Waarom staat er in mijn paspoort e/v en bij mijn man niet?

e/v, echtgenote van, bij mijn man staat dat er niet, hij is toch ook e/v echtgenoot VAN?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
44.9K

Antwoorden (4)

dat moet je speciaal aangeven bij de gemeente als je het paspoort aanvraagt. Hoezo gelijke behandeling? Als je dit principieël benadert, zou het verboden moeten worden. Of allebei, of geen van beiden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit idd geen gelijke behandeling. +
heeft te maken met het gebruik van meisjesnaam en de naam van je man.

je staat op je ID met je meisjesnaam en dan echtgenote van en dan de naam die je door het huwelijk hebt gekregen, die KAN namelijk wel veranderen, je meisjesnaam niet.

Je partner blijft gewoon zijn eigen naam houden, tenzij je met het huwelijk ervoor gekozen hebt dat hij jouw naam aangenomen heeft, dan word het geheel omgedraaid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe achterlijk je het ook kunt vinden, het is soms heel erg handig als de achternaam van je man ook in je paspoort staat. Een paspoort is een reisdocument en het gaat er om dat je er zo makkelijk mogelijk toegang mee krijgt tot buitenlanden, ook buitenlanden waar de regels anders zijn.

De reden dat het op je paspoort vermeld wordt, is omdat je als vrouw in Nederland dan wellicht gelijke rechten hebt, maar in veel andere landen niet. Je kunt de grootst mogelijke problemen krijgen als je bij de grens aangeeft gehuwd te zijn terwijl niet de naam van je echtgenoot in je paspoort staat, maar je eigen achternaam. In veel landen "kan dat helemaal niet", trouwen met behoud van je eigen achternaam.

Ik kan me trouwens herinneren dat je een tijd lang speciaal moest aangeven dat je als e/v vermeld wilde worden, gaat dat tegenwoordig automatisch? Ik heb het ooit nog expres laten opnemen om gedonder te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik kan me trouwens herinneren dat je een tijd lang speciaal moest aangeven dat je als e/v vermeld wilde worden, gaat dat tegenwoordig automatisch?" Er wordt aan je gevraagd hoe je genoemd wilt worden in je paspoort, dus alleen meisjesnaam OF de naam van je man erbij maar dan in de vorm van e/v. Ik vond het zelf gewoon leuk om "te laten zien" dat ik getrouwd ben en de naam van mijn man draag, daar ben ik trots op :) Alleen had ik me niet gerealiseerd dat het in de e/v vorm zou zijn :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat zou impliceren dat je man bij z'n volgende paspoortaanvraag ook kan vragen om als e/v genoteerd te worden! Of zie ik dat fout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt, we hebben dat gelijk nagevraagd haha :D
Dat is omdat - waarschijnlijk - jouw kinderen de achternaam van jouw man hebben, als je dan op vakantie gaat zonder hem, met je kinderen, weten ze dat jullie bij elkaar horen ookal hebben jullie niet dezelfde achternaam