Is het gironummer 555 voor o.m. rampen permanent in gebruik? Kan men door automatische overschrijving bedragen naar giro 555 sturen?

Dan hoeft men niet steeds, als er een ramp is gebeurd, een overschrijvingskaart of zo gebruiken.

12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Overschrijvingskaart? Bestaat dat nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker bestaat dit nog, er zijn nog zat mensen zonder computer! Of gebruiken dit als hun pc defect is.
corzijlstra
12 jaar geleden
Zijn er bewijzen van dat 50 % niet op bestemde plekken zijn aangekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herdervriend: dat het in Haïti niet goed liep, ontslaat niemand van de morele verplichting in elk geval te proberen hulp te bieden. En al zou maar 50% op de plek van bestemming aankomen, dat is altijd nog beter dan niets, en misschien juist een reden om een dubbel bedrag te doneren...

Antwoorden (3)

Nee die is niet altijd open, alleen bij rampen zoals nu in afrika. Het is dus niet hamdig om te doen wat jij wilt. Je kunt dan beter ieder maand een bedrag opzij zetten en dat dan in 1x geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reaktie op het antwoord van Bessy.
Het gironummer 555 is momenteel open voor Honger in de Hoorn van Afrika.
Gedoneerd geld wordt in principe besteed aan de hulpverlening voor de ramp waarvoor het bedoeld is. Als er aan het einde van de gestelde bestedingstermijn toch geld overblijft, dan wordt dat doorgezet voor de hulpverlening bij de eerstvolgende ramp waarbij de SHO in actie komen. Het gaat dan altijd om grote rampen, waarbij grootschalige hulpverlening nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Zie mijn reaktie op het antwoord van Bessy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit geld blijft staan op de rekening en beschikbaar gesteld voor de volgende ramp.
Nee, giro 555 is niet permanent in gebruik. Dat wordt per ramp geopend.
Het is het gironummer van Samenwerkende Hulp Organisaties, de SHO, die daar geld op verzamelen voor rampen in landen die hulp nodig hebben.

Na de "giftperiode" wordt het weer gesloten tot de volgende ramp.
Mensen willen graag bewust een gift doen aan een zelfgekozen doel, en niet zomaar, in het algemeen.
Niet iedereen doneert aan alle doelen.

Het is gemakkelijk om dat altijd op hetzelfde gironummer te doen.
Makkelijk te onthouden: Giro 555 is een begrip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Wordt het geld teruggestort op mijn rekening, als ik tussen de rampen door wat heb gestort? Of wordt dat toch geaccepteerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er geen geld kan worden gestort tussendoor. Het wordt immers per ramp geopend?
Als ik het mis heb zullen ze het geld gebruiken voor de volgende ramp. Dat doen ze ook met geld dat over is.