Nuon en Essent bouwen kolencentrales in NL. Zijn nieuwe kolencentrales maatschappelijk nog verantwoord?

En de stroom zal grotendeels verkocht worden aan 't buitenland.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

het is beter dat stroom word geexporteerd dan dat we stroom uit het buitenland moeten inkopen.

en zie het van de positieve kant hoe meer de kolen worden opgestookt des te eerder we van die vervuilende fossiele brandstof af zijn.

ik hoop wel dat essent en nuon hun winst investeren in onderzoek naar betere duurzame energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nuon bouwt een multi-fuel centrale. De centrale wordt in twee stappen gebouwd. Nu bouwen we een centrale die gestookt wordt op aardgas. In de volgende stap bouwen we een installatie waarin kolen en biomassa eerst worden omgezet naar gas. Uit dat gas halen we voor de verbranding al het grootste deel van de CO2. Door ook biomassa mee te stoken is de CO2-uitstoot naar verwachting tot wel 80% lager dan bij traditionele kolencentrales.

Op dit moment kunnen we het nog niet af met duurzame energie. Daarom blijven aardgas en kolen in de nabije toekomst voor de opwek van energie nodig. Op de lange termijn wil Nuon al haar energie op een duurzame manier opwekken. Ondertussen blijven wij onze klanten helpen om energie te besparen. Want de schoonste energie is de energie die je niet verbruikt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardig dat Nuon zelf antwoord geeft. Maar het is geen bevredigend antwoord. Het heeft geen zin om te roepen dat de schoonste energie die energie is die je niet gebruikt, als je daarnaast vervuilende kolencentrales gaat bouwen. 80% reductie is ten eerste niet voldoende, al was 't omdat Nederland NU al niet voldoet aan de nationale emissieplafonds. Ten tweede staat er TOT 80% reductie. Het kan dus ook bijv. 20% reductie zijn. Het kan in theorie zelfs -80% reductie zijn - oftewel een toename van 80% i.p.v. een reductie van 80%. Het woordje TOT maakt die 80% volstrekt waardeloos.
Een vergelijk met traditionele kolencentrales heeft sowieso trouwens niet zoveel zin, want dat zijn vreselijk slechte centrales. Ten derde heeft u 't alleen over CO2. Bij een kolencentrale komen er ook andere vervuilende stoffen vrij. "Op de lange termijn wil Nuon al haar energie op een duurzame manier opwekken."
Waarom moet de aarde eerst kapot vóórdat we overstappen op duurzame energie? Op 'lange' termijn? Kijk om u heen: de aarde is NU al gigantisch vervuild. Het zou niet op lange termijn moeten, maar juist op zo'n kort mogelijke termijn. Zoals GP het ook zegt:
"Als we nu investeren in zogenaamd schone kolencentrales verspillen we geld dat we kunnen steken in het concurrerend maken van duurzame energie." Net als olie, zullen trouwens ook kolen sterk in prijs stijgen. Er is niet alleen een peak-oil, maar ook een 'peak-kolen'. Het is gewoon verspilling van bronnen, milieu en arbeid om nu nog kolencentrales te bouwen. Hoogleraren tegen nieuwe kolencentrales:
http://www.greenpeace.nl/news/hoogleraren-schrijven-brief-te Nuon en Essent achterblijvers schone energie:
http://www.greenpeace.nl/news/nuon-en-essent-achterblijvers Nu nog kolencentrales bouwen die evenveel CO2 zullen uitstoten als miljoenen auto's tezamen, is m.i. inderdaad gewoon maatschappelijk onverantwoord.