.

Van onrecht boos worden is niks mis mee, maar als je door relatief klein onrecht helemaal uit je evenwicht wordt getrokken en nauwelijk normaal kunt functioneren is er echt iets mis. (al denk je goed te doen, en dat doe je waarschijnlijk ook door voor de benadeelde op te komen). Het vreet dan echter te erg aan jou
13 jaar geleden
Mensen raken in conflict als we niet op 1 lijn staan.
Zie een conflict als een obstakel. Iedere obstakel kan overwonnen worden. Er is dus altijd een weg en eigenlijk stikt het van de mogelijkheden om conflicten op te lossen je moet ze alleen we kunnen zien.
Vroeger maakte ik me ook druk omdat ik bang was voor agressie. Tot iemand me zei dat je vanzelf wel een x slaag krijgt. toen kon ik het accepteren en tot nu toe nooit last gehad. Als je bang bent voor agressie is dat juist 1 van de redenen waarmee mensen jou kunnen manipuleren. Kwa principes heb ik al alles overboord gegooid want het is het niet waard om over te vechten. Wees gewoon recht voor de vuist met de hart op de tong en sta achter het gene wat je zegt. Besef ook dat agressie 1 van de laagste vormen is van communicatie. De gene die agressief word is i mijn ogen ook onvolwassen. Ik blijf liever rustig en probeer mensen te corrigeren met me mond/houding. Als ik kwaad terug word doe ik iets fout. Verlaag jezelf niet tot een ander zijn niveau maar wees verstandig want ieder conflict heeft goede en slechte wegen om het op te lossen.