Waarom is er veel weerstand tegen bont?

Ik snap dat er voor bont mooie beesten in te kleine hokjes worden gefokt en daarna dood gemaakt worden voor het bont. Wat ik niet snap is dat dit ook op heel grote schaal gebeurd met varkens, kippen, koeien etc. Zij worden gehouden voor het vlees maar evengoed in te kleine stallen en ook zij worden doodgemaakt.
Wat ik dus niet snap is dat het wel een schande is om bont te dragen maar dat veel minder mensen zich druk maken over het eten van vlees of dragen van leer terwijl het naar mijn idee op hetzelfde neerkomt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (10)

Eén van de redenen is dat pelsdieren voor alléén bont worden gefokt.

Koeien en varkens worden gehouden voor vlees, waarbij zoveel mogelijk van de rest van het beest ook gebruikt wordt. Hoeven voor gelatine, huid voor het leer etc. Pelsdieren worden gestroopt waarna de resten worden weggegooid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat vlees eten iets is om te overleven en bont dragen niet. Nu ga je waarschijnlijk zeggen: Maar je kunt ook vegetariër worden" Nee, dat kan niet. Als ik zie hoe veel vegetariërs eruit zien, dan hoef ik al niet meer. Dan daarbij er wordt steeds meer geprotesteerd over hoe dieren worden gehouden voor de slacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Heb je wel eens gezien HOE dieren die voor hun bont gedood worden aan hun einde komen? Dat gaat wel iets anders dan hoe onze koeien en kippen gedood worden. En daarbij is het makkelijker de relatief kleine groep bontdragers bewust te maken, dan de relatief grote groep vleeseters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de vleesproductie is eigenlijk het enige bezwaar de manier waarop het nu gebeurt. Het nut van vlees lijkt me wel duidelijk. Wij zijn tenslotte van oorsprong alleseters.
Bij de bontproductie gaat het om een luxe artikel die echt niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt groot gelijk, het dragen van bont is hetzelfde als het dragen van leer. Hoe de beesten om het leven komen is in beide gevallen niet altijd diervriendelijk maar de ene niet meer dan de andere.
Het is makkelijker te protesteren tegen wat je toch al niet gebruikt dan tegen iets wat jezelf ook gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals meerdere mensen al aangegeven hebben is bont geen eerste levensbehoefte. Bovendien zijn er tegenwoordig prima alternatieven.
De omstandigheden van deze dieren zijn bovendien erbarmelijk en niet in verhouding van het normale vee dat gehouden wordt.
Een ander argument is dat veel bont afkomstig is van dieren die in het wilt horen te leven. Deze zullen bij gevangenschap een zeer ongelukkig leven leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er een cruciaal verschil is tussen vlees eten en bont dragen.

Hoewel de tolerantie voor vlees eten afneemt, en de bioindustrie natuurlijk eigenlijk niet meer kan, isvlees nog altijd wereldwijd een geaccepteerd - mits verkrijgbaar - onderdeel van de dagelijkse voeding. Ook met de restanten van die slachtdieren (leren schoenen bijvoorbeeld) hebben we over het algemeen weinig moeite.

Bont echter hebben we volstrekt niet nodig - vooral niet als je bedenkt dat het overgrote deel van de bontproductie voor de Italiaanse en Japanse (!!) markt is.
Een eskimo in een jas van zeehondenbont - nadat hij en zijn gezin weken van de zeehond hebben gegeten - zal niemand wakker van liggen. Of een Siberiër in een beren- of bevervacht. Die twee mensen echter die om warmteredenen haast wel bont móeten dragen, hebben helemaal niets met de pelsdierfokkerij te maken, die niets meer en niets minder is dan een volstrekt overbodige luxe. Vandaar de enorme weerstand tegen die industrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag! Je hebt helemaal gelijk, het is zelfs best wel hypokriet. Maar aan de andere kant,heb je weleens gezien hoe een jonge zeehond gedood wordt? Ze worden neergeknuppeld zodat de vacht niet beschadigd en dat gebeurd voor de ogen van een moederzeehond, het gebeurd ook nog eens heeeeel langzaam. Varkens en koeien worden heel snel gedood, varkens worden gestoken en zijn op slag dood. Maar het is wel zo dat een zeehond een fijn leven heeft gehad,in de vrije natuur en het varken is inderdaad in gevangenschap vetgemest voor de vleesproductie. Hoe dan ook, het is allebei ruk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men wist hoe dieren gehouden voor het vlees hoefde veel mensen geen vlees meer. Overigens is het de geld maatschappij wat hiervoor gezorgd heeft. Tegen bont zijn was/is een hype. Als je echt je verstand gebruik is bont niet erg. Niet erg op een manier dat ze beter alles van een dier kunnen gebruiken dan alleen het vlees. Respect hebben voor dieren vind ik dan ook niet dat je geen vlees meer moet eten. Ik vind als men een dier dood gebruik het dan helemaal. Zoals zoveel zaken. Het maakt niet zoveel uit wat je doet maar hoe je het doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is hypocriet dat er meer weerstand is tegen bont dan tegen het eten van vlees. Het is nl. een kwestie van een mentaliteit t.o.v. dieren.

Vroeger (heel vroeger) werden dieren afgeschoten voor eigen gebruik; men at het vlees en gebruikte de rest om voorwerpen van te maken (botten) en zich te kleden (de huid). Men nam niet meer dan men nodig had, het was nl nogal wat werk om zo'n dier te vangen, te doden en te verwerken.

Nu zijn de dieren er voor het verwende consumentisme van mensen en het geldbejag van de producenten. Daarom worden er veel en veel meer dieren gebruikt (of liever: misbruikt) om al die luxe zaken te kunnen maken die wij willen. Wij willen elke dag vlees, en dan niet een beetje (we hebben aan 100 gram per dag genoeg) maar veel. We willen elke dag iets anders. We willen verschillende producten. En alles wordt ons op een presenteerblaadje aangeleverd zolang we er maar voor betalen. En dat geld drijft de fabrikanten, slagerijen en bonthandelaren tot nog meer productie. Meer, meer, meer. En wij zijn nog niet tevreden en willen dat ook. En het welzijn van het dier is niet belangrijk zolang de prijs laag kan blijven.

Dus, zolang de mens bontjassen wil, elke dag veel vlees(producten) wil, goedkoop en gemakkelijk eten wil, zijn er producenten die ons dit willen leveren. Maar dan moet je niet mekkeren over "zielig voor die dieren" zolang jij niet bereid bent eens een dagje (of meerdere dagen) geen vlees te eten of meer te betalen voor je scharrelbiefstukje of je biologische ei.

Wij dicteren de productie. Wat wij niet (meer) kopen wordt ook niet (meer) geproduceerd. Zo is het nu eenmaal. Dus: verbeter de wereld begin bij jezelf!

Toegevoegd na 14 minuten:
En als antwoord op je vraag: er is meer weerstand tegen bont dan tegen het eten van vlees omdat men bont als een "luxeartikel" ziet en het eten van (veel) vlees als "noodzaak". Zie verder mijn bovenstaande betoog.