Waarom steken mensen hun duim omhoog of omlaag als het goed of slecht met ze gaat? Waar is dat teken vandaag gekomen?

vandaag=vandaan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het is niet vandaag gekomen, want het stamt uit de tijd van de gladiatorengevechten uit Rome. Als je goed had gevochten kreeg je een duim omhoog en bleef je in leven.
Je kunt je wel voorstellen wat een duimpje omlaag betekende, daar telden ze wel mee.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah vandaag=vandaan uiteraard..;-)
AWM
14 jaar geleden
Wist ik wel, zat te plagen :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord is ook mijn visie. Vandaar een duimpje omhoog. +1 Gelukkig maar, want je weet wat er gebeurt als ik 'per ongeluk' op het verkeerde icoontje klik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gladiator ftw. Wie zegt dat films niet goed voor de ontwikkeling zijn: Onzin!

Andere antwoorden (3)

Stamt uit de tijd van de gladiatoren. Het volk kon aangeven door de duim omhoog te steken dat de gladiator genade moest krijgen. Als de keizer dit "advies"opvolgde (wat hij meestal wel deed) bleef de gladiator in leven. Andersom was natuurlijk iets minder prettig voor de gladiator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebaar werd ingevoerd door Ceasar Keizer van Rome. Het bekende gebaar wordt nu heel veel gebruikt. Ik zie die liever dan de bekende middenvinger. Het duimgebaar is officieel toegevoegd aan onze lichaamstaal, en zelfs gebruikt in de taalalfabet voor doofstommen. Zonder woorden is het krachtig overdrachtelijk en begrijpbaar. Groeten Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt van Gladiatorengevechten uit het oude rome.

"... in de keizertijd nam het aantal gevechten toe waarvan tevoren was vastgesteld dat ze sine missione (zonder genade) waren. Als er geen beslissing kwam, kon het publiek aangeven of de gladiator gedood moest worden met het teken van een duim omhoog (betekent: zwaard uit de houder, doden) duim in de vuist (betekent: zwaard in de houder, blijven leven) ..."