Is er verschil tussen het voorstellingsvermogen van mannen en vrouwen?

Ergens is er soms een groot verschil tussen het voorstellingsvermogen tussen mannen en vrouwen.
Een wegenkaart in de auto is voor veel vrouwen een onbegrepen gekrioel van lijnen.
Bij een plattegrond van huis of tuin kunnen ze zich vaak niets bij voorstellen.
Technisch inzicht is vaak zoek.
Het lijkt een probleem dat ze een plat vlak niet kunnen omzetten in beelden.
Gek genoeg hebben sommigen mannen dat ook en ook niet alle vrouwen.
Wat is hier over bekend en herken je, je zelf hierin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een keer in een programma gezien dat ze gingen aftellen van 3 naar 1 en dat op hetzelfde moment de mannen en de vrouwen naar hun nagels moesten kijken. mannen schenen op dat moment met de hand gedraaid naar binnen in de pols te kijken en vrouwen schijnen hun arm te strekken met de vingers naar boven en zo hun nagels te aanschouwen... was echt heel grappig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die verschillen maken het toch juist leuk, toch?

Het beste antwoord

Ook ik ben zo iemand die moeite heeft met het lezen van plattegronden. Bij het lezen van de kaart, als we in zuidelijke richting reden, hield ik hem (onder hoongelach van de rest van mijn gezinsleden) ondersteboven. Ik roep dan ook: Lang leve de Tomtom! Een plattegrond van een huis vind ik leuk om de indeling te kunnen zien, maar voor het inrichten heb ik iets anders dan pen en papier (of computer) nodig. Ik wil eerst lijfelijk in de ruimte zijn. Toen wij in het verleden een woonkeuken aan ons huis bouwden heb ik in principe een keuken om de bestaande tafel, stoelen e.d. heen gebouwd. De tuin is niet eerst getekend, die is ontstaan. Ik heb inderdaad niets met plattegronden.
Als ik ergens in een stad ben, weet ik ook echt niet waar het zuiden of noorden van die stad ligt. Dit tot verbijstering van de rest van mijn gezin. Toch heb ik wel een bepaald richtingsgevoel, maar dat is inderdaad een combinatie van gevoel + geheugen.
Technisch inzit heb ik totaal niet, maar dat wordt gecompenseerd door rekenkundig- en wiskundig inzicht en mijn vermogen om heel veel details te zien en te onthouden.
Mijn voorstellingsvermogen bestaat vooral uit beelden. Beelden met heel veel detail. Als ik de weg uitleg doe ik dat aan de hand van de kleur van hekje of een huis met een bepaald soort gordijnen. Het vervelende is dat dit nu net bij de meeste mannen onderontwikkeld is. Als ik dus de weg aan één van mijn gezinsleden uitleg, komen ze nooit waar ze zijn moeten en ik weet helaas niet hoe ik 200 meter in zuidelijke richting moet rijden en daarna in oostelijke richting moet afslaan.
Maar gelukkig durf ik als vrouw de weg te vragen. Sommige mannen hebben het daar weer heel moeilijk mee, dus ik kom over het algemeen wel waar ik zijn moet en als ik ergens voor de tweede keer heen ga, heb ik alleen maar een probleem als men het hekje in een andere kleur heeft geverd of nieuwe gordijnen heeft gekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Jazeker, een goed voorbeeld is het inparkeren.

"Vrouwen hebben grote moeite met inparkeren en mannen niet. Gevoel voor ruimte en afstand is bij vrouwen veel minder goed ontwikkeld dan bij mannen, bovendien kunnen vrouwen slechter echt gericht kijken omdat hun blikveld breder is, maar gevuld met details. Dit zorgt ervoor dat een vrouw een blonde haar op haar man's jasje kan opmerken maar een auto al rijdend tegen de achterwand van de garage laat botsen. Ruimtelijk inzicht is het vermogen om afstanden, snelheden en hoeken in te schatten in een driedimensionaal veld. En dit is precies waar het om draait bij het inparkeren. Vraag een vrouw om een auto achteruit in te parkeren en ze zal er of bijzonder lang over doen of het opgeven. Een man draait een auto zonder moeite in een krap parkeervak, en dat binnen enkele tellen."

En geef nou eerlijk toe, wie herkent dit fenomeen niet? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lukt mij zelfs nog in notime als het vak te klein is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"omdat hun blikveld breder is, maar gevuld met details."
Daarom is het voor een man. lopend naast zijn vrouw, ook haast onmogelijk een blik te werpen op een voorbijkomende schoonheid, zonder dat zijn eigen vrouw dit opmerkt (Haha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, dat hebben ze altijd door :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet te slim worden biertje, dat van die haar was wel een goeie.
+1
Dit is een bekend feit.
Ook bij tests scoort de gemiddelde man hoger dan een vrouw op het gebied van ruimtelijk inzicht en rekenkunde.
Vrouwen scoren hoger op het gebied van verbale kwailteiten en geheugen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wel vervelend dat beter geheugen van de vrouw?!
+1
Jazeker is er verschil:
Vrouwen zijn beter in het gebruik van een routebeschrijving waar veel herkenbare punten op staan omdat ze hun goede visuele geheugen hiervoor gebruiken, mannen kunnen door hun goede ruimtelijke inzicht beter kaarten lezen.
Mannen hebben een beter ruimtelijk inzicht en kunnen objecten beter visualiseren
Vrouwen gebruiken hun hersenen efficienter dan mannen, mannen compenseren dit met grotere hersenen.( Tja..)
Vrouwen hebben een breder blikveld terwijl mannen een verder blikveld hebben, ook kunnen mannen zich beter op één doel concentreren.
Vrouwen kunnen beter onsamenhangende informatie opslaan terwijl mannen beter zijn in het opslaan van geordend informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verhaal.
+1
Vrouwen hebben minder (niet veel minder, maar wel merkbaar minder) ruimtelijk en technisch inzicht en 3d-voorstellingsvermogen dan mannen. Uitzonderingen daargelaten. Ik geef meteen toe dat ik mezelf hierin herken :)

Onderstaande link is trouwens erg interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede link. +1
Ja dat is er... Wat jij rond noemt is dat ook rond voor een ander... Wat jij rood noemt is dat ook rood voor een ander... Wat jij lekker noemt is dat ook lekker voor een ander...
De wegenkaart voor vrouwen is vaak te abstract, ze kunnen meestal minder goed abstraheren dan mannen...

