Vind jij ook dat ongeboren kinderen beschermd moeten worden tegen hun verslaafde moeders?

Er kraait geen haan naar moeders die hun ongeboren kinderen 9 maanden lang zwaar lichamelijk en geestelijk beschadigen en ernstig mishandelen door onverstoord gebruik van middelen (hard-drugs). Het wordt bewust en onbewust genegeerd of men staat machteloos. Wist je dat en wat vind jij er van? Lekker laten zo of ingrijpen vanuit de overheid? Wat oa betekent: ongeveer 7 tot 6 maanden lang (!) een aankomende moeder vastbinden op een klinisch bed en de (beschadigde) baby wettelijk plaatsen in een pleeggezin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geldt dat dan ook voor roken...?
ik snap je punt hoor maar vind het vrij kort door de bocht als je spreekt over ''alle'' ongeboren kinderen ,er zijn er zat die gezond ter wereld komen met een verslaafde moeder . ik vind sowieso als je zwanger bent en je heb niet de ambitie om te stoppen met je verslaving op dat moment voor de gezondheid van je kind dat je per defenitie niet geschikt bent voor het ouderschap. euuhh dat geldt trouwens ook voor verslaafde vaders he??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ik denk dat een kind van een moeder die drie keer in de week laveloos is tijdens de zwangerschap er toch wel het een en ander aan zal overhouden; waarmee ik overheidsingrijpen niet rechtvaardig (dat is louter symptoombestrijding).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je verslaafd bent is dat niet 3x in de week..trust me

Het beste antwoord

Laatst las ik nog ergens een stuk over dat ze willen dat verslaafde zwangere vrouwen gedwongen opgenomen worden in een afkickkliniek. Maar met de geweldige geestelijke gezondheidszorg in dit land kan dit nog wel 100 jaar duren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lastig vraagstuk.

In eerste instantie zijn de ouders verantwoordelijk vind ik, en de overheid moet zorgen voor wetgeving die zegt wanneer justitie moet kunnen ingrijpen.

Ik weet niet of je ervaring hebt in verslavingszorg, maar ik denk dat de overheid zich daar moet laten informeren over de beste wetgeving.

Ik durf over dit delicate onderwerp niet zo'n boute uitspraak als jij te doen, omdat ik er onvoldoende kennis van heb om er een oordeel over te vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat moet niet... We kunnen beter zorgen voor vrouwen (en mannen) voordat ze zwanger worden... Als er geen verslaafde vrouwen zijn, globaal, dan is het wat verslaving betreft geen enkel probleem als een vrouw zwanger wordt...

a pre-emptive solution...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad een lastig vraagstuk. Het is weer zo'n vraagstuk waarbij het heel moeilijk is om de grens vast te stellen. Want iemand die verslaafd is en zwanger is, brengt zijn ongeboren kind schade toe, maar ook mensen die roken of bewust bepaald medicijnen gebruiken doen dat. (Dit laatste is voor de buitenwereld niet zichtbaar en dus helemaal niet te controleren)
Het vervelende van dit vraagstuk is dat de schade aan de foetus al in een heel pril stadium is toegebracht en men bij het ingrijpen eigenlijk altijd te laat is, maar hoe vroeger men ingrijpt, hoe beter het uiteraard voor het ongeboren kind is.

Maar met je stelling dat dit genegeerd wordt, ben ik het niet eens. Er wordt wel degelijk over dit vraagstuk gesproken. Het is nu al mogelijk dat zwangere vrouwen met een verslaving gedwongen opgenomen kunnen worden vanaf 24 weken zwangerschap, maar men wil dat de regeling wordt aangescherpt naar het begin van de zwangerschap. (Voor meer info :zie link)
Dat deze opname zowel voor moeder en kind een hel zijn, is een feit. Maar dat de schade aan het kind beperkt moet blijven en er goede verzorging voor het kind moet komen is ook noodzakelijk.

En als je iemand kent die verslaafd is en zwanger, kun je overigens ook zelf een melding doen. Hier is een speciaal meldpunt voor: Meldpunt BoumanGGZ, telefoonnummer: 010 433 98 41of mail naar: zwangeren@boumanggz.nl.