Hoe en waar is de mop (grap) ontstaan?

Ik ben benieuwd waar en hoe men ooit op het idee kwam om moppen te maken van (al dan niet verzonnen) situaties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Voordat er televisie en radio en dergelijke waren vertelden mensen elkaar meer verhalen. Wanneer een verhaal erg grappig was en iedereen erom moest lachen dan ´reisde´het verhaal natuurlijk.

Oh, en ik vond ook dit plaksel, best interessant.

Oudste mop al 4000 jaar

Wetenschappers hebben de oudste grap ter wereld ontdekt. Het gaat over een scheet en zou in 1900 voor Christus gemaakt zijn. Het betreft een gezegde van de Sumeriërs, die tussen 4000 en 2000 voor Christus woonden in het gebied dat nu Irak is. "Iets wat niet meer is voorgekomen sinds mensheugenis: een jongedame die geen scheet laat als ze bij haar man op schoot zit." De grap staat op 1 in de top 10 van oudste grappen die de University of Wolverhampton in Groot-Brittannië heeft opgesteld. Op de tweede plaats staat en grap uit 1600 voor Christus over een farao, koning Snofru. "Hoe vermaak je een verveelde farao? Je stuurt een boot vol jonge vrouwen gekleed in slechts visnetten de Nijl op, en haalt de farao over om te gaan vissen." De Britse humor is wereldberoemd, toch stamt de oudste Britse grap pas uit de tiende eeuw. "Wat hangt tegen het dijbeen van een man en wil in een gat gestoken worden? Een sleutel."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Moppen ontstaan uit relativering van de eigen wereld.
Kijk toch eens van een afstand naar hoe wij doen.
We lachen om onszelf en om anderen die ook om zichzelf lachen.(de ierse moppen, waarin Paddy de hoofdrol speelt) Of we lachen om anderen die maar een klein beetje van ""ons"" verschillen. (belgenmoppen). Tussen Zweden en Noren worden vast ook veel grappen gewisseld.

De meeste, in omloop zijnde moppen, zullen spontaan ontstaan zijn. Iedereen maakt wel eens mee dat iemand een observatie doet, of iets vertelt, zomaar, waar je om moet lachen. Als je daar dan een verhaal van maakt, heb je alweer een mop. Ik lach altijd veel, maar kan ze helaas niet langer dan tot de andere dag onthouden. En helaas, gisteren heb ik er geen gehoord, behalve vanmorgen in de mail zag ik een mop over twee moslimvrouwen. Ik vraag me af wie die heeft bedacht.

Met dank aan InekevL