In de relatie hebben we onze specialiteiten, ieder doet zijn/haar ding, waar hij/zij het beste in is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben je weer lekker warrig met je antwoord
+1
Mijn vriendin zegt dat ik geen echte man ben, omdat ik niet van voetbal houd en auto's mij niet interesseren.

Ik zeg dat mijn vriendin geen echte vrouw is, omdat zij van voetbal houdt en ze heel goed kaarten kan lezen, zelfs zonder ze ondersteboven te hoeven houden.

In een onbekende stad waarvan we geen kaart hebben, is mijn vriendin beter dan ik in het vinden van een bestemming. Ze heeft een ruw beeld van waar we zijn en waar we heen moeten. Ze leidt mij dan door die stad met aanwijzingen als "tendens naar links", of "ongeveer die kant op".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou bijna gaan denken dat je dit stukje verzonnen hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou ook helemaal niet van voetbal, maar mijn vrouw kan GEEN kaart kijken. Sommige mensen hebben altijd geluk...:)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh jee,Rotaluclac, ik ben dus geen echte man!!!!Ik heb ook niets met auto's en vind geen bal aan voedbal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook voetbal met een t vind ik niets aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tendens naar links?
Kom je zo de stad ook uit?
+1
Ik ben vast éen van de uitzonderingen. Kan heel goed kaart lezen, kan redelijk goed schaken etc. Wiskunde was mijn lievelingsvaak op school, lekker exact. Kan kleine mankementen aan de wasmachine verhelpen. Maar ik ben ook dol op winkelen, lekker onzinnig fantaseren, zorgen dat iedereen het naar zijn/haar zin heeft. Hoezo multitasking? Ik doe niets anders ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je ook goed inparkeren? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had je net niet moeten vragen
haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eigen wasmachine maken is
toch wel een +1 punt.
die verschil is niet eens voor te stellen)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben de uitzondering op de regel. Ik ben een vrouw die Atheneum heeft gedaan met Wiskunde A, B, Natuurkunde en Biologie in mijn pakket. Alles in één keer gehaald.
Ik heb bouwkunde gestudeerd en daarvoor moet je toch wat zicht hebben op bouwtekeningen. Deze kan ik dus zeer goed lezen, evenals wegenkaarten trouwens.
Ik rijd heel graag auto, ook lange afstanden (ben alleen met de kids naar Parijs gereden) en heb weinig moeite met tunnels. Ik ben altijd heel verbaasd als ik hoor dat vrouwen liever niet rijden, tunnels ontwijken en al helemaal geen lange afstanden doen.
Inparkeren is niet mijn hobbie. Zolang het vooruit een vak in en achteruit eruit is, gaat het prima, ook in krappe plaatsen, maar achteruit erin, of file-parkeren zal ik niet makkelijk doen. Dan maar een rondje extra rijden en wat verder lopen.
Dat laatste maakt me dan gelukkig nog een beetje vrouwelijk (evenals mijn ronde vormen natuurlijk).

Ik geef trouwens niets om voetbal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst denken en dan doen.
Het is voor een groot deel training.
Mannen vinden het niet zo erg om het fout te doen. Vrouwen kijken eerst of alles wel in orde is. Die zijn veel voorzichtiger. Die laten (ja!!) zich dan ook aanpraten dat ze er niet goed in zijn. Vervolgens is er geen training en dus ook geen vaardigheid. Mannen doen vaak ook erg stoer dat ze het in een keer kunnen, terwijl ze stiekem alles al bekeken hebben. Veel vrouwen hebben geen interesse, maar zouden het wel kunnen als ze er moeite voor zouden doen.

Ik ken vrouwen die het inzicht wel hebben.
Ik ken ook mannen die het niet hebben, maar wel denken dat het zo is. Die hebben een navigatiesysteem in de auto met vrouwenstem, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen enorm geweldig ruimtelijk inzicht, maar met intelligentietests op dat gebied doe ik het altijd goed. Ik ben dol op het oplossen van kleine technische problemen, ben ook goed om hierbij out of the box te denken. Ook heb ik geen moeite met kaartlezen en ik weet meestal de weg in onbekende steden.
Inparkeren kan ik ook: mijn vorige auto was een grote bak en die moest ik altijd op de gracht inparkeren. Kwam een keer mijn baas binnen die mij vertelde dat een of andere onverlaat zijn auto zodanig ingeparkeerd had, dat mijn auto er echt niet meer uit kon. Je had zijn gezicht moeten zien toen ik hem vertelde dat die auto er al stond toen ik inparkeerde.
Maar het stomme is: multi-tasken kan ik niet. Ik kan niet en bellen en koken tegelijk, of iets anders. Gelukkig kun je wel aan mijn uiterlijk en kleding zien dat ik een echte vrouw ben...