Waarom wordt sinterklaas nooit uitgezwaaid.?

Op tv was een stukje,hij wordt groots binnengehaald en is na 5 december eensklaps met de noorderzon vertrokken.
met name autistische kinderen hebben daar problemen mee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

In de vierde eeuw na Christus was Nicolaas de bisschop van Myra, een plaatsje in het huidige Turkije. Hij deed veel goede werken met het geld dat hij van zijn ouders geërfd had. Hij overleed op 6 december van het jaar 343.

Dit is een stukje uit de geschiedenis van Sinterklaas. We vieren nu symbolisch zijn verjaardag op 5 december. Maar de werkelijkheid is dus dat hij stierf op 6 december. Een afscheid in de vorm van uitzwaaien zou daar dus niet bij passen. In plaats van een 'uittocht', zou er dus een 'uitvaart' moeten zijn. (Klinkt trouwens ook wel logisch als je met de stoomboot vertrekt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje begrijpelijk als 6 dec zijn sterfdag is.

Andere antwoorden (11)

Toch denk ik dat dit is om het leed te verzachten.Voor de meeste kleintjes zal dit gewoon te zwaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wel? de cadeautjes zijn immers al binnen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Hoek van Holland werd hij altijd uitgezwaaid, maar dit jaar voor het eerst niet meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Geertruidenberg word de sint altijd uitgezwaaid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is ook verwarrend voor deze groep kinderen. Het is nog nooit aan de orde geweest, en ik heb mijn kinderen daar ook nooit naar horen vragen.
Is het niet mogelijk om met de groep autistische kinderen waar jij over praat een eigen vertrek-feest te laten organiseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Eef;

Ik vind het zelf ook altijd een trieste bedoening aan de kade op 6 december. Daarom ben ik ook zo'n voorstander van het inititiatief van "Weg met Sinterklaas!".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ik op google "Vertrek Sinterklaas" invoer krijg ik maar liefst 244.000 links. En wat ik daaruit begrijp is dat er in ieder geval op 6 december een extra sinterklaasjournaal komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem altijd afscheid met het liedje:

Dag Sinterklaasje dag dag
Dag dag Zwarte Piet
Dag Sinterklaasje dag dag
Luister naar ons afscheidslied

Dag Sinterklaasje dag dag
Dag dag Zwarte Piet
Dag Sinterklaasje dag dag
Luister naar ons afscheidslied

Dag Sinterklaasje dag dag
Dag dag Zwarte Piet
Dag Sinterklaasje dag dag
Luister naar ons afscheidslied

Dag Sinterklaasje dag dag
Dag dag Zwarte Piet
Dag Sinterklaasje dag dag
Luister naar ons afscheidslied
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Rick1234 het altijd doet, zo hoort het eigenlijk.
maar waar Rick1234 zingt:
"Dag Sinterklaasje dag dag
Dag dag Zwarte Piet
Dag Sinterklaasje dag dag
Luister naar ons afscheidslied"
x4

Zo dacht ik altijd dat het was:

Dag Sinterklaasje, dahag, dahag,
dahag, dahag, Zwarte Piet.
Dag Sinterklaasje, dahag, dahag,
luister naar ons afscheid NIET.

Nou, en als je dat dus ook 4 x zingt,
dat ie níét moet luisteren,
en als dat telkens maar weer herhaald wordt,
waarom zou hij dan wél naar ons luisteren op die 6e december?

DUS luistert hij niet,
omdat wij dat zingen, of iig ik, vroeger, als kind.
Daarom piept hij er stilletjes tussenuit,
omdat ik zong dat ie niet moest luisteren naar ons afscheid.

Van hem hoeft al die aandacht achteraf ook niet meer zo.
Hij heeft kindjes blij gemaakt.
Alle kindjes zijn zoet aan het spelen met wat ze van 'm kregen, en hij wil ze helemaal niet storen in hun spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons in het dorp werd er een paar jaar een afscheid georganiseerd.Compleet met de boor waarmee hij ook gekomen was.Helaas kwamen er te weinig kinderen op af.
Ouders zijn blij dat het hele gebeuren achter de rug is,om dan weer op te draven om hem uit te zwaaien is veel ouders te veel moeite.

Toegevoegd na 8 uur:
Hij ging natuurlijk niet met de boor maar met de boot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, ja leuke typefout!
Nooit uitgezwaaid.....! Sinterklaas word wel uitgezwaaid in verschillende plaatsen maar als hij word binnen gehaald gebeurd dit bijna in elk dorp wel en word veel meer aandacht aangegeven.