Moet iedereen stemrecht hebben?

Is het een goed idee dat iedereen boven de 18 stemrecht heeft. Er zijn een hele hoop mensen die zich totaal niet intresseren in politiek. Zij gaan meestal af op quotes van politici en een bepaald beeld wat de media van een politcus of politieke partij schetst. Daarnaast zijn er ook mensen die helemaal geen idee hebben waar een bepaalde partij voor staat of zelfs hoe ons politieke systeem werkt. Is het dan wel verstandig om deze mensen mede te laten bepalen over de toekomst van ons land.

Even een aanvullig; het gaat mij niet om welke partij iemand stemt. En ik wil ook niet zeggen dat ik als van politiek af weet oid. Maar soms weten mensen bijvoorbeeld niet het verschil tussen 1e Kamer, 2e Kamer en regering. Dat soort basiskennis is imo wel nodig om een goede keuze te maken bij het stemmen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (13)

Verreweg de meerderheid zal vinden van wel (simpelweg omdat men zelf ook wil kunnen stemmen). Maar ik vraag me wel eens af of een minimale algemene basiskennis niet een vereiste zou moeten zijn. Ja, dat lijkt me wel een goed idee. Eerst een simpele meerkeuzevragenlijst goed kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Democratie, dit is het nadeel van democratie... demos is het volk... Daar ontkom je niet aan...

Alle schaapjes/stemmen hebben evenveel waarde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt in 2011 pas weer aan de orde dat die mensen meebeslissen over de politiek voor Nederland...

Feit is gewoon dat iedereen boven de 18 stemrecht heeft. Behalve als er een vonnis ligt van de rechter dat je wilsonbekwaam bent...

En wat is je punt nu precies. Dat de PVV vanuit het niets 4 zetels heeft gekregen. Dat D66 van 1 naar 3 is gegaan. Of dat het CDA en de PvdA grof verloren hebben aan deze 2 partijen?

Misschien wel handig als je dat ook onderbouwt in je vraagstelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gouden idee. In de 19e eeuw mocht je alleen maar stemmen als je een bepaald bedrag aan belasting betaalde. En als je geld hebt, dan weet je het veel beter.
We kunnen ook nog iets doen wat nog niet zo lang geleden in Zuid Afrika in zwang was: Alleen met een bepaalde huidskleur mocht je stemmen.
Ja, dat moeten we doen!
En nu maar hopen dat je vraag niet serieus was....
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwacht je nu echt dat onze allochtone medemens serieus stemt op Europa?
AWM
14 jaar geleden
Wat ik verwacht doet niet ter zake.
Dat alle mensen gelijk worden behandeld wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de vraag echter wel degelijk serieus. Als HET volk regeert langzaam maar zeker verwordt tot DOM volk regeert.......hoewel dat gelukkig nog niet helemaal het geval is - hoop ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij vind ook dat mensen met downsyndrome stemrecht moeten krijgen? Of mensen van 30 met de geest van een 5 jarige? Ik vind ook dat iedereen stemrecht moet hebben, maar er zijn wel bepaalde uitzonderingen.
AWM
14 jaar geleden
Voor de wet is iedereen gelijk. Dat staat in de grondwet. Iedereen die daar aan wil tornen overziet de gevolgen daarvan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn bijna geen regels/wetten te vinden die iedereen gelijk behandeld.
AWM
14 jaar geleden
Nou, dan heb je niet goed gekeken. Wetten gelden voor iedereen, zonder uitzondering.
Uiteraard moet iedereen Stemrecht hebben. Hoe zou je objectief een stemgerechtigde kunnen uitsluiten? Kan volgens mij niet en is alles behalve democratisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk.
Het is een recht, geen plicht.
De mensen die het niet interesseert stemmen niet zodat ze aansluiten bij de uitslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In België is stemmen nochtans een plicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, daar ben ik het dus niet mee eens. Als anderen wil laten beslissen over de besturing van je land dan moet je daar vrij in kunnen zijn.
Daar kun je heel lang en heel uitvoerig en ook heel eng over discussieren, maar het is een heel terechte vraag. Democratie is de slechts mogelijke staatsvorm - na alle ándere staatsvormen die nog slechter zijn. Niet mijn uitspraak overigens, maar ik weet niet meer van wie die was.

In verschillende discussies over dit onderwerp, ben ik tot de conclusie gekomen dat veel problemen in Nederland lijken te ontstaan doordat de ideale samenleving die we voor ogen hebben, onbetaalbaar begint te worden.
Gelijke rechten voor iedereen hebben een prijskaartje dat moet worden opgehoest door een krimpende groep mensen die daartoe minder bereid worden en op een gegeven moment met de voeten zullen gaan stemmen. Gedeeltelijk gebeurt dat al.

Je kunt je daarom afvragen of het nuttig is dat mensen die ALLEEN MAAR 'profiteren' van het systeem (er dus alle belang bij hebben dat er ongelimiteerd geld in allerlei sociale potjes stroomt zonder dat er nog reserves zijn aan de kant waar het er in moet) ook mee mogen beslissen OVER dat systeem. Ook is men het er in grote lijnen wel redelijk over eens dat een minimaalniveau van algemene ontwikkeling en politiek inzicht zou mogen zijn.
Ik heb heel wat mensen gesproken die zeggen ": ik vind.....(alle standpunten van partij A), DUS stem ik op de (partij B). Tja........geen idee zelfs waar ze op stemmen dus, maar het klinkt zo lekker sociaal / rood/ rechts/ liberaal/christelijk/vul maar in.... Treurig maar waar.

Maar met mensen uitsluiten op grond van afhankelijkheid van een inkomen vande belastingbetaler of gebrek aan kennis betreed je natuurlijk een heel grijs gebied, dus je zou daar zeer, zeer goed over moeten nadenken.
Als echter in de tussentijd iedereen die WEL die tegenwoordigheid van geest heeft gewoon gaat stemmen, zodat je stem in elk geval niet terecht komt waar je hem NIET wilt hebben, zijn we al een heel eind.

Ik stond gister ook tot het laatste moment te iene miene mutten, het ging tussen 4 partijen waar ik het geen van allen 100 of zelfs 80 % mee eens ben,. maar in elk geval meer dan 40. De partijen met minder dan 20 % overeenkomsten vielen dan in elk geval af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je willen vragen op welke grond je dan bij bepaalde mensen, het stemrecht wil ontnemen. Het lijkt mij dat het niet anders is dan een vorm van discriminatie.
Je zou mensen wellicht de keus kunnen geven om afstand te doen van hun stemrecht. Zo vormen zij geen blanco stem en verloopt het stemmen tellen eerlijker. Maar of dat gaat werken..

Maar dat is allemaal in theorie, waarschijnlijk gaat het niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, gelijke monniken gelijke kappen. En wie gaat bepalen welk persoon zijn/haar stemrecht kwijtraakt, en hoe en met welke criteria?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen lastig te bepalen, maar neem je dit stemrecht af voor een jaar, twee jaar of langer? Iemand die nu geen enkele interesse heeft in politiek, kan dat volgend jaar wel hebben. Ga je dan naar de gemeente om aan te geven dat je je stemrecht terug wilt krijgen, en moet je hier dan een vragenlijst voor invullen om te bepalen of je 'stemrecht-waardig' bent?
Het is een goed idee.
Er zijn meer jongeren onder de 18 die zich niet intersseren in politiek dan jongeren die zich er wel mee bezighouden. Ook denk ik dat jongeren onder de 18 niet genoeg kennis hebben van de standpunten van de partijen en/of betrokken persoon.
Ik zelf ben 17 maar om eerlijk te zijn heb ik er nooit echt heel lang bij stilgestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben heel sceptisch over (in mijn ogen) domme mensen die zomaar wat stemmen, terwijl ik alle politieke programma's afloop om een gefundeerde mening voor mijn stem te vormen. Ongelovelijk dat al deze mensen met de reden "hij heeft zo'n mooi kapsel" hun stem verkwanselen terwijl anderen wel gefundeerd over hun mening nadenken..
Maar.. dat zijn nu eenmaal de nadelen van een democratie. Al deze mensen leven in deze samenleving en hebben dus allemaal net zoveel rechten. Er is gewoon geen beter alternatief. Mensen niet laten stemmen omdat ze bijvoorbeeld een lager dan gemiddeld IQ hebben of niet weten hoe de politiek in nederland werkt, klinkt toch een beetje eng en dictatoriaal..
We moeten het hiermee doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is gewoon het nadeel van democratie. Ik bedoel.. Een fatsoenlijk verkozen dictator zou een hoop meer oplossen vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee, laten we het stemrecht beperken tot getrouwde mannen boven de 25 met een IQ van ten minste 140. Dat scheelt een hoop gedoe met stembussen en fraudegevoelige stemmachines; wellicht kan er dan net als lang geleden met handopsteking worden geregeerd